Column: de 'levenslange korting' van HBO Max is een slechte grap

Article
dinsdag, 07 mei 2024 om 21:00
hbo max logo
Wanneer het ‘nieuwe’ HBO Max lanceert zal de levenslange korting behouden blijven. Maar volgens Ralph is de belofte van de streamingdienst een slechte grap geworden.
Update: HBO Max heeft inmiddels de voorwaarden aangepast. Klanten met levenslange korting zullen met een Standaard-abonnement wel 4K en Dolby Atmos behouden. Andere klanten die een Standaard-abonnement afsluiten kunnen content alleen in 1080p bekijken.
Het was een briljant plan van HBO Max om meteen een vaste groep abonnees te krijgen in Nederland: iedereen die zich in de eerste weken abonneerde kreeg een levenslange korting van 50 procent. Er was alleen één voorwaarde, je zou de korting namelijk verliezen wanneer je je abonnement stopzette.
Zo’n hoge korting spreekt natuurlijk perfect aan op de Nederlandse drang om overal koopjes te scoren. En in ruil daarvoor blijft iedereen zijn of haar abonnement behouden, want het is natuurlijk zonde om zo’n mooie deal te verliezen. Zelfs als je even niks wil zien op de streamingdienst, is het het waard om je abonnement op HBO Max te behouden.
Het is dan ook niet zo vreemd dat SkyShowtime dezelfde tactiek hanteerde toen het naar Nederland kwam. Die streamingdienst maakte alleen de fout door minder massaal te adverteren en het mist natuurlijk de naamsbekendheid van HBO.

Een ‘nieuwe’ streamingdienst

Er kwam alleen een groot vraagteken te staan bij de belofte van HBO Max toen eigenaar Warner Bros. fuseerde met Discovery. Samen werden de bedrijven Warner Bros. Discovery en kwam het aanbod van Discovery+ bij HBO Max terecht. In de Verenigde Staten was dat ook reden om de streamingdienst nieuw leven in te blazen, met een zeer pakkende naam: Max. Want HBO is niet de merknaam die al decennialang wordt verbonden met kwaliteit.
Eigenlijk was het plan om die naam wereldwijd door te voeren, inclusief in Nederland. Hier stak alleen een opvallende partij een stokje voor, namelijk Omroep Max. De naam ‘Max’ is door de omroep al gereserveerd, waardoor de naamsverandering niet door kon gaan.
Maar de lancering van een ‘nieuw’ HBO Max gaat gewoon door. Dat werd al een tijdje geleden aangekondigd. Veel abonnees vreesden ervoor dat dit een slimme manier was van de streamingdienst om van de levenslange korting af te komen. Het wordt immers een ‘andere’ streamingdienst, ook al blijft de naam en een groot gedeelte van het aanbod hetzelfde. Maar vandaag kwam HBO Max met het grote nieuws. De levenslange korting blijft gewoon bestaan.

Halve beloftes

En dat klopt. Zolang abonnees elke maand netjes het abonnement blijven betalen, zullen ze profiteren van 50 procent korting. Maar zo nobel is de aankondiging van HBO Max niet, want er zit een addertje onder het gras. Of beter gezegd, een cobra onder het gras.
De levenslange korting is namelijk alleen van toepassing op het Standaard-abonnement. Dat lijkt niet zo’n probleem, want dat was hetzelfde abonnement waar je voorheen korting op kreeg. Maar met de lancering van het nieuwe HBO Max komt er een nieuw abonnement bij in de vorm van Premium.
Om dat nieuwe abonnement aantrekkelijk genoeg te maken kan je voortaan niet meer films en series in 4K bekijken met het Standaard-abonnement, dat is nu exclusief voor Premium. En laat 4K nu net de meest gewilde feature zijn voor veel abonnees van streamingdiensten. De laatste jaren is 4K namelijk in veel huishoudens de gebruikelijke resolutie geworden, met de lage prijs van 4K-televisies anno 2024.
Als abonnees straks switchen naar 1080p, dan zal dat een enorme stap terug zijn. De kans is groot dat velen direct willen overstappen naar Premium. Maar als je dat doet, dan geef je vervolgens je levenslange korting op. En dan komt er ook nog eens een prijsverhoging naar 9,99 euro per maand (4,99 euro per maand met korting) voor het Standaard-abonnement bovenop.
HBO Max maakt door de beslissing een grap van zijn eigen belofte en ik zal niet verbaasd opkijken als binnenkort veel klanten hun abonnement opzeggen. Maar eigenlijk hadden we niks anders kunnen verwachten van het bedrijf sinds CEO David Zaslav aan het roer staat.

Populair Nieuws