Het is weer zover: er is een game aangekondigd die je eerder kunt spelen als je meer betaalt. Assassin’s Creed Shadows is de nieuwste in een lange reeks games die zogenaamde “Early Access” biedt. Het is een trend die eigenlijk zo snel mogelijk weer moet stoppen.
Uitkijken naar een game kan veel geduld vragen. Het duurt soms jaren voor een game na zijn aankondiging daadwerkelijk in de winkel ligt. Maar die jaren zijn redelijk goed te vullen met andere games. De laatste dagen, wanneer je niet meer snel zal beginnen aan een andere game, zijn vaak tergender.
Misschien ben je dan geneigd om te denken “was die game maar een paar dagen eerder uit". Dat is op zich een onschuldige gedachte, maar de game-industrie grijpt hem nu aan om een heel nare praktijd te normaliseren: een paar dagen eerder spelen bij een duurdere editite. Ubisoft is er de laatste maanden bijvoorbeeld veel mee in het nieuws.
Zowel Star Wars Outlaws als Assassin’s Creed Shadows zijn eerder te spelen als je meer betaalt. Ook andere uitgevers, zoals Xbox, hebben dit al met een paar games gedaan. Het lijkt een leuke bonus voor de allergrootste fans. Maar als je er even over nadenkt is het de reinste geldklopperij.
het spelen van een game bij lancering is namelijk al niet aan iedereen voorbehouden. Games zijn niet goedkoop en als je er één per se bij release wil spelen, moet je of een inkomen hebben dat dat zonder meer toelaat, of een tijdje sparen. Je bent sowieso één van de eersten die een game speelt als je het kan betalen om hem bij lancering te kopen.
Dat onderscheid is niet leuk voor degenen die de game ook graag bij lancering zouden spelen, maar dat niet kunnen betalen. Een sale laat toch meestal een maand of twee op zich wachten. Door “Early Access” te verkopen in duurdere edities maken uitgevers nu bewust een soort klassensysteem van mensen die geld over hebben en wat ze blijkbaar zien als het gepeupel.
Daar komt nog bij dat wat je uiteindelijk krijgt als je de game wel eerder mag spelen, helemaal niets inhoudt. De game is namelijk helemaal niet in Early Access: Hades 2 is in Early Access, zoals Palworld dat ook is en Baldur’s Gate 3 dat ooit was. Echte Early Access is een manier om een game te verbeteren met feedback van de allergrootste fans. Fans die bereid zijn een game te spelen terwijl hij niet af is.
Maar met de AAA-vorm van “Early Access” krijgen spelers die ervoor betalen dezelfde game als wie dat niet doet. Het is geen vroege versie en er wordt niet gezocht naar feedback die de game nog ingrijpend kan veranderen. Het is niet zozeer dat jij eerder mag spelen, maar dat anderen later pas aan de slag mogen. Dat riekt wederom naar een klassenonderscheid.
Je kunt je ook afvragen wat je eraan hebt om op deze manier eerder te spelen. De early access is maar een paar dagen en afhankelijk van de timing van de release komt de dag dat je aan de game kan beginnen niet eens beter uit dan de officiële releasedatum.
Het komt voor dat je met deze vorm van Early Access in een weekend kan beginnen terwijl andere spelers moeten wachten op maandag of dinsdag. Maar bij Star Wars Outlaws en Assassin’s Creed Shadows ga je van vrijdag naar dinsdag. Je betaalt in dat geval meerdere tientjes bij en krijgt er misschien een paar uur speeltijd op doordeweekse dagen voor terug.
Is dat het echt waard? Er zit in de edities met Early Access vaak nog meer dan alleen Early Access, maar vroeger beginnen, lijkt steeds vaker de hoofdattractie. Als je pech hebt is het niet zo heel veel extra tijd en het betekent ook dat je dure speciale editie ineens een stuk minder waard is als je hem na lancering koopt.
Early Access zoals AAA-uitgevers het voorschotelen is een overduidelijk trucje. Bedrijven willen dat meer mensen pre-orderen en dan vaker voor een speciale editie gaan. Een echt voordeel voor de speler is er niet, tenzij je er een vreemde genoegdoening uit haalt om iets te spelen waar een ander nog niet bij kan.