Mokerslag voor Red Bull: Adrian Newey vertrekt officieel bij F1-team

News
woensdag, 01 mei 2024 om 12:00
adrian neweyf1683020174
Vorige week doken er plotseling geruchten op en nu heeft Red Bull Racing het officieel bekendgemaakt. Technisch directeur Adrian Newey zal vanaf 2025 het F1-team verlaten.
Het leek bijna niet mogelijk dat er nog groter ‘transfernieuws’ zou komen in de Formule 1 dit jaar, nadat Lewis Hamilton aankondigde dat hij zou vertrekken bij Mercedes om zijn kansen te wagen bij Ferrari. Maar nu is officieel bekendgemaakt dat Adrian Newey het voor gezien houdt bij Red Bull Racing en waarschijnlijk bij een ander team aan de slag gaat.
Sinds donderdag gingen er al ineens geruchten dat de succesvolste auto-ontwerper in de Formule 1 aller tijden mogelijk zou vertrekken bij Red Bull Racing. De aanleiding daarvoor zou onvrede zijn over de kwestie van het mogelijk overschrijdende gedrag van teambaas Christian Horner. De persoonlijk assistent die het probleem gemeld heeft bij de leiding, zou ook de assistent zijn geweest van Newey.
Nu blijkt dat de geruchten dus kloppen. De technisch directeur zal vanaf het eerste kwartaal van 2025 de Red Bull Technology Group verlaten, maar het besluit heeft nu al direct impact op het Formule 1-team. In de officiële verklaring laat het team namelijk weten dat Newey per direct zal terugstappen van zijn taken rondom F1 en dat hij zich tot zijn vertrek zal focussen op de RB17 - de eerste hypercar van Red Bull.

Grote impact op Red Bull Racing

De beslissing van Newey heeft gezorgd voor een schokgolf in de Formule 1. Vrijwel elk team in de sport staat te springen om de technisch topman binnen te halen, want hij is in zijn loopbaan verantwoordelijk geweest voor maar liefst veertien kampioenschapwinnende auto’s, verdeeld over meerdere era’s sinds 1992.
Newey is daarnaast ook degene in de sport die de meeste kennis heeft van ground effect, het aerodynamische effect wat de basis vormt voor de huidige auto’s. De Brit heeft een thesis geschreven over het effect voor zijn afstuderen en die kennis komt goed van pas in de Formule 1 momenteel, wat goed duidelijk wordt uit de prestaties van de RB18, RB19 en nu de RB20.