Het gaat momenteel niet bijzonder goed met de game-industrie. De ene ontslagronde is nog niet afgelopen of de volgende wordt aangekondigd. Swen Vincke, de CEO van Baldur’s Gate 3-maker
Larian Studios, ziet dat de game-industrie steeds dezelfde fouten maakt door in de val van hebberigheid te trappen.
Larian Studios heeft
Baldur’s Gate 3 niet alleen onafhankelijk ontwikkeld, maar ook onafhankelijk uitgegeven. Dat is niet de enige reden voor het succes van de game, maar Larian-CEO Swen Vincke heeft in ieder geval weinig goeds te zeggen over game-uitgevers. Hun hebberigheid is de oorzaak van de grootste fouten die de game-industrie steeds maakt.
Uitgevers maken volgens Vincke al sinds het begin van zijn carrière precies dezelfde fouten. Ze kijken teveel naar de winst per kwartaal, zo liet hij weten in een speech tijdens de Game Developers Choice Awards en een latere Tweet. Dat is helemaal niet nodig en zit bovendien de ontwikkeling van games als kunstvorm in de weg.
Er zijn weliswaar uitgevers die hart hebben voor games en mensen, maar de uitgevers die steeds de opbrengsten willen verdubbelen maken veel kapot. Met elke ontslagronde raakt een ontwikkelaar namelijk veel kennis kwijt. Snelle finacniële groei kan volgens Vincke niet het doel zijn: uitgevers kunnen zich er beter op richten dat games steeds beter worden en dat de mensen die ze maken met respect behandeld worden.
Baldur’s Gate 3 krijgt geen DLC
Behalve harde woorden voor de game-industrie had Vincke de afgelopen week overigens ook teleurstellend nieuws voor Baldur’s Gate-fans. Larian gaat namelijk
geen DLC maken voor Baldur’s Gate 3. Ook een Baldur’s Gate 4 zit er niet in.