Good Job! Review - Nepotisme, maar dan leuk

    Droom je er wel eens van om carrière te maken zonder daar daadwerkelijk enige moeite voor te doen? Good Job! geeft je de kans om CEO te worden zonder CV of kwalificaties. Dat klinkt als een buitenkansje, maar of je die kans ook moet grijpen lees je in onze review.

    In Good Job! krijg je een baan bij het bedrijf van je vader. Die zoekt namelijk een opvolger als directeur en zoals zoveel succesvolle zakenmannen ziet hij graag zijn eigen vlees en bloed aan de top. Maar je komt er niet zomaar: je moet wel kennismaken met de verschillende afdelingen van het bedrijf.

    Het bedrijf heeft negen verdiepingen, elk met een unieke afdeling, wat direct al zorgt voor de nodige variatie in gameplay. Op elk van die verdiepingen heb jij een aantal klussen te klaren voordat je door mag naar de volgende. Hoe je je taken aanpakt is aan jou en de vrijheid die je daarin hebt is, vergeleken met een echte baan, ongekend.

    Voorbeeldige werknemer of brokkenpiloot?

    Je kunt natuurlijk netjes te werk gaan, maar als kind van de baas heb jij een unieke positie in het bedrijf. Je kunt namelijk niet ontslagen worden, wat je de vrijheid geeft om zoveel brokken te maken als je wil. In het eerste level moet je bijvoorbeeld een beamer vervangen. Dat kun je doen door de nieuwe beamer voorzichtig naar de vergaderkamer te brengen. Maar je kunt er ook voor kiezen om het apparaat dwars door de muur heen te katapulteren. Alle levels hebben zo minstens twee oplossingen, waarvan er één altijd gegarandeerd leidt tot verwoesting (al kan er natuurlijk ook bij de normale oplossing schade gemaakt worden).

    Hoeveel je kapot maakt en wat dat bij elkaar kost wordt wel meegenomen in de eindbeoordeling van dat level, dus helemaal zonder consequenties is je destructieve gedrag niet. Als je een perfecte beoordeling wil voor een level kun je dus maar beter netjes werken en de bedoelde oplossing zoeken. Beide manieren om de game te spelen zijn leuk, dus of je nu graag je hersenen gebruikt of vooral die rekening omhoog wil zien gaan maakt niet uit: Good Job! heeft wat te bieden.

    Voor wie denkt hoge cijfers binnen te kunnen harken door voorzichtig te zijn: je beoordeling is niet alleen van de schade afhankelijk. De tijd die je aan een taak hebt besteed is uiteindelijk leidend voor het cijfer. Een goede tijd kan dus behoorlijk wat schade goedmaken. Omgekeerd geldt dat je een slechte tijd goed kan maken als zowel de schadeclaim als het aantal kapotte dingen goed beoordeeld wordt.

    Functioneringsgesprek? Wat is dat?

    De beoordeling van de levels is overigens puur voor jezelf. Op elke verdieping zijn vier levels, waarvan de eerste drie direct open zijn en het vierde opengaat wanneer je de eerste drie hebt uitgespeeld. Na het vierde level speel je de volgende verdieping vrij. We hebben de game er niet op kunnen betrappen dat de cijfers die we hadden gehaald invloed hadden op het wel of niet vrijspelen van een volgend level.

    Dat is maar goed ook, want hoewel het uitspelen van een level nooit bijzonder moeilijk is, geeft het halen van een goed cijfer nog wel eens problemen. Je personage beweegt van zichzelf niet snel, dus netjes werken maakt een goede tijdsbeoordeling moeilijk. Daar komt bij dat elke manier van voortbewegen net een klein beetje onhandig is.

    Die onhandigheid is grotendeels bewust: het moet niet te makkelijk worden om niks stuk te maken. Toch zijn er ook momenten dat het ergerlijk wordt. Met name de vorkheftruck begon te irriteren toen er gevraagd werd om een aantal pakketten naast en op elkaar te zetten in een ruimte die daar maar nét groot genoeg voor was. Na een paar minuten snakten we naar een wat preciezere besturing voor het voertuig.

    Een wat korte carrière

    We zullen Good Job! niet teveel afrekenen op die onhandigheden, want uiteindelijk verspillen ze niet bijzonder veel tijd. Ondanks dat we af en toe wat aanmodderden met de vorkheftruck heeft onze loopbaan tot CEO waarschijnlijk niet meer dan een uur of 6 gekost. Daar hebben we wat meer moeite mee dan met welke heftruck dan ook.

    De game probeert wel om wat te doen te hebben nadat je hem hebt uitgespeeld. Je kunt proberen betere cijfers te halen voor de levels, of om alle kostuums te vinden. Maar als de woorden ‘100% uitgespeeld’ voor jou geen betekenis hebben is er eigenlijk niks te doen na de credits, behalve de co-op modus.

    Die co-op modus werkt naar behoren en kan voor het gemak ook tijdens het spelen worden geactiveerd voor drop-in, drop-out gameplay, maar biedt geen nieuwe levels. Het is een geschikte manier om de game nog eens te beleven met een tweede speler die jou helpt (of juist gigantisch voor de voeten loopt), maar verlengt de game alleen zolang je nieuwe vrienden hebt die de game met je willen spelen.

    Is Good Job! goed werk?

    Good Job! heeft zeker iets leuks te bieden. Puzzelaars hebben de nodige problemen om een oplossing voor te zoeken. Wie van games houdt waarin je lichtelijk absurde dingen kunt doen — en vooral veel kan slopen — kan ook bij deze titel terecht. Toch zullen we niet zonder kanttekeningen zeggen dat je onmiddellijk naar de Nintendo eShop moet om deze game te kopen.

    Als je graag en vaak co-op speelt is Good Job! zeker de aankoop waard. Voor wie zichzelf graag uitdaagt om een eigen score te verbeteren of alles te vinden in een game is het ook zeker de moeite. In die gevallen is de game zijn twintig euro waard. Maar wie verwacht de game simpelweg een keertje door te spelen moet er goed over na te denken, want in dat geval zul je zo snel klaar zijn dat de game duur te noemen is.

    7.5

    De plus- en minpunten

    • netjes werken en de tent afbreken zijn allebei even leuk
    • gevarieerde gameplay
    • degelijke co-op
    • kort
    • weinig replay value voor singleplayer
    • speeltijd en prijs niet in balans
    • vorkheftruck voert bewuste onhandigheid iets te ver

    Good Job!

    Verkijgbaar vanaf 26 march 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.