Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition Review

zondag, 10 februari 2013 om 16:00
Rond dezelfde tijd vorig jaar beoordeelden wij de 3DS-exclusive Mighty Switch Force met een sterke 7,5. Nu verschijnt de titel ook voor Wii U. Heeft ontwikkelaar WayForward het afgelopen jaar goed gebruikt, of loopt het nog steeds tegen dezelfde fouten aan? Wij zochten het voor je uit.
Laten we beginnen met een korte samenvatting van de downloadbare 3DS-titel, want waarschijnlijk hebben de meesten van jullie deze over moeten slaan. Mighty Switch Force draaide om agente Patricia Wagon, die een aantal schattige gevangen moet zien op te sporen en arresteren. Door te klimmen en te klauteren vocht ze zich een weg door zestien intrigerende levels (een latere update voegt nogmaals vijf levels aan de game toe). Het spel was een korte ervaring, maar door de toffe gameplay en het aangename stijltje wist het toch een prima cijfer te behalen. De voornaamste problemen kwamen voort uit de lengte en het gebrek aan online support. De Wii U-versie laat dit alles vrijwel intact, al verandert het één pluspunt en lost het één minpunt op.
Hyper Drive Edition
Dat opgeloste minpunt is de speelduur van de game. Zoals gezegd is het spel alle originele levels rijk, waarin je de Siren Helmet gebruikt om bepaalde blokken naar de voor- of achtergrond te schuiven. Op die manier kun je obstakels uit de weg halen en trappen naar hoger gelegen plaatsen creëren. Nog altijd werkt de gameplay erg lekker en geeft het soepel doorspelen van een stuk een geweldig gevoel van genoegdoening. Het grote verschil met de 3DS-versie is dat er ditmaal extra levels zijn. Na het uitspelen van de traditionele levels speel je namelijk nieuwe Hyper stages vrij (vandaar de titel), aangepaste versies van bestaande banen. Hoewel deze stuk voor stuk herkenbaar zijn, zorgen ze toch voor een nieuwe uitdaging die de tijdsduur op weet te rekken en de moeilijkheidsgraad nog eens lekker opdrijven.
Dan meteen door naar het minpunt dat niet opgelost is: het gebrek aan online support. In het jaar dat WayForward de tijd heeft gehad om verbeteringen door te voeren, heeft de ontwikkelaar helaas geen gaatje gevonden om simpele leaderboards in te bouwen. Natuurlijk kun je opscheppen via Miiverse, maar dat is niet hetzelfde. In een game die draait om het scoren van goede tijden, is het onbegrijpelijk dat je geen manier hebt om scores met elkaar te vergelijken in een vernietigend objectieve lijst. Wat is dan nog de reden om uur na uur hetzelfde level te spelen, in een poging net die ene ongrijpbare nanoseconde van de tijd af te schaven?
Van Super Nintendo naar Wii U
Punt nummer drie: de stijl. Wij waren erg tevreden over het Super Nintendo-achtige uiterlijk, maar voor de Wii U-release is het jasje geheel omgegooid. Het spel heeft pixels afgezworen en gaat vol overtuiging voor vloeiende animaties en een cartoonesk uiterlijk. De personages, vijanden en levels hebben meer detail en voelen – wat ons betreft – nu meer thuis op de Wii U dan op de 3DS. Zoals ook de draagbare stijl waarschijnlijk beter tot zijn recht komt op de handheld. Welk van de twee jasjes je het mooist vindt, is erg persoonlijk. Wij noemen ze echter allebei geslaagd en spelen de game met evenveel liefde op beide platformen.
Tot slot de kleine extraatjes. Een van de voordelen van de handheld is dat je er overal op kunt spelen. Deze Hyper Drive Edition probeert dat enigszins te emuleren door het inmiddels bekende off-TV play te bieden, oftewel de mogelijk om het spel op het scherm van de Wii U GamePad te spelen. En erg fijn: als je gewoon op de tv speelt, dan wordt het beeld niet op de GamePad gedupliceerd (zoals bij bijvoorbeeld Super Mario Bros. U het geval is). In plaats daarvan krijg je een radar voorgeschoteld die je grofweg vertelt in welke richting de ontsnapte criminelen zich bevinden. Jammer is alleen dat de radar niet op de tv getoverd kan worden – het gunt je enkel de boodschap dat je op de GamePad moet kijken.
Van goed naar geweldig
Mighty Switch Force! Hyper Drive Edition was op de 3DS al een goede game, maar deze Wii U-versie doet er nog een schepje bovenop. Hoewel we niet durven beweren dat de nieuwe stijl inherent beter is dan de oude versie, noemen we het HD-uiterlijk wel geslaagd en de Hyper stages zorgen voor wat extra speelduur. Het enige jammere is dat het spel nog altijd geen leaderboards kent, waardoor we nog altijd niet over onze prestaties kunnen opscheppen. Dat maakt dat deze nieuwe editie helaas niet perfect is, maar wel erg goed.