De nieuwe FIFA 22 features uitgelegd

Article
dinsdag, 10 augustus 2021 om 14:00
fifa 22 hypermotionf1626250746
Nog even wachten en dan zal FIFA 22 in de winkelschappen verschijnen. De nieuwe voetbalgame komt dit jaar met een aantal interessant features, die we haarfijn voor je uitleggen in deze special.

HyperMotion technologie

De feature waar EA duidelijk het meeste op inzet als het aankomt op FIFA 22 is de gloednieuwe HyperMotion-technologie. De reeks is de laatste paar delen steeds meer realistischer aan het worden en met HyperMotion wil EA geen stap zetten, maar een enorme sprong. De nieuwe feature zorgt er namelijk voor dat elke individuele speler in FIFA 22 zich uniek beweegt en gedraagt. Je zal een voetballer dan ook bijna moeten kunnen herkennen aan zijn bewegingen.
Om HyperMotion te implementeren heeft EA dan ook niet voetballers voor een camera gezet voor motion capture, maar complete wedstrijden bekeken, geanalyseerd en tot motion capture verwerkt. Het zorgt dan ook voor een indrukwekkende 4000 nieuwe animaties in FIFA 22 en via machine learning moeten spelers ook beter op elkaar kunnen reageren.
De nieuwe feature klinkt heel interessant, en voegde in onze speelsessie ook echt wat toe aan de game, maar het komt wel met een grote maar. De feature is namelijk alleen aanwezig in de PS5- en Xbox Series X-versie van de game. De last-gen consoles zullen dus geen HyperMotion krijgen en zelfs de PC-versie niet.
alaba kineticairbattle reveal g5 f22 disclaimer lores wmf1627654801

Keeper op de schop

Naast het opwaarderen van de animaties van alle spelers heeft EA voor FIFA 22 ook heel goed gekeken naar één specifieke positie op het veld. Eén van de grote pijnpunten voor de serie is namelijk de acties, of afwezigheid van acties, van de keeper. En daar gaat het nieuwe deel iets aan veranderen.
Volgens EA gaat de keeper namelijk helemaal op de schop. Zo wil de ontwikkelaar de laatste linie van de verdediging een stuk slimmer gaat maken, waardoor hij betrouwbaarder wordt als het aankomt op het stoppen van schoten op doel. Ook moet de keeper slimmere keuzes gaan maken tussen de doelpalen, zoals wanneer hij uit zijn doel komt of wanneer hij juist blijft staan. En net zoals de HyperMotion-technologie moeten ook keepers hun eigen persoonlijkheid krijgen, zoals dat ook in het echt flink kan verschillen van keeper tot keeper.
fifa 22 03f1627654844

Explosief sprinten in FIFA 22

In bijna alle FIFA-delen door de jaren heen heeft de sprint-knop altijd hetzelfde gedaan. De speler in kwestie ging een X aantal procent sneller rennen en dat kost een Y aantal energie. Is een speler uitgeput, dan kan hij niet of een stuk minder snel sprinten. Die formule was er voor elke speler, waardoor je precies wist wat je kon verwachten wanneer iemand een versnelling inzette.
Ook daar wil EA verandering in gaan brengen met FIFA 22. De nieuwe titel in de franchise moet namelijk explosieve sprints gaan brengen. Dit houdt in dat spelers meer controle krijgen op de manier waarop spelers versnellen. Zo kan je je tegenstander in de val lokken door vervolgens explosief snel weg te sprinten, maar het geeft je ook meer controle in de verdediging. Daardoor moet de hele dynamiek van één-op-één duels gaan veranderen en zullen spelers die bekendstaan op hun sprint, zoals Kylian Mbappé, meer mogelijkheden gaan krijgen in de game.
son reveal g5 lowres wmf1627654814

Nieuwe manier om aan te vallen

In het echte leven spelen voetbalteams allemaal met een eigen tactiek en speelstijl. Zo loert het ene team op de counter, de ander wil juist door middel van tiki-taka voetbal het balletje in het doel lopen en weer een ander team zal steeds proberen het voorhoofd van hun boomlange spits te vinden.
Zoals gezegd wil EA steeds meer realisme toevoegen in de FIFA-franchise en zal de ontwikkelaar ook op dit gebied veel veranderen. Spelers krijgen namelijk meer opties en controle als het gaat om aanvallen. Of je nu liever op je eigen helft of die van je tegenstander speelt, dat kan je in FIFA 22 allemaal zelf instellen.
fifa 22 alexander arnoldf1627654598

Het balletje rolde nooit realistischer

Het laatste punt waar EA meer realisme wil gaan toevoegen is waarschijnlijk het meest belangrijke onderdeel van het spel, namelijk de bal zelf. Waar er in andere delen qua motion capture is gekeken naar de spelers en andere elementen, is de bal eigenlijk nooit goed onder de loep genomen. Ten minste tot nu toe.
Voor FIFA 22 heeft de studio namelijk real-world data geïmplementeerd om de physics van de bal naar een nieuw niveau van realism te tillen. Zo zullen elementen als snelheid, luchtweerstand, frictie met grond, draaien en andere factoren allemaal een rol spelen in hoe een bal zal reageren na een trap, pass, volley, schot of dribble. Volgens EA zal de bal ‘vliegen als het echte ding’. Wij kijken er nu al naar uit om er een goede trap tegenaan te geven op 1 oktober, wanneer de release van FIFA 22 plaatsvindt.

Populair Nieuws