De maker van een grappige Switch-game stopt ermee

News
vrijdag, 03 mei 2024 om 12:00
good job 1f1586102047
Het zijn zware tijden voor de game-industrie. Bij veel ontwikkelaars wordt personeel ontslagen en een aantal studio’s zijn zelfs definitief gesloten. De Nederlandse studio Paladin zet er nu ook een punt achter.
In 2023 en 2024 gaat het niet bijzonder goed met veel game-bedrijven. Veel studio’s en uitgevers proberen te bezuinigen, waardoor er gigantisch veel mensen zijn ontslagen. Het einde lijkt bovendien nog niet in zicht.
De Nederlandse studio Paladin is nu bijvoorbeeld gesloten, omdat de financiële situatie onhoudbaar werd. De studio laat weten dat het in de laatste maanden moeite heeft gehad genoeg werk te vinden om de kosten te dekken. Doorgaan was onverantwoord geweest, zo schrijft de studio: door nu te sluiten kunnen medewerkers een ontslagvergoeding krijgen en stopt de studio zonder schuld.
Paladin begon in 2005 en is nooit bijzonder groot geweest. Op het hoogtepunt van de studio waren er 55 medewerkers. Nu, op het moment van sluiten, waren het er 45. Paladin waardeert het als bedrijven die vacatures hebben voor designers, programmeurs of andere functies die je vindt bij een game-ontwikkelaar, contact opnemen met de studio.
Wat voor games maakte Paladin?
Paladin had misschien geen al te grote naamsbekendheid, maar heeft in de afgelopen 19 jaar met een aantal grote namen samengewerkt. Het bedrijf maakte bijvoorbeeld mobile games rondom Tamagotchi en de Katamari franchise. De studio werkte met onder andere Apple Arcade, Netflix en Nintendo.
Voor laatstgenoemde maakte de studio zelfs een console-game in de vorm van Good Job! In deze game speel je als het kind van een CEO dat ondanks een totaal gebrek aan competentie een baan krijgt in vaders bedrijf. Het doel is om verschillende taken zo snel mogelijk, of juist zo net mogelijk te volbrengen, wat dankzij de physics van de game zorgt voor grote chaos.
De problematiek binnen de game-industrie is dit jaar een groot onderwerp van discussie. Veel ontwikkelaars zijn bijvoorbeel niet blij met hoe uitgevers te werk gaan. Gelukkig heeft Paladin het besluit om te sluiten zelf kunnen nemen.