Carnival Games Review - Niet de kermis waar we op hoopten

zondag, 18 november 2018 om 16:00
‘Alweer een winnaarrrrr, komt er maar bij!’ De kermis is weer in de stad, maar dit keer niet in levende lijve. Ontwikkelaar 2K games brengt ons een gloednieuwe Carnival Games. Als vanouds is de game een recept voor een leuk feestje, maar in deze Carnival Games review staat de game in een schril contrast met Nintendo’s partygame.
Wat betreft de releasedatum van Carnival Games had 2K Games geen slechter moment kunnen kiezen. De een zijn brood is de ander zijn dood zullen we maar zeggen. Nintendo heeft namelijk nog geen twee maanden geleden Super Mario Party op de Switch gedropt en Carnival Games kost wat minder dan Mario’s fuifnummer (40 euro), maar kan zich op geen enkel vlak meten met de titel. Switch eigenaren hoeven niet meteen af te haken, want Carnival Games biedt wel vertier voor het hele gezin en een leuke avond met vrienden.

Minigames vrijspelen

De insteek van de game is een digitale kermis op je console en dat is precies wat je krijgt. Het grote verschil met de kermis is dat je bij Carnival Games in het begin 40 euro neerlegt en vervolgens nooit meer een euro hoeft te spenderen aan de korte spellen die tussen alle toeters en bellen op de kermis te spelen zijn.
Carnival Games review

Weinig minigames

In totaal biedt Carnival Games je 20 minigames, een aantal dat behoorlijk karig is voor een partygame. Als je de game voor het eerst opstart, wordt de formule achter de game pijnlijk duidelijk. Er zijn dan nog maar acht games speelbaar waarmee je een tijdje vooruit moet. Door middel van het winnen van deze games kun je tickets verdienen, zoals ook op de kermis het geval is. Met die tickets kun je uiteindelijk steeds weer een nieuwe minigame, kleding voor je avatar of de soundtrack van een game aanschaffen.
Hoewel het helemaal niet erg is dat je een en ander vrij moet spelen in de game, voelt het aanbod van slechts acht games in het begin behoorlijk krap aan. Als je dan bedenkt dat het verzamelen van tickets niet heel snel gaat (met ongeveer 25 tickets per potje) en de prijs van de vergrendelde minigames tussen de 50 en 1000 tickets ligt, zakt je de moed in de schoenen, zeker als je bedenkt dat de game echt voor de kleinere gamer is gemaakt
Carnival Games review

Gemaakt voor de kleine gamer

Carnival Games is een titel die zich echt toespitst op de kleine gamers onder ons. Zoals de kermis met zijn lampjes en andere toeters en bellen een magisch verschijnsel is voor de kleintjes, is dat met Carnival Games ook zo. Op de kaft van de game staat het eigenlijk al aangegeven met de PEGI 3 melding, maar het komt gedurende de hele game terug.
Alles is lekker eenvoudig gehouden wat betreft de besturing (je kunt nagenoeg alles games met twee knoppen spelen) en de uitleg die bij iedere minigame voorbij komt is eigenlijk niet nodig. Verder merk je dat de A.I. niet echt een grote uitdaging geeft tijdens de meeste spelletjes, tenzij je deze op moeilijk zet. Maar ook de kleinere gamer wil graag wat afwisseling en dat ontbreekt bij Carnival Games een beetje.
Carnival Games review

Gaat vrij snel vervelen

De meeste minigames (ook degene die je vrij moet spelen) in deze verzameling zijn namelijk behoorlijk generiek. Het komt in de meeste games aan op ofwel timing ofwel stuurmanskunst. Een paar minigames zijn ook simpelweg klonen van elkaar, waarbij je bijvoorbeeld in de ene game balletjes in bekers moet gooien en in de andere game ringen over stokken moet zien te krijgen voor punten.
Andere minigames in deze verzameling weten het repetitieve karakter wat te doorbreken. Helaas schotelen enkele van deze games je een stroperige en trage besturing voor of geven je onduidelijkheden doordat er te veel op het scherm gebeurt. Het ergst is dit bij Light Speed, een ruimterace met drones waar wel heel veel tegelijk op je scherm voorbij komt.
Carnival Games bevat slechts enkele hele toffe minigames zoals Roller Derby, Short Stack, Road Hog en Batter Up. In deze games doe je meestal anders dan in de gemiddelde minigame die Carnival Games je biedt. In Road Hog zit je op een varken en moet je een race winnen en in Short Stack moet je zoveel mogelijk opgestapelde pannenkoeken in een versnipperaar gooien. Dit zijn de minigames die de avonden met vrienden of familie echt leuk maken, maar jammer genoeg zijn ze op één hand te tellen in Carnival Games.
Carnival Games review

Partygame (voor kids) in hart en nieren

Carnival Games is op het gebied van het aantal leuke minigames misschien niet echt goed vertegenwoordigd, maar de game geeft je wel een heleboel plezier zodra je alles op random zet en met drie vrienden op de bank (je kunt de game alleen offline spelen) aan de slag gaat in een toernooi. Dit is ook de manier waarop Carnival Games gespeeld moet worden en dat is te merken.
Zodra je de A.I. spelers inwisselt voor echte spelers begint het plezier pas echt. Het repetitieve karakter van de game verdwijnt niet in de multiplayer modi, maar omdat je met elkaar op de bank zit voelt de game ineens heel anders aan. Elkaar dwarsbomen in de verschillende spelletjes en zo proberen te winnen, terwijl je met chips naar elkaar gooit en de Joy-Cons uit elkaars handen probeert te grissen, maakt de game gezellig en houdt de spelletjes die eigenlijk niet zoveel om het lijf hebben langer leuk.
Carnival Games review

Net als de kermis zo weer voorbij

Ondanks dat is Carnival Games een titel die, net als de kermis die na een weekje weer afgebroken wordt, ook snel weer uit je console verdwijnt om daarna een hele tijd in de kast te verstoffen. Hoewel de game echt voor de kleine gamer is gemaakt zal zelfs deze snel voor een andere game kiezen. Carnival Games is een titel die even heel leuk is, maar daarna in een rap tempo gaat vervelen en in herhaling valt.
Dit komt vooral door het gebrek aan afwisseling en het kleine aantal minigames. Toch is de game een titel om eens te spelen en dan bij voorkeur met vrienden tijdens een feestje of bijvoorbeeld tijdens de feestdagen met familie. Al kun je dit (op de Switch) ook met een andere hele bekende partygame doen, waar veel meer minigames in te vinden zijn.
Cijfer: 5.5