Nog eventjes geduld en dan gaat het nieuwe seizoen in de
Formule 1 van start. Wil je helemaal voorbereid zijn op een nieuw jaar vol racegeweld? Dan ben je aan het goede adres, want wij hebben alles wat je moet weten over het
F1 2023-seizoen op een rijtje gezet.
Nieuwe regels voor de auto’s
Vorig jaar was een revolutie voor de Formule 1. Er werd namelijk een nieuwe set aan
regels geïntroduceerd voor de auto’s, waardoor de hele basis op de schop ging. Niet langer zouden ingewikkelde aerodynamische vleugels zorgen voor de downforce, maar het zogeheten
ground effect.
De laatste keer dat we dat hadden gezien in de sport, was al decennia geleden. Alleen Adrian Newey, de hoofdontwerper bij
Red Bull Racing, heeft er ervaring mee gehad en dat hebben de overige teams duidelijk gemerkt.
Na een vol seizoen hebben de andere ontwerpers in de Formule 1 alleen ook veel ervaring erbij gekregen, waardoor het in 2023 waarschijnlijk een stuk dichter bij elkaar zal liggen. Daar komt ook nog eens bij kijken dat er voor het nieuwe seizoen weinig nieuwe technische regels gepland staan.
Zo gaat de minimale hoogte van de vloer met 15mm omhoog, zodat teams niet meer hun auto zo laag bij de grond kunnen zetten - met porpoising als gevolg. De FIA introduceert ook twee nieuwe tests om ervoor te zorgen dat teams zich ook echt aan de maatregel houden en er geen loophole voor vinden.
Vers bloed in de Formule 1
Op welk gebied er wel veel veranderd in de koningsklasse van de motorsport, is de samenstelling van de teams. Zo gaat Fernando Alonso naar het team van Aston Martin,
nu Sebastian Vettel met pensioen is. Daardoor is er een plekje open bij Alpine, die opgevuld wordt door Pierre Gasly.
De gedroomde opvolger was eigen Oscar Piastri, maar de rookie heeft ervoor gekozen om
naar McLaren te gaan en de stoel van Daniel Ricciardo over te nemen. De plek van Gasly bij AlphaTauri wordt weer overgenomen door Nyck de Vries en Logan Sargeant maakt het geheel af als de nieuwe rookie bij Williams.
En dan is er ook nog eens een stoelendans geweest bij de teambazen. Mattia Binotto is ontslagen door Ferrari en Frederic Vasseur heeft zijn plek overgenomen. Andreas Seidl is vervolgens overgestapt naar Sauber om daar in de toekomst het team van Audi te leiden, waardoor Andrea Stella is gepromoveerd tot teambaas bij McLaren. En tijdens alle chaos is Jost Capito en de technisch directeur plotseling vertrokken bij Williams, waarvan nu duidelijk is geworden dat James Vowles de taken van Capito overneemt.
De langste kalender ooit
Dit seizoen gaat in ieder geval in de geschiedenisboeken, ongeacht wat er tijdens de races gaat gebeuren. Met de huidige planning hebben we namelijk de langste
kalender aller tijden in de Formule 1. Dit seizoen zullen de
coureurs maar liefst uitkomen in 23 races. Eigenlijk stonden er 24 op de planning, maar
de Grand Prix van China is al geannuleerd.
Daarnaast zijn ook een aantal vaste plekken op de kalender aangepast. Zo is de Grand Prix van België normaal de eerste race na de zomerstop, maar nu is het juist de laatste race voor de zomerstop geworden. Daardoor zullen we na de break meteen afreizen naar het strand van Zandvoort.
Waar kan je F1 kijken in 2023?
Wil je niks missen van de Formule 1 dit jaar, dan kan je weer terecht bij de vaste kanalen. Viaplay heeft namelijk nog steeds de rechten voor de sport in handen, ondanks dat Ziggo de rechten graag weer wil overnemen en het financieel gezien
niet helemaal lekker bij Viaplay lijkt te gaan.
Anderzijds heb je ook de keuze voor
F1 TV Pro. De officiële streamingdienst voor de Formule 1 biedt een aantal interessante opties en is een stuk goedkoper dan Viaplay, al moet je wel genoegen nemen met een ietwat verknipt Nederlands commentaar.