LEGO blijft maar stijgen in populariteit

News
dinsdag, 07 maart 2023 om 12:30
Veel bedrijven hebben in 2022 hun financiële cijfers hard zien dalen, maar dat geldt niet voor LEGO. Sterker nog, het Deense bedrijf ziet de populariteit en de omzet steeds meer stijgen.
Het is geen geheim dat LEGO al decennialang zeer populair is. De Deense fabrikant blijft het merk ook steeds verder uitbouwen, door middel van samenwerkingen met andere franchises. Zo zijn er bijvoorbeeld veel Star Wars-sets, komt er een grote set aan van Rivendell uit The Lord of the Rings en zelfs LEGO Super Mario is ten tonele verschenen.
De fabrikant heeft alleen ook te maken met de hoge inflatie en andere gevolgen door de oorlog in Oekraïne. Toch lijkt dat geen effect te hebben op de financiële cijfers van LEGO. De omzet is in 2022 namelijk gestegen met maar liefst 17 procent naar ongeveer 9,28 miljard dollar. Dat meldt CNBC.
Die omzet komt mede doordat het bedrijf verzendkosten omlaag heeft gebracht door de supply lines te verkorten. Maar dat is niet de enige reden waarom de cijfers zo erg in het groen staan. Volgens CEO Niels Christiansen komt het ook simpelweg door de populariteit en de loyale fans.

“Mensen komen meer LEGO. Het komt niet door de verhoogde prijzen, het zijn juist mensen die meer en grotere en complexere sets kopen. Het is een combinatie van volume en waarde.”

Veel nieuwe LEGO wordt verkocht

Uit de cijfers blijkt waarom het niet zo vreemd is dat het bedrijf aan de lopende band met nieuwe LEGO-sets komt. Van alle verkopen uit 2022, is 48 procent namelijk onderdeel van de ‘new product category’. Dat betekent dat bijna de helft van alle LEGO-sets die verkocht worden, nieuwe pakketten zijn. Daarom zien we nu ook sets verschijnen van onder andere Stranger Things, Dungeons & Dragons en The Office.