De grootste 2024 flops in games tot nu toe

Article
maandag, 08 april 2024 om 15:00
suicide squad kill the justice league reveal trailer image1 p6wyf1649944264
Hoewel 2024 nog niet eens op de helft van haar leven is, zijn in de eerste drie maanden al genoeg games voorbijgekomen. Dat niet alleen, in de game-industrie is er ook al het één en ander gebeurd waardoor de gemoederen hoog oplopen. Tijd om de grootste flops in de game-industrie in 2024 tot dusver onder de loep te nemen.
Voor het lijstje kijken we niet alleen specifiek naar games, maar ook naar grote zaken die momenteel spelen in de game-industrie. Het lijstje was dan ook vrij snel gevuld, want in drie maanden tijd zijn er al meer dan genoeg flops te vinden. En dat begon eigenlijk allemaal in februari…

Suicide Squad: Kill the Justice League

Toen verscheen al vrij vroeg Suicide Squad: Kill the Justice League en dat met flink wat bombarie. De game was bij lancering namelijk niet in orde voor iedereen die extra geld had neergelegd om de game drie dagen eerder te spelen. Wie bijna honderd euro betaald had, kon de eerste volledige dag gewoon niet spelen wegens onderhoud aan de servers van de live-service game.
Daar hielden de problemen alleen niet op. De live-service game van Rocksteady was namelijk vrij eentonig volgens velen, terwijl post-launch de endgame content en updates niet bepaald beter zijn geworden.
Joker lanceerde bijvoorbeeld recent als een nieuw speelbaar personage, maar veel indruk wist de bekende schurk niet te maken. Daarmee wist de game op Steam nog een kleine bump te krijgen in spelersaantal, maar na een kleine twee maanden spelen minder dan 1000 mensen de game nog op PC en dat is geen goed teken.

Grootschalige gameontwikkeling ontslagen

Ook lijkt de game-industrie op grotere schaal flink te floppen, specifiek als het aankomt op het aantal banen dat verloren gaat in de game-industrie. Vorig jaar werden naar schatting 10,500 banen geschrapt .
Na drie maanden in 2024 staat de teller alweer op ongeveer 8000 en lijkt het einde nog lang niet in zicht. Van PlayStation dat 900 banen schrapte tot Microsoft dat afscheid nam van 1900 mensen; er zijn geen uitzonderingen op waar mensen de laan uitgestuurd worden.
Vooral bij PlayStation is het opvallend gezien het bedrijf het ogenschijnlijk enorm goed doet. Al sinds de PS4-generatie pronkt de Japanse consoleboer met de verkoopcijfers en records worden om de haverklap verbroken. En dan gingen er ineens toch 900 banen verloren, kort nadat duidelijk werd dat het bedrijf in nog geen vier jaar tijd alweer 50 miljoen PS5-consoles verkocht.

Skull and Bones

Een andere game waarvan je nu al bijna zou vergeten dat deze is uitgekomen, is Skull and Bones. Na jarenlange ontwikkelingshel verscheen de game in februari, maar vrijwel niemand leek te kunnen genieten van het piratenavontuur. Zo wijzen de scores van Metacritic bijvoorbeeld uit, waar de game gemiddeld slechts een score van 59 heeft.
Volgens Insider Gaming zou de game in de eerste twee weken nog geen miljoen spelers hebben getrokken. Dan zou je denken dat het gaat om verkoopcijfers, maar dat is niet het geval. Ook spelers van de gratis open beta zouden hieronder vallen, wat des te meer wijst op dat de game een catastrofe is gebleken.

Xbox’ communicatiedebakel

Een koerswijziging kan zeer goed zijn voor een merk. Alleen is het niet bepaald handig als dit plan uitlekt voordat alle besluiten intern genomen zijn. Of dat je als bedrijf toelaat dat er enorm veel ophef ontstaat rondom die uitgelekte plannen, waardoor hardcore fans het merk de rug toekeerden.
Dat is namelijk wat Xbox toeliet toen uitlekte dat een aantal Xbox-exclusives naar Switch en PlayStation 5 zouden komen. Achteraf bleek het maar om vier games te gaan (voor nu), maar in de aanloop naar de aankondiging leek het op veel meer. Xbox wilde niks zeggen tot er een podcast kwam die net zo goed een persbericht had kunnen zijn een week eerder.
De Amerikaanse consoleboer liet de chaos ontstaan, vertikte het om snel te reageren en verloor flink wat krediet bij fans. Het was een flop van gigantische proporties, die maar zo opnieuw kan ontstaan als er ineens toch nog meer Xbox-exclusives volgen na deze eerste vier games.

Foamstars

Tot slot is er nog een titel van Square Enix die als flop beschouwd mag worden. Nee, het is niet Final Fantasy VII Rebirth, maar Foamstars. Je zou bijna vergeten dat die game ook in februari verscheen en dat zelfs een kleine maand voor helemaal niks als je PlayStation Plus had.
De live-servicetitel wist alleen weinig indruk te maken op spelers. Na iets meer dan een maand op de markt lijkt de game dan ook al een stille dood te sterven. En dat zat er eigenlijk al aan te komen vanaf de dag dat de game onthuld werd.

Poll