Nieuwe games te duur? “Dat kan nooit zo blijven”

News
woensdag, 10 april 2024 om 9:00
star wars knights of the old republic remakef1709286038
Ongeveer rond de tijd dat de huidige console-generatie van start ging, begonnen games ineens duurder te worden. Er waren prijzen van 70 euro, soms 80, terwijl 60 eerst de norm was. Veel spelers zouden graag terug willen en volgens de CEO van Saber Interactive is dat ook onvermijdelijk.
Onlangs is Saber Interactive, recent veel in het nieuws vanwege de Knights of the Old Republic-remake, afgesplitst van de Embracer Group. Daarbij kreeg de studio ook een nieuwe CEO, Matthew Karch. In een interview met IGN deelt Karch een hoopvolle visie op de prijzen van games.
Volgens Karch is het onhoudbaar om games voor 70 dollar te blijven verkopen. Titels met die prijs gaan volgens hem de dodo achterna, dat wil zeggen, ze gaan uitsterven. Het is voor bedrijven een te groot risico om games te maken waar zoveel geld in zit dat een prijskaartje van 70 dollar of meer nodig is om de kosten terug te verdienen.
Karch haalt bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 aan. Die game is uiteindelijk aardig verkocht en wordt nu goed gewaardeerd (er komt zelfs een vervolg). Maar als het niet gelukt was om de game en zijn imago te verbeteren, was het een heel dure flop geweest voor CD Projekt RED.
Ook Ubisoft is een voorbeeld, volgens Karch. De Franse uitgever moest een aantal jaren geleden bijna al zijn titels naar een volgend jaar uitstellen en kwam in een financieel benarde situatie terecht. Om dat soort situaties te voorkomen gaat de markt waarschijnlijk manieren zoeken om het maken van games goedkoper te maken zonder de kwaliteit op te offeren, meent Karch.

Saber Interactive zit op een goede plek

Karch erkent overigens dat Saber zich ook af en toe schuldig maakt aan games van 70 dollar, bijvoorbeeld met Warhammer 40K Space Marine 2. Maar de CEO laat weten dat hij de game liever niet voor die prijs verkoopt. Hij doet het alleen omdat hij bang is dat spelers bij een lager prijskaartje denken dat de kwaliteit minder is.
Voor andere titels zit Saber liever in het midden van de markt, waar games geen heel klein budget hebben, maar ook geen AAA-investering zijn. Dat is volgens Karch een stuk beter vol te houden dan wat andere uitgevers doen. Als Karch gelijk heeft over de toekomst van game-ontwikkeling zullen veel andere studio’s ook in dit segment terecht komen.