Beste boeken voor gamers - Omslaan die pagina!

    De zomer komt eraan en je gaat dan vast en zeker op vakantie of er even tussenuit. Een lekker boek meenemen is wat velen dan doen en als gamer moet je in ieder geval deze boeken lezen. Dit zijn de tien beste boeken voor gamers!

    Dit zijn niet de sprookjesboeken die een leuk verhaaltje vertellen, maar de echte non-fictie boeken die over games gaan. Verwacht dan ook niet de Hyrule Historia te vinden, want dat levert je alleen maar verdriet op. Deze tien beste boeken voor gamers bewijzen dat functie niet de enige vorm van vermaak is voor een gamer.

    10. Reality is Broken door Jane Mcgonigal

    Het eerste boek op deze lijst met beste boeken voor gamers gaat je het perfecte argument geven voor als iemand je vreemd aankijkt nadat je zegt dat je games speelt. Games zijn namelijk meer dan alleen aan wat knopjes friemelen. Games kunnen de wereld verbeteren en dat is precies wat schrijfster en ontwikkelaar Jane Mcgonigal je gaat bewijzen in dit boek.

    In Reality is Broken maakt Mcgonigal bespreekbaar hoe games bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om het onderwijs te verbeteren of een dieper inzicht geven in bijvoorbeeld mentale ziekte. Zo zijn er verhalen die je meer begrip geven voor bepaalde relevante situaties en dat weet Mcgonigal goed op papier te zetten.

    9. Replay: The History of Video Games door Tristan Donovan

    Je gaat nog wel vaker historische boeken tegenkomen in deze lijst met beste boeken voor gamers, maar geen is zoals deze. Replay benadert de geschiedenis namelijk vanuit een uniek standpunt. Dit boek trekt het namelijk extreem breed en doet verslag van de oorsprong in laboratoria tot het fenomeen dat we vandaag de dag kennen.

    Dat niet alleen, want de focus ligt namelijk ook op het Europese verhaal wat voor velen onbekend is. Zo wordt er in diepte gesproken over hoe games in de vroege tijden voornamelijk via de PC gespeeld werden. De obscure, niche geschiedenis van computer-gaming en Europese achtergrond maken Replay het lezen meer dan waard. Al helemaal als je PC gamer bent.

    8. Masters of Doom door David Kushner

    Je hebt vast en zeker wel eens een First-Person Shooter gespeeld. Call of Duty, Battlefield of misschien wel Doom. Over die laatste gaat dit boek en hoe de ontwikkelaar achter de game in feite het genre creëerde met Wolfenstein 3D in 1992. Het was id Software en de geschiedenis achter de studio is om het makkelijk uit te drukken gewoonweg fascinerend en daarom zeker één van de beste boeken voor gamers.

    Het boek beschrijft alles wat er in de jaren 90 en het begin van het nieuwe millennium afspeelde bij de studio. Het vertelt alles over hoe John Carmack en John Romero hun slechte thuissituatie wisten om te zetten tot een bedrijf dat miljarden waard is. Het sprookje eindigt daar alleen niet, want de makers kregen flinke ruzie en ook dat kun je hier tot in de details lezen.

    7. Power-Up door Chris Kohler

    De Japanse game industrie mag dan niet meer zijn wat het geweest is, maar dat betekent niet dat die kant van het verhaal geen aandacht verdiend. Ondanks dat Japan niet meer de voorloper en meest prominente markt is, blijft het voor velen nog steeds een belangrijke plek als het aankomt op games. Dit boek van Chris Kohler gaat daar dan ook volledig over en is zeker één van de beste boeken voor gamers.

    In de jaren 80 was het namelijk Nintendo die met de NES gedeeltelijk games weer op de kaart zette. Niet alleen is het interessant om te lezen over de geschiedenis en hoe die ervoor gezorgd heeft dat jij nu kunt genieten van games als Fortnite. Als Japan geen redding had gebracht, had het er namelijk heel anders uit kunnen zien en als je dit boek leest weet je dat het één van de beste boeken voor gamers is.

    6. Video Game Storytelling door Evan Skolnick

    Als je ooit zelf een game zou willen maken, is dit een boek dat je zeker weten moet lezen. De enige reden waarom je het niet zou doen, is omdat je game geen verhaal bevat maar zelfs dat is geen excuus. De grootste multiplayer games hebben in enige vorm toch wel een verhaal en dit boek laat je zien dat het om meer gaat dan wat de schrijver van de game op papier zet.

    Het verhaal van een game ontwikkel je namelijk samen met een team designers. Neem bijvoorbeeld The Witcher III: Wild Hunt waarbij het verhaal in grote lijnen wel was uitgewerkt, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Kijk naar alle andere kleine missies en acites die personages in de wereld om je heen uitvoeren. Het is allemaal onderdeel van het schrijven van een game en dit boek gaat je daar alles over uitleggen.

    5. Extra Lives door Tom Bissel

    Het komt wel vaker ter sprake dat games slecht voor je zouden zijn en voor problemen kunnen zorgen bij jongeren. Tom Bissel is daar niet één van en in zijn boek Extra Lives belicht hij juist het tegenovergestelde. Hij zet de relevantie van games in de huidige maatschappij in de spotlight.

    Het voelt niet alleen de situatie aan de tand, maar belicht ook de mogelijke toekomst van het medium. Hij ziet het eerder als kunstvorm dan hersenloos geweld en met een mix van kritiek, ervaringen en rapportage neemt hij de lezer mee in zijn gedachtegang. Het is een absolute aanrader voor iedereen die wel eens geobsedeerd was door een game.

    4. 1001 Video Games You Must Play Before You Die door Tony Mott

    Dit is het perfecte boek om op je vakantie mee te nemen, omdat het je gaat voorbereiden op de rest van je leven als gamer. Dat klopt, het is een boek waarin alle games staan die je moet spelen en ze zijn allemaal tussen 1970 en 2010 uitgekomen. Als de titel nog niet genoeg duidelijk maakte om hoeveel games het gaat, is het misschien wel goed om te weten dat het om 1001 games gaat.

    In deze dikke 960 pagina’s tellende pil komen de grote games als World of Warcraft net zo goed aan bod als Cave Story. Er wordt geen onderscheid gemaakt door Tony Mott, die zijn rijke kennis over games goed naar voren brengt. Het is in ieder geval zeker dat je als gamer weer genoeg te doen hebt als je terugkomt van vakantie en dat heeft allemaal te maken met games, games en nog meer games.

    3. Game Over: Press Start to Continue door David Scheff

    Boeken over de Japanse game industrie zijn al snel interessant om te lezen voor wie zich geen Japanse game ontwikkelaar kan noemen. Deze kant van de industrie is namelijk nog een stapje geheimzinniger dan de rest en dat geldt ook voor ‘The Big N’. In Game Over: Press Start to Continue onthult David Scheff een aantal van deze geheimen door de geschiedenis van Nintendo uit te pluizen.

    Het boek is uitermate interessant doordat het verslag doet van hoe Nintendo van een klein speelkaartbedrijf de overstap maakte naar video games. Van arrogantie tot strijd met de competitie, alles wat Nintendo tot de jaren 90 deed komt aan bod. Het boek is inmiddels al meer dan twintig jaar oud, maar de editie die wij aanraden stamt uit 1999 en bevat een paar nieuwe interessante hoofdstukken.

    2. Console Wars door Blake J Harris

    Waar je in Game Over leest over hoe het Nintendo afging in de vroege jaren gaat Console Wars over de concurrentie die het in de jaren 90 te verduren kreeg. Nintendo en Sega kregen het destijds flink aan de stok en dit boek neemt je mee naar de roerige periode en hoe het zover heeft kunnen komen. Het is fascinerend om te lezen van begin tot eind en zeker één van de beste boeken voor gamers.

    Het boek legt de nadruk op de strijd die plaatsvond tussen de Super Nintendo Entertainment System (SNES) en de SEGA Mega Drive/Genesis. SEGA mocht na de Dreamcast dan minder succes geproefd hebben, maar zoals je Console Wars kunt lezen ging SEGA niet ten onder zonder slag of stoot. We weten allemaal hoe het inmiddels met de bedrijven gesteld is, maar de geschiedenisles die je krijgt maakt dit boek alleen maar interessanter.

    1. Blood Sweat and Pixels door Jason Schreier

    De beste boeken voor gamers wordt afgerond met een vrij recent boek en dat heeft een reden. In dit boek wordt namelijk de ontwikkeling van tien games die een geplaagde ontwikkeling hadden besproken met een scala aan interviews met ontwikkelaars die aan de games gewerkt hebben. Uncharted 4: A Thief’s End, The Witcher III: Wild Hunt en zelfs het gecancelde Star Wars 1313 komen aan bod.

    Schreier neemt de lezer mee in achter de schermen en schijnt ligt op de vaak onbekende kant van hoe games gemaakt worden. De werkweken die boven de 70 uur zitten, het slapen op kantoor om een deadline te halen of op je laatste stuiver leven om je game af te maken zijn maar een paar scenario’s die de makers van deze games overkomen zijn. Toch is het boek niet deprimerend, want de realiteit is dat de meest deprimerende situaties soms op zijn kop gezet kunnen worden. Ook dat is iets wat Schreier fantastisch weet te verwoorden in zijn boek.

    Dit zijn de beste boeken voor gamers

    Met deze boeken kom je de zomer in ieder geval door. Of het nou de geschiedenis van games is of de flinke problemen die grootste games gehad hebben, er is voor ieder wat wils. Vergeet ook niet over de beste e-readers te lezen, zodat je voorbereid op pad kan met een boek op de e-reader. Daarnaast kun je over de beste visual novels lezen die boeken naar een nieuw niveau tillen!

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.