Lies of P:
Overture is eindelijk uit. Deze DLC op de sprookjesachtige soulslike werd al
lang verwacht, maar een plotselinge release was toch een verrassing. Wij hebben ons weer helemaal ondergedompeld in de duistere wereld van Pinocchio. Ons oordeel lees je nu in de review.
Er was eens…
Lang, lang geleden,
in het land waar Lies of P zich al afspeelt, was er een Legendarische Stalker. Voor
zij die het vergeten zijn, of Lies of P misschien nog niet gespeeld hebben,
Stalkers zijn een soort vigilantes en huursoldaten die zich grotendeels in twee
groepen hebben verzameld: de Bastards en de Sweepers. De Legendarische Stalker
en haar twee leerlingen zijn de enigen die volledig afhankelijke zijn van de
twee facties.
Lea Florence
Monad, zoals de Legendarische Stalker heette, had twee leerlingen: Carlo en
Romeo. Lea, die zo lang alleen was, vond geluk in haar geïmproviseerde familie,
en ook de twee weeskinderen hielden van hun nieuwe moeder. Zelfs haar nichtje Sophia Monad, een
vriend van de twee jongens die ze leerden kennen in het weeshuis, bezocht hun
landhuis met regelmaat. Ze werkten hard als Stalkers, maar er was ook een hoop vreugde.
Tot Carlo kwam te overlijden. Verdriet raakte de overige drie hard, en niet
veel later zou Lea op mysterieuze wijze verdwijnen.
Dit alles weet je
als je de originele game hebt gespeeld. Je weet ook precies waarom dit verhaal
zo impactvol gaat zijn. Weet je dat niet, dan mag je er lekker zelf achter
komen. Het verhaal is namelijk op zijn best als je het meemaakt, dus baan je
weg lekker door Lies of P.
Die game
gaven we al een lekkere acht.
Overture begint
met een wens. Een wens van Lea, om precies te zijn. Als P dan een witte vlinder
volgt, vindt hij zichzelf plotseling terug in de tijd. Carlo is al dood, maar we
vinden ons op het pad van de Legendarische Stalker. Zouden wij deze keer
tragedie kunnen voorkomen?
Een bekend
systeem
Zoals je
misschien al wel verwacht van een DLC, voelt Overture erg bekend. De combat-mechanieken, de manier waarop het verhaal verteld wordt, de visuele
presentatie. Deze dingen ken je allemaal van de originele game. Vond je Lies of
P leuk, dan zit je ook goed met Overture. Maar verwacht op gameplayfront niet
al te veel veranderingen.
Verwacht niet een
interessante twist die Lies of P net even een andere draai geeft. Ja, je bent
terug in de tijd en ja, je kan heen en weer springen tussen de twee tijdlijnen.
Maar het enige dat op een mechanisch niveau wordt toegevoegd, is dat je nu
ook Quartz kan gebruiken om bestaande upgrades nog sterker te maken, in plaats
van dat je alleen nieuwe upgrades kan kiezen. Handig, maar niet baanbrekend.
Natuurlijk zijn
er wel wat nieuwe elementen. Overture begint in een dierentuin, wat een
uitstekende kans is om nieuwe vijanden toe te voegen. Je vecht je een weg door
gorilla’s, kangoeroes en meer. Deze nieuwe monsters zijn een welkome uitdaging
die jouw vaardigheden weer lekker op de proef stellen. Ook vind je gauw een
boog. Voorheen was je enige echte afstandsoptie de speciale aanval van
Uroboros’
Eye, maar nu kun je dus vijanden van een veilige afstand onschadelijk maken.
Andere wapens en
ringen sluiten zich ook aan bij jouw arsenaal. Ze zijn leuk om mee te
experimenteren. Wij hadden een technique build, dus de
Death’s Talons en
Royal
Horn Bow werden bij ons het meest gebruikt. De klauwen kregen zelfs onze
voorkeur over de befaamde
Two Dragons Sword, terwijl de boog vooral gebruikt
werd om af en toe een vijand onschadelijk te maken op een risicovrije manier, of
om de horde monsters wat uit te dunnen voor het echte gevecht begon. Wel maakt
Overture de klassieke fout om het leukste wapen als beloning te geven voor het
laatste baasgevecht, waardoor je niet echt de kans krijg daarmee aan de slag te
gaan voor je New Game+ in gaat.
Lineaire
uitdaging
Wel nieuw, is dat
je de moeilijkheid in kan stellen. Voorheen waren er geen opties om het spel
moeilijker of makkelijker te maken, maar Overture laat spelers het vooral wat
omlaag tikken. De hoogste ‘Legendary Stalker’ moeilijkheidsgraad is namelijk
het niveau waarop je het spel al aan het spelen was, terwijl de gemakkelijkere Awakened
Puppet en zelfs Butterfly’s Guidance monsters een stukje zwakker maken.
Dat wil niet
zeggen dat het spel ineens gemakkelijk is. Zelfs op Butterfly’s Guidance, de
moeilijkheidsgraad voor mensen die het verhaal gewoon willen meemaken, blijft
Lies of P een soulslike. Bovendien is Overture zelf weer een schapje bovenop wat je al kende van Lies of P. Wel biedt de lagere moeilijkheidsgraad spelers net wat meer de kans in het spel
te komen, zodat het sneller op gang komt. Hierdoor is het gewoon een welkome
toevoeging.
Een andere
verandering, is dat de gebieden van Overture wat meer lineair zijn dan
voorheen. De interessante paden die de gebieden op verrassende wijze aan elkaar
verbinden, of routes om verborgen schatten en zelfs baasgevechten te vinden,
die heb je in de DLC een stuk minder.
Dat is wel een
gemis. De wereld verkennen was namelijk een genot in Lies of P. Nu krijg je
niet meer de kans om lekker te verdwalen. Er zullen mensen zijn die een
voorkeur hebben aan deze stijl, aangezien je zo de meeste goodies en upgrades
vrij gemakkelijk kan vinden met slechts een uitzondering her en der die wat
beter verborgen is. Je hoeft dus niet te stressen over of je een wapen of
upgrade mist. Maar die zoektocht was ook juist wat het leuk maakte.
Brute
baasgevechten
Een soulslike
werkt niet zonder baasgevechten. Zo is dat ook met Overture. Het gros is
uitstekend gedaan. Met name het gevecht tegen Markiona is een heerlijke
uitdaging, terwijl het thema van poppen op een prachtige manier versterkt. Het
voelt eigenlijk een beetje alsof het laatste gevecht van het basisspel hier
best wat meer naar gemaakt had moeten zijn.
Het laatste
gevecht van Overture is ook een heerlijke climax waar de hele DLC duidelijk naartoe bouwt.
Het is een perfecte combinatie tussen peentjeszwetende uitdaging en heerlijke
momenten waarin jij je vuisten in de lucht wil gooien. De baas is uitstekend
opgebouwd, en zowel op narratief als mechanisch niveau is er weinig op aan te
merken.
Natuurlijk zijn
er wel een paar uitschieters die wat minder zijn. Met name de baasgevechten
met een reusachtige krokodil en haai zijn tegenvallers. Die voelen voornamelijk
onhandig, onwennig en onprettig, terwijl de uitdaging hem vooral zit in hoe
slecht je kan zien wat er aan de hand is. Gelukkig is de haai optioneel, met
een minimale beloning. Die kun je dus gewoon overslaan. Toch is het jammer,
want de dieren zijn wel een beetje de nieuwe monsters van Overture, dus het zou
leuk geweest zijn als die beter werden gerepresenteerd in de baasgevechten.
Maar op die twee
na voelen de bazen dus heerlijk. Ze zijn uitdagend, en hebben interessante
movesets die je moet leren om ze te verslaan. Ook zijn het leuke kansen om de
nieuwe wapens uit te testen. Het gros vind je al redelijk vroeg, waardoor je
lekker kan experimenteren.
Een traantje
wegpinken
Wat wel helemaal
nieuw is, is het verhaal. Er werd al wel flink gehint naar de Legendarische
Stalker, en de tijd die Carlo en Romeo met haar doorbrachten voor Carlo om het
leven kwam. Maar dat waren slechts hints. Hun belang in het verhaal van Lies of
P, dat wordt nog even goed verduidelijkt. Ze zijn cruciaal in de creatie van P,
en het pad daar naartoe is hartverscheurend.
Maar het duurt
wel even voor het balletje gaat rollen. Overture doet aan het begin iets té
geheimzinnig, waardoor het verhaal wat langzaam op gang komt. Zeker als je je
al hebt verdiept in het verhaal van Lies of P, in welk geval je eigenlijk al
best een beeld hebt van wat er allemaal aan de gang is. “Lea Florentine Monad, you know who
that is right? If not, I’ll keep it to myself.” Dat zegt Gemini als je op haar spoor
geraakt. Ergens heeft dat wel iets, want zoals we al zeiden is het verhaal van
zowel het basisspel als de uitbreiding het beste als je het zelf ontdekt en
ontrafelt. Maar aangezien de game ondertussen al twee jaar oud is, en de kans
daarom groot is dat je de rode draad ondertussen een beetje kwijt bent, was een
korte recap wel welkom geweest.
Weet je door de
melige appel heen te bijten, dan ontdek je een verrassend meeslepend en
emotioneel verhaal dat moeilijk is toe te lichten zonder het te spoilen.
Centraal staan de affectie tussen Lea en haar leerlingen, en ook haar status
als Legendarische Stalker. Hoe ze die verkregen heeft, en vooral ook wat de
gevolgen ervan zijn. Als een vloek hangt het boven de hoofden van het gezin, en
hoewel Carlo en Romeo duidelijk trots zijn dat hun meester de Legendarische
Stalker is, wil ze zelf maar wat graag van die titel afkomen.
Maar Lea heeft
wel het respect van de andere Stalkers, ondanks dat ze niet bij hun facties
hoort. In Overture ontmoet je de leiders van zowel de Bastards en de Stalkers,
en ze zien allebei Lea als een held. Veronique, de leider van de Sweepers,
lijkt zelfs affectie voor haar te hebben. Wat het allemaal nog tragischer maakt
dat de Legendarische Stalker niet in staat is hulp van ze te accepteren.
Een (in)consistentie
Het verhaal is dus
krachtig, maar er is wel een inconsistentie. Lies of P trapt af met de Puppet
Frenzy, waarin de vele poppen van Krat de ‘Grand Covenant’ doorbreken en plots
mensen aan beginnen te vallen. Dit blijkt gepaard te gaan met de uitbraak van
de Petrification Disease, een ziekte waarin mensen langzaam veranderen in
steen, of transformeren in monsters (of allebei).
Maar Overture
speelt zich af in het verleden, voor deze fenomenen gebeurden. Waarom zijn
beide fenomenen daarom al aanwezig? In Lies of P lees je al over een tragedie
in en rondom de dierentuin, dus je wist al dat er iets aan de hand was. De
exacte oorzaak was mysterieus, dus we kunnen nog accepteren dat dit in het
geheim een vroege uitbraak van de Petrification Disease was. De poppen,
daarentegen, zouden nog gebonden moeten zijn aan de Grand Covenant.
Op een mechanisch
front is dit opzich wel te verwachten. Zonder zou de DLC volledig onbekend
aanvoelen. Dan zouden de makers enkel
nieuwe vijanden kunnen gebruiken, zonder een hint naar de bekende stijl die je
hebt leren kennen. Het is alleen wel een beetje afleidend.
Het gekke is dat
het wel een beetje wordt uitgelegd, maar die uitleg wordt wat weggestopt. De
poppen die agressief zijn, die zijn niet gemaakt door Gepetto of Venigni, maar
door Markiona, die ze niet bond aan de Covenant. Maar omdat die uitleg een
beetje is weggestopt voelt het wel een beetje raar, terwijl de redenering ook
wat slap overkomt. Poppen verbinden aan de Grand Covenant was een wet, dus Markiona
zou er niet zoveel moeten kunnen maken zonder dat ze opgemerkt wordt.
Lies of P: Overture Review - Meer van hetzelfde
Al met al is Overture
meer Lies of P, op een goede manier. De bekende, uitstekende gameplay keert
terug. Er zijn geen interessante twists, maar eigenlijk had de game die ook
niet echt nodig. De heerlijke baasgevechten, het lekkere gevechtssysteem en de
mysterieuze vorm van verhaal vertellen worden naar de voorgrond gebracht door
de toevoeging van een paar nieuwe, interessante wapens.
Ondertussen is de optie
de moeilijkheidsgraad aan te passen een welkome toevoeging voor spelers die
misschien minder weg zijn van de brute uitdagingen die soulslikes bieden. Het
verhaal van Overture komt wat langzaam op gang, maar als het eenmaal begint
merk je dat het de voornaamste reden is om de DLC te spelen. Het is een
emotionele vertelling van een tragedie die jij, dankzij een wens die je terug
in de tijd stuurt, misschien zelfs mag gaan voorkomen.
8,0