Dit is waarom Viaplay de Formule 1 mag blijven uitzenden in Nederland

Article
woensdag, 01 mei 2024 om 18:00
gp saoedi arabie 2024 startf1710149105
Ook de komende jaren blijft de Formule 1 bij Viaplay. Dit is waarom de Zweedse streamingdienst is gekozen door de FOM om de sport uit te zenden.
Om de zoveel jaar worden de uitzendrechten verkocht door Formula One Management (FOM). Dat wordt gedaan door middel van een veiling, maar het gaat er iets anders aan toe dan normaal het geval is bij een veiling. Bij het bieden op iets wordt meestal namelijk simpelweg gekeken naar het hoogste bod, maar dat is voor de Formule 1 niet het geval.
De FOM kijkt namelijk naar het beste voorstel dat gedaan wordt door de geïnteresseerde partijen. Daarbij is nu opnieuw gekozen voor Viaplay, dat tot eind 2029 het recht heeft om F1 uit te zenden in Nederland. Maar er gingen al eerder geruchten dat Ziggo meer geld had geboden voor de rechten.
Dat betekent dat Viaplay een beter totaalpakket heeft aangeboden, maar op welke punten wordt zo’n voorstel beoordeeld? Dit is waarom Viaplay de strijd om de F1-rechten heeft gewonnen van Ziggo.

Samenwerking met F1 TV Pro

Eerder dit jaar is Viaplay een samenwerking aangegaan met F1 TV Pro, de officiële streamingdienst voor de Formule 1. Die optie is niet overal ter wereld beschikbaar, omdat in sommige landen de rechthebbende partij een exclusief recht wil hebben op de sport. Dat is bijvoorbeeld het geval in Groot-Brittannië en Duitsland, waar Sky Sports met de scepter zwaait.
Maar niet alleen is F1 TV Pro wel beschikbaar in Nederland, je krijgt de streamingdienst nu ook ‘gratis’ bij een abonnement op Viaplay. Iedereen die lid is van de Zweedse streamingdienst kan zijn account koppelen aan F1 TV Pro en van de voordelen genieten op de pure F1-dienst. Of natuurlijk de races kijken met het commentaar van F1 TV Pro.
Die samenwerking is een belangrijke factor geweest voor de FOM om de rechten bij Viaplay te houden en de combinatie van Viaplay en F1 TV Pro zal dan ook niet snel verdwijnen. Dat heeft Ian Holmes, de Formula 1 Director of Media Rights, duidelijk gemaakt.
“De historische overeenkomst is gekoppeld aan de samenwerking met F1 TV Pro, de eigen streaming service van F1, en zorgt ervoor dat de fans ook de komende jaren niets hoeven te missen van de beste actie op en naast de baan.”
f1viaplayf1641918326

Viaplay TV-zender

Een ander groot doel voor FOM is het laten groeien van de ‘gepassioneerde fanbase’ voor de Formule 1. Maar het is niet zo makkelijk om nieuwe fans te overtuigen om naar de sport te gaan kijken, als ze eerst een abonnement moeten afsluiten voordat ze overtuigd zijn van de waarde.
Wat dat betreft is de nieuwe televisiezender van Viaplay waarschijnlijk een belangrijk wapen in de strijd tegen Ziggo geweest. Een paar weken geleden, vlak voor de GP van Japan, heeft Viaplay namelijk Viaplay TV aangekondigd in samenwerking met Talpa. SBS 9 is verdwenen en daarvoor is de nieuwe zender in de plaats gekomen.
Op het openbare kanaal worden verschillende sporten uitgezonden, waaronder de Formule 1. Het gaat daarbij niet om live races, maar Grands Prix die eerder dan normaal beginnen, zoals de GP van Japan en GP van China, wordt later op de dag volledig uitgezonden. Kijkers kunnen dan alsnog beleven hoe een race in elkaar zit, zonder daarvoor te hoeven betalen. En als ze overtuigd raken, dan heeft de Formule 1 er weer een fan bij.

Een los abonnement

Zoals gezegd kan een betaald abonnement een flinke drempel zijn voor kijkers om te beginnen met de Formule 1. Wat dat betreft lijkt een dure streamingdienst als Viaplay niet de beste optie in vergelijking met Ziggo. Helemaal nu Viaplay later deze maand de duurste streamingdienst van Nederland wordt. Klanten van Ziggo konden voorheen F1 gratis kijken op het sportkanaal van de provider.
Maar dat het specifiek ging om klanten van Ziggo, is waarschijnlijk juist een reden geweest voor de FOM om een minpuntje achter het Nederlandse bedrijf te zetten. Het is namelijk een minder grote stap voor potentiële fans om een maandje Viaplay af te sluiten, dan om meteen over te stappen op een compleet andere provider. En dat geldt zelfs voor doorgewinterde Formule 1-fans.
Uiteindelijk is het oordeel van de FOM duidelijk geweest. Viaplay is de partij waarmee het liever in zee gaat en deze keer nog langer dan ooit. Het contract is nu namelijk afgesloten voor vijf jaar, in plaats van de gebruikelijke drie jaar.

Populair Nieuws

Laatste Reacties