Slecht nieuws voor gebruikers van WhatsApp die houden van een ‘schone’ ervaring. Meta heeft namelijk een belofte gebroken en gaat toch advertenties introduceren in de populaire chatapp.
WhatsApp is sinds de introductie met afstand de populairste chatapp van Nederland. Ondanks de groei van platformen als Telegram en Signal komen ze niet in de buurt van de populariteit van
Meta’s app. Mogelijk kan daar alleen verandering in komen door de nieuwe beslissing van de techgigant.
Meta heeft namelijk besloten om advertenties toe te voegen aan WhatsApp, zo meldt de
NOS. Dat gaat in tegen een belofte van het moederbedrijf. In 2016 beloofde het bedrijf dat WhatsApp een app zou blijven ‘om in contact te blijven met vrienden en familie’,
zonder advertenties. Die beslissing kwam, nadat er besloten werd om geen geld meer te vragen voor WhatsApp. Initieel moest je na het eerste jaar een bedrag van één euro betalen om de app te blijven gebruiken.
Hoe worden de advertenties getoond in WhatsApp?
Gelukkig worden de advertenties niet heel zichtbaar in de app. De advertenties zouden namelijk geplaatst worden in het Updates-tab en niet in de tab met chatberichten. In Updates kunnen gebruikers een soort stories plaatsen - getiteld Status - en kunnen ze kanalen volgen over bepaalde onderwerpen.
Meta kan daarnaast geen advertenties tonen die gebaseerd zijn op jouw chatgedrag. Die berichten vallen namelijk onder end-to-end encryption, wat betekent dat alleen jij en de andere gebruiker(s) kunnen zien wat je hebt gestuurd. Advertenties zullen daarom gebaseerd zijn op het land waar je woont en de taal die je hebt ingesteld. Op die manier kunnen bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven hun reclames specifiek toespitsen op Nederlanders.
Meta zegt dat ze telefoonnummers, iets dat je nodig hebt bij het maken van een WhatsApp-account, nooit zullen verkopen aan derde partijen, zoals bedrijven die adverteren op WhatsApp.
Lastige timing voor Meta
Dat de techgigant nu juist komt met advertenties in WhatsApp is vrij opvallend. In de Verenigde Staten ligt het bedrijf namelijk onder een flink vergrootglas en is er druk dat het bedrijf delen moet verkopen. Meta is namelijk niet alleen eigenaar van WhatsApp, maar ook
Facebook,
Instagram en
Threads.
Wanneer de advertenties precies worden uitgerold in Nederland is nog niet bekend. Een woordvoerder laat weten dat de advertenties ‘de komende tijd wereldwijd zichtbaar zullen worden’.