Mr. Peabody & Sherman (film) Review

donderdag, 27 februari 2014 om 16:00
Met Mr. Peabody & Sherman komt filmstudio DreamWorks weer met een animatiefilm in de trant van de Lion King, Madagascar en Shrek. Althans, daarvoor zijn alle ingrediënten aanwezig. Zo is de film bijvoorbeeld geregisseerd door Rob Minkoff, één van de regisseurs van de Lion King. En met de creaties van Shrek en Madagascar heeft DreamWorks natuurlijk al genoeg ervaring.
Mr. Peabody & Sherman is een film die is gebaseerd op de gelijknamige karakters uit een animatieserie van The Rocky and Bullwinkle Show. Dit was een Amerikaanse televisieshow uit de jaren '60. We volgen Mr. Peabody. Nobelprijswinnaar, atleet, ontdekkingsreiziger... en een hond. Samen met Sherman, een door Peabody geadopteerd jongetje, beleeft hij de wildste avonturen in de WABAC (uitgesproken als Way Back, vrij vertaald 'heel ver terug'). Dit is een tijdmachine waarmee ze naar allerlei historische gebeurtenissen uit de afgelopen honderden jaren reizen.
Mr. Peabody & Sherman

Problemen dankzij Sherman

Hoewel hij met Sherman de grootste lol heeft tijdens al die reisjes naar het verleden, blijkt niet alles zo rooskleurig te zijn in het leven van Mr. Peabody. De adoptie en opvoeding van een mens valt hem namelijk zwaarder dan gedacht. Sherman is niet zo intellectueel ingesteld als Peabody, hoe graag de slimmerik dat ook zou willen. Met zijn onschuldige en simpele voorkomen krijg je gauw sympathie voor Sherman, al slaat dit helaas snel om in medelijden. Hij krijgt namelijk ruzie met zijn jaloerse klasgenootje Penny over een historische gebeurtenis (waar Sherman alles vanaf weet, hij is er immers zelf bij geweest).
Dan volgt het tafereel waar eigenlijk de hele film om draait. Mr. Peabody nodigt Penny en haar ouders bij hemzelf uit voor een etentje en hierbij verspreekt Sherman zich tegenover Penny over de WABAC. Zij dwingt hem nu om het voertuig te gebruiken, alleen heeft Sherman dit nog nooit in z'n eentje gedaan. Dit zegt hij heel duidelijk van te voren tegen Penny, waardoor het hierna allemaal wat voorspelbaar wordt: het gaat natuurlijk fout. Penny blijft per ongeluk achter in het Oude Egypte en Sherman spoedt zich naar Mr. Peabody (die inmiddels een kostelijke avond heeft met de ouders van Penny) om hem om hulp te vragen.
Mr. Peabody & Sherman II

Leuke verwijzingen

Nu begint als het ware de 'tweede helft' van de film, hoewel dit ongeveer tweederde van de totale lengte in beslag neemt. De missie van Sherman en Mr. Peabody om Penny terug te halen wordt door de makers aangegrepen om allerlei historische gebeurtenissen aan te doen. Hoewel dit soort scènes op zich leuk gedaan zijn en zorgen voor een luchtige les geschiedenis, voegt het jammer genoeg niet echt iets toe aan het verhaal. De bezoekjes worden zo vaak afgewisseld dat het niet mogelijk is om aan een nieuwe setting te wennen. De kracht gaat er richting het einde van de film dan ook een beetje uit en verder lijken veel scènes puur als opvulling gebruikt te zijn. Het ellenlange oponthoud bij Leonardo da Vinci omdat de WABAC stuk is en de WABAC die bijna in een zwart gat terecht komt zijn hier enkele voorbeelden van.
De reis die ze overigens naar het oude Griekenland maken voegt ook niet veel toe aan het verhaal maar zit wél erg leuk in elkaar. Hier zitten zelfs elementen van de actiefilm '300' in. Zo houdt Mr. Peabody speren tegen door zijn schild op zijn rug te doen en zien we de kenmerkende camerabewegingen van 300, waarbij we Mr. Peabody al lopend volgen, terwijl hij zijn tegenstanders neerslaat.

Ingewikkelde finale

Het einde van de film is helaas ook wat vergezocht. Het lukt Mr. Peabody, Sherman en Penny om weer terug in het heden te komen. Penny en Sherman hebben het verleden echter zo erg verstoord dat alle kopstukken uit de afgelopen eeuwen naar het heden worden gezogen. Hierdoor zijn de straten van New York (waar Mr. Peabody & Sherman overigens wonen) bezaaid met Griekse soldaten, Franse adellijken en Egyptische farao's. Tel daarbij Einstein, Isaac Newton en Abraham Lincoln op en je krijgt een bont gezelschap.
Aan alle aanwezige genieën nu de taak om deze penibele situatie op te lossen. Ondertussen worden verschillende figuren nog even op de hak genomen (zo probeert Einstein een rubiks-kubus op te lossen) en krijgen de verschillende volkeren al snel meningsverschillen. Het is uiteindelijk Sherman zelf die voor een oplossing zorgt. Deze is net zo ingewikkeld en vaag als het gehele einde, waardoor dit alles nogal afgeraffeld oogt. Al zal de jongere generatie kijkers al lang blij zijn dat alles weer goed komt.

Luchtig lesje geschiedenis

Hoewel Mr. Peabody & Sherman waarschijnlijk geen topper zal worden, is een bioscoopbezoekje met het hele gezin zeker de moeite waard. Visueel ziet het er prima uit en dit zal zeker voor de jongere generatie het grootste pluspunt aan de film zijn. Het wetenschappelijke taalgebruik van Mr. Peabody zal de oudere bezoekers dan weer wat meer aanspreken. Sherman is overigens ook heel leuk neergezet. Met zijn onschuldige grote ogen zullen met name jongetjes zich snel met hem identificeren, wat voor een extra beleving kan zorgen. Ook de historische gebeurtenissen en verwijzingen zijn heel leuk gedaan en zorgen voor een luchtig lesje geschiedenis. Grootste minpunt is het tweede deel van de film, waarin het verhaal aan kracht verliest. Bovendien is het einde nogal vergezocht en vrij ingewikkeld in elkaar gezet.