De nieuwe FIFA 22 gameplayelementen op een rij

Article
dinsdag, 20 juli 2021 om 19:00
fifa 22 coverf1626081514
Met de release van FIFA 22 om de hoek mochten we van EA Sports even een kijkje nemen in de keuken om te kijken wat er nou in de pan zat. Er zijn in ieder geval genoeg nieuwe FIFA 22 gameplayelementen waar je toch voorzichtig optimistisch over mag zijn en wij zetten ze voor je op een rij.
Nou is de boodschap ieder jaar eigenlijk wel dat er nieuwe gameplayelementen zitten in het nieuwste deel van FIFA en doorgaans blijkt het uiteindelijk verwaarloosbaar te zijn, want FIFA 18 tot en met 21 spelen letterlijk hetzelfde. Toch is het nu met FIFA 22 net iets anders. Als je de onthullingstrailer ziet, vang je er eigenlijk al een glimps van op, maar EA Sports heeft een nieuw belangrijk woord gevonden en dat is 'Hypermotion'. Het enige nadeel wat toch alvast benoemd mag worden, is dat de nieuwe technologie alleen werkt voor next-gen consoles, dus niet voor de Xbox One, PlayStation 4 en zelfs niet PC.

Hypermotion

Hypermotion vormt de kern van de nieuwe FIFA 22 gameplayelementen en klinkt misschien heel spectaculair, maar waarschijnlijk wil je gewoon wat het doet. Vrij simpel, EA Sports heeft nieuwe technologie gebruikt om animaties voortaan niet meer in een studio op te nemen, maar live de bewegingen op te nemen in een potje 11-tegen-11 voetbal. Dit heeft er vervolgens weer toe geleid dat animaties realistischer, dynamischer en logischer zijn, in tegenstelling tot de vaak robotische animaties die je krijgt van opnames uit een studio.
Dankzij Hypermotion zijn er nu dan ook meer dan 4000 nieuwe animaties toegevoegd aan FIFA 22 en laat dat nou een hele belangrijke factor zijn voor de nieuwe FIFA 22 gameplayelementen. In de vorige paar titels ging het op het gebied van gameplay namelijk vooral mis door rare animaties waar spelers in bleven hangen of die onlogisch waren voor bepaalde situaties. Dat is nu dus door Hypermotion een minder groot probleem en spelers voelen meer als echte voetballers dan vrachtwagens en kartonnen borden die toevallig op een voetbalveld zijn geplaatst.

Next-gen opent deuren

De kracht van de next-gen consoles opent een aantal deuren voor nieuwe FIFA 22 gameplayelementen. Zo is het voor EA Sports nu mogelijk om machine learning te introduceren in FIFA 22 om de spelerservaring in de populaire voetbalgame te verbeteren. Wat machine learning precies doet, is dat het systemen bouwt op basis van data. Dit betekent voor FIFA dat de game eigenlijk constant blijft denken en rekenen om de gameplay efficiënter en soepeler te maken. De rare haperingen van spelers die we in het verleden gezien hebben, moeten door het nieuwe systeem dan eigenlijk ook in het verleden blijven.
Dankzij next-gen consoles kan er ook stevig gesleuteld worden aan de AI van spelers, want zowel de aanvallende als defensieve AI heeft in de afgelopen delen het regelmatig af laten weten. Volgens EA Sports kan de AI nu zes keer meer beslissingen per seconde nemen, wat ertoe moet leiden dat het team meer als een eenheid beweegt. De defensieve AI is volledig vanaf de grond opnieuw opgebouwd en past nu meer zonale dekking toe dan mandekking, terwijl de aanvallende AI wat meer moet bewegen om ruimte te vinden.
Daarnaast krijgen we ook ieder jaar beloftes over nieuwe physics voor de bal, maar vaak lijkt het toch niet helemaal te werken. Ook nu is er weer gewerkt aan hoe de bal in de game beweegt en zijn er realistischere physics toegevoegd, waardoor de bal logischer door de lucht vliegt. Dit zou vervolgens, samen met de andere nieuwe FIFA 22 gameplayelementen, tot een nieuw tijdperk voor digitaal voetbal moeten leiden.
alaba kineticairbattle reveal g5 f22 disclaimer lores wmf1627654801

Realisme staat voorop

Zoals je nu waarschijnlijk wel kan lezen wil EA Sports steeds meer neigen naar realisme voor FIFA 22 en vooralsnog lijkt het een goede zaak, want gameplay lijkt erop vooruit te gaan. Zeker als je ook nog bedenkt dat er tussen de nieuwe FIFA 22 gameplayelementen ook wordt gepraat over nieuwe kopduels, waar spelers daadwerkelijk een luchtduel met elkaar aangaan. Dat statische gedoe van twee spelers die houterig in de lucht springen is weg en spelers proberen elkaar nu echt af te troefen in de lucht.
Ook keepers zijn onder handen genomen en moeten realistischer ballen redden en meer aanvoelen als echte keepers met een echte persoonlijkheid op het veld. Persoonlijkheid lijkt in ieder opzicht een belangrijk punt te zijn voor FIFA 22, want je zal ook regelmatig zien dat spelers onderling op het veld meer interactie met elkaar hebben. Denk daarbij aan kortje gesprekjes, een paar handgebaren, instructies en uitgebreidere gezichtsuitdrukkingen, net zoals je ook regelmatig in een echte voetbalwedstrijd ziet.
Het realisme gaat nog verder, want de verandering waar veel spelers aan zullen moeten wennen is dat de sprint voor spelers een beetje veranderd is. Momenteel is het namelijk zo dat een speler lineair versnelt en dan op gegeven moment in zijn sprint zit. Met FIFA 22 wordt daar net iets anders naar gekeken. Sprints zijn nu namelijk explosiever en gaan meer om aanvankelijke snelheid. Een speler als Mbappé kan met een juist getimede druk op de sprintknop langs verdedigers schieten, maar als de verdediger scherp is en goed kan anticiperen, dan kan de angel ook heel snel uit de sprints worden gehaald.
mbappe g5bop final lores wmf1627292971

Voor iedere speler iets

Het punt van FIFA is vooral die iedere voetballiefhebber op zijn eigen manier kan spelen en daarom zijn er ook voor alle denkbare spelers nieuwe FIFA 22 gameplayelementen om de ervaring voor iedereen goed te maken. Zo worden de zogeheten skillers ook verwend. Niet met een gigantische lading nieuwe skillmoves, want er zijn maar vier nieuwe toegevoegd, maar door de toevoeging van first time skillmoves. Dit betekent dat je de bal voortaan kan aannemen met een trucje, geeft toch weer een beetje extra flair aan je speelstijl.
Ook voor de geharde tactici zijn er weer zat nieuwe FIFA 22 gameplayelementen om hun hart mee op te halen. De meeste topcoaches hanteren in het aanvallende spel namelijk verschillende soorten speelstijlen voor de eigen helft en voor de helft van de tegenstander. Dat is nu ook mogelijk in FIFA 22. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om vanaf het eigen doelgebied heel snel naar de middenlijn te combineren om vervolgens methodisch naar openingen te zoeken en meer op balbezit te spelen.
Daarbij is ook een wens voor mensen die houden van statistiekjes ingewisseld, want tussen de statistieken kun je nu veel meer vinden dan alleen schoten, tackles en balbezit. De alom geliefde xG-statistiek is nu ook in de menu's te vinden. Voor de mensen die niet gelijk weten waar xG voor staat, het gaat in deze statistiek om verwachte doelpunten en er is een groep fans die bijna krampachtig vasthoudt aan de xG filosofie over welk team verdient te winnen. Dit statistiekje zal vast geen nare berichten naar tegenstanders inspireren.
son reveal g5 lowres wmf1627654814

Eerste indrukken nieuwe FIFA 22 gameplay

Naast een lading informatie over de nieuwe FIFA 22 gameplayelementen, mochten we ook even aan de slag met de game. Het ging hier wel om een pre-beta versie van FIFA 22 en dus was de game ook nog niet in een perfecte staat, maar het meeste van wat hierboven beschreven is, zit daadwerkelijk in de game en werkt. De combinatie van Hypermotion en machine learning zorgt er daadwerkelijk voor dat de game soepel speelt.
Dat is een zeer welkome verrassing als je de afgelopen jaren vol frustratie FIFA gespeeld hebt. FIFA 22 voelt aan als een daadwerkelijke voetbalwedstrijd en dat is vooral te danken aan next-gen consoles, want deze ervaring zal je dus niet krijgen op PS4, Xbox One en PC. Hypermotion zit namelijk al exclusief vast aan de next-gen versies van de game en daarmee is er eigenlijk weinig hoop voor de last-gen versies van FIFA 22, maar wie weet, misschien heeft EA Sports daar nog ergens een konijn uit de stoofpot weten te trekken.
Wat in ieder geval goed nieuws is voor alle FIFA-fans is dat er eindelijk een duidelijk waarneembare stijgende lijn zit in de toekomst van FIFA, want met alle nieuwe FIFA 22 gameplayelementen wordt de voetbalgame zoals een voetbalgame hoort te zijn. De toekomst voor de franchise ziet er goed uit, maar er zijn nog zat valkuilen waar het mis kan gaan voor EA Sports. Laten we hopen dat de Canadese ontwikkelaar de valkuilen kan ontwijken voor de laatste loodjes, zodat we volop kunnen genieten van het voetbal in FIFA 22 op 1 oktober.