SWAT seizoen 1 review (DVD) - Gegarandeerde actie

zondag, 18 november 2018 om 17:00
swat seizoen 1 review dvd 142123
De laatste tijd zien we vaker reboots van succesvolle oude series met een andere insteek. In deze SWAT seizoen 1 review hernieuwt televiesiezender CBS de jaren ’70 serie rondom een team elite agenten. De serie houdt vast aan het freak of the week principe uit de vorige iteratie. Het geheel zorgt voor luchtig vermaak, maar helaas niet meer dan dat.
In SWAT volgen we een team S.W.A.T. agenten dat opereert vanuit Los Angeles. Ze gebruiken militaire tactieken om zo bijvoorbeeld terroristische dreigingen de kop in te drukken en grote rellen te stoppen. Eigenlijk zorgt dit team ervoor dat alle andere zaken die de normale politie niet aankan, opgelost worden. De serie begint met een wissel van de wacht, waarbij Daniel ‘Hondo’ Harrelson (Shemar Moore, Criminal Minds) door commandant Hicks (Patrick St. Esprit, Sons of Anarchy) wordt aangesteld als nieuwe leider van het team.

Een team met hele eigen problemen

Zijn benoeming komt niet uit de lucht vallen gezien de goede staat van dienst van de agent, maar er zijn meer redenen om juist hem op deze positie te zetten. Deze redenen zijn duidelijk politiek, maar gedurende het hele seizoen lijkt er meer dan alleen dat te spelen, iets dat weer niet duidelijk naar voren komt. Intussen wordt er met de benoeming van Hondo als leider een andere collega gepasseerd, wat voor wrijving wat zorgt binnen de eenheid.
Het team bestaande uit Hondo, Victor Tan (David Lim, Quantico), Christina Alonso (Lina Esco) en enkele anderen wordt aangestuurd door Jessice Cortez (Stephanie Sigman, Narcos). Zij is degene die de beslissingen maakt, maar heeft ook in het geheim een relatie met Hondo. Dit laatste zorgt zo nu en dan voor wat vreemde beslissingen en zet de verhoudingen in het team nog wel eens op scherp.
SWAT seizoen 1 review

Blijft oppervlakkig

Los van de relatie tussen Hondo en Cortez heeft iedereen in het team zijn eigen problemen. Er bloeien relaties op tussen teamleden, mensen hebben problemen in hun gezin en anderen kunnen het simpelweg niet goed met elkaar vinden, zo lijkt het. Het klinkt alsof S.W.A.T. seizoen 1 je behoorlijk veel diepgang geeft, maar niets is minder waar. Alle genoemde dingen blijven namelijk behoorlijk oppervlakkig en worden heel af en toe maar vluchtig belicht.
S.W.A.T. is dan ook een serie die met zijn 22 afleveringen van elk ongeveer 45 minuten per stuk op het gebied van diepgang de kijkcijfers niet zal trekken. Waarmee wel dan? Met platte ongenuanceerde actie. Want dat is wat de serie je in de eerste plaats biedt.
SWAT seizoen 1 review

Actie van de bovenste plank

En die actie is vanaf moment één ijzersterk uitgewerkt. S.W.A.T. toont hier letterlijk spierballen met intense vuurgevechten, explosies en overtuigend uitziende verwoesting. Elke aflevering mag het S.W.A.T. team op pad om de zogeheten freak of the week, in dit geval case of the week, aan te pakken. Wat de serie naast de dikke actie overtuigend maakt is dat het team niet onschendbaar is. Ze gaan niet als Rambo door de straten en gaan de strijd niet zomaar aan met terroristen, maar gebruiken goede tactieken en bewegen echt als team.
De acteurs in het team weten allemaal te overtuigen in hun rol, maar laten wel stuk voor stuk steekjes vallen op momenten. De meeste acteurs hebben ook al een rol in een actievolle serie gehad. Neem Stephanie Sigman die al in Narcos voorbijkwam en Victor Tan die zijn rol in Quantico al sterk neer wist te zetten. De hoofdrol in S.W.A.T. is weggelegd voor Shemar Moore die eerder al in Criminal Minds voorbij kwam. Allemaal series die tactiek en actie met zich meebrengen.
Vreemd genoeg weet juist de hoofdrolspeler het minst te overtuigen. Het ene moment is hij behoorlijk overtuigend als aanvoerder van zijn team, maar op andere momenten zie je Derek Morgan uit Criminal Minds voorbij komen. Voor humor is ook plaats in S.W.A.T. seizoen 1, maar soms neigt de serie dan naar platte one liners die niet helemaal tot hun recht komen. Ondanks dat kun je voor plat vermaak heel goed naar S.W.A.T. kijken.
SWAT seizoen 1 review

SWAT Seizoen 1 Review - actie en spektakel, maar geen diepgang

S.W.A.T. seizoen 1 is een serie om lekker onderuitgezakt na een lange dag werken te kijken. De serie biedt je spektakel, overtuigende actie, dikke ontploffingen en een piepklein beetje diepgang. Als je op zoek bent naar een diepgaand verhaal ben je hier verkeerd, want het is actie, actie en nog eens actie dat in S.W.A.T. de boventoon voert.
Dit is dan ook het sterkste element van de serie én waarmee de serie je overtuigt om te blijven kijken. S.W.A.T. blijft daarbij interessant om te kijken door het freak of the week concept, waarbij iedere week een nieuwe uitdaging voor het team voorbij komt. Wij zijn alleen benieuwd of dit concept een garantie is voor nog vier seizoenen S.W.A.T.