Het is de afgelopen tijd niet bijzonder gezellig in de game-industrie. Er zijn veel ontslagrondes en ontwikkelaars ervaren
crunch (overmatig overwerk) of zijn bang dat het op de loer ligt. Als dit echt de enige manier is om games te maken, verdient de game-industrie het niet om te blijven bestaan, vindt één van de bedenkers van
Dragon Age.
David Gaider, die verantwoordelijk is voor de setting van Dragon Age, vindt dat het anders moet in de game-industrie. Volgens hem is het belangrijk dat alle game-ontwikkelaars een vakbond krijgen en eerlijk behandeld worden. De manier waarop de dingen nu gaan, kan namelijk niet, zegt hij tegenover
PC Gamer.
Volgens Gaider bestaat er een angst dat er maar één manier is om games te maken. Die manier vraagt om enorme budgetten, een focus op fotorealistische graphics, speeltijden van 1000 uur en vooral heel veel crunch van de ontwikkelaars. Als dat inderdaad de enige manier is om games te maken, verdient de games-industrie volgens Gaider een snelle dood.
Game-industrie moet de tijd gebruiken die er is
Maar Gaider is juist van mening dat het ook anders kan. Bij zijn eigen studio, Summerfall, wordt gewerkt met een vierdaagse werkweek. Iedereen krijgt realistische schattingen van de benodigde tijd om een game te maken en er wordt zoveel mogelijk gemaakt van de tijd die er is. Zo krijgen ontwikkelaars ook de kans om te doen wat ze leuk vinden, zonder het gevoel te krijgen dat ze ook maar een middel zijn voor een groot bedrijf.
Gaider is trouwens niet de enige die grote problemen ziet in de game-industrie. Volgens
Baldur’s Gate 3 regisseur Swen Vincke worden er
steeds dezelfde fouten gemaakt door uitgevers. Die zijn teveel gericht op het steeds laten groeien van de winst, terwijl die groei uiteindelijk ook komt als er maar goede games worden gemaakt.