Serious Sam 3: BFE Review

zondag, 15 januari 2012 om 16:00
Er wordt al sinds 1996 gewerkt aan de Serious Sam franchise, die bekend staat om over de top actie en een leuke co-op. Maar in zestien jaar is er veel veranderd. Serious Sam 3: BFE besluit trouw te blijven aan de gameplay van vroeger. Of dat een goede beslissing is, lees je hier.
Shooters worden tegenwoordig steeds ingewikkelder. Je krijgt tal van opties die de gameplay helemaal kunnen veranderen. De mogelijkheid om je wapen, je uniform en je klasse aan te passen, zien we steeds vaker opduiken. Af en toe probeert een shooter dat klassieke gevoel terug te geven waarin jij het met een hoop stoere wapens moet opnemen tegen tal van gekke vijanden. Duke Nukem Forever probeerde het en faalde enigszins om deze ietwat verouderde gameplay over te brengen naar het heden. Gelukkig is er Serious Sam, ook wel eens de broer van Duke Nukem genoemd, die wil tonen hoe het wel moet in Serious Sam 3: BFE.
Egyptische tijdreizigers
Serious Sam games zitten steeds weer boordevol actie en het verhaal is dan ook vaak een luttele bijzaak. Toch is er een klein plot in Serious Sam 3: BFE, dat zich afspeelt voor de gebeurtenissen uit Serious Sam: The First Encounter. De Aarde is al enkele jaren onder aanval van het buitenaardse Mental ras. De mensheid is niet sterk genoeg om terug te vechten en dus zit er nog maar één ding op; de 'Time Lock' zoeken die mensen door te tijd laat reizen. De Time Lock is in de oudheid achtergelaten in de Egyptische ruïnes door het buitenaardse Sirius ras. Hoofdpersonage Sam Stone, beter bekend als Serious Sam, trekt erop uit met enkele soldaten om de Time Lock op te sporen.
Serieuze actie
Het eerste half uur van Serious Sam 3 is redelijk traag. Na dit half uurtje is de game warmgedraaid en besef je dat de oude Serious Sam weer helemaal terug is. Je zult niet zelden honderden vijanden op je scherm zien rondlopen die het stuk voor stuk op je gemunt hebben. In deze situaties zul je meestal achteruit lopen terwijl je iedereen die op je af komt rennen, neerknalt. De vijanden kennen ook voldoende variatie. Zo zijn er de oude bekende Kamikaze troepen, mensen zonder hoofd en bommen in plaats van handen die al gillend op je af komen rennen. Verwacht daarnaast ook maar grote stieren, spinnen die ook over het plafond kunnen rennen, rakettenwerpers en nog veel meer.
Pittige eindbazen
Daarnaast zijn er ook nog eindbazen die je aan het eind van elk level zult ontmoeten. Deze eindbazen bestaan uit gigantische ruimteschepen, minotaurussen, schorpioenachtige wezens enzovoort. Het levensbalkje van deze tegenstanders is zeer groot en het zal dan ook even duren voor je ze hebt neergeknald. Bovendien hebben ze stuk voor stuk krachtige aanvallen en doen ze meestal niet mee aan stereotype patronen die je vaak in andere games ziet opduiken. De eindbazen en het grote aantal vijanden op je scherm zorgen voor flink wat actie, actie die best wel saai is in je eentje en pas erg lollig wordt wanneer je met vrienden speelt. Hierover later meer.
Wapens in overvloed
Alles in Serious Sam 3: BFE is groots en over de top. Zo ook de wapens. Waar je in andere shooters een maximum van twee of drie wapens kunt vasthouden, kun je hier wisselen tussen maximaal vijftien verschillende wapens. De gameplay voelt dus echt aan als die van een goede oude shooter. Dit gevoel wordt nog eens versterkt wanneer je merkt dat je levensbalkje niet automatisch wordt bijgevuld, maar dat even terzijde. In totaal zijn er dus vijftien verschillende wapens, gaande van sloophamers tot machinegeweren, kanonnen en futuristische laserstralen.
Naast alle wapens heb je ook nog gewoon je twee vuisten, waarmee je stoere aanvallen kunt uitvoeren. Zo zul je zonder moeite het hart uit iemand zijn lijf rukken, ogen uittrekken, schedels van geraamtes trekken en nog veel meer. Het voelt machtig om een gigantisch oog in je handen te houden terwijl je verslagen vijand aan je voeten ligt. Het voelt ook erg stoer aan en je moet ook telkens goed inschatten wanneer je zo'n speciale aanval doet. Vijanden komen steeds snel op je afrennen en zo'n speciale aanval neemt wat meer tijd in beslag.
Bloed en rock-'n-roll
Hordes vijanden neermaaien voelt goed en het ziet er ook goed uit. Serious Sam: BFE heeft zeker niet de beste graphics die we al gezien hebben, maar het bloed vloeit rijkelijk en overal waar je gaat en staat volgt de vernieling. Palmbomen, zuilen, muren, zelfs gebouwen, je zult het allemaal tegen de vlakte zien gaan. Dit alles gaat gepaard met mooie geluidseffecten die het rondvliegende bloed goed complimenteren. Ook de soundtrack is zeer sterk. Wanneer de grotere gevechten losbarsten, word je vergezeld door stevige rock die dat machogevoel in leven hout.
Hersenloze game?
Honderden vijanden, veel wapens en gebieden met weinig schuilplaatsen. Het lijkt wel alsof Serious Sam 3: BFE een hersenloze shooter is geworden. In zekere zin is dat zo. Het hele spel lang loop je achteruit op monsters te knallen die vaak gewoon op je af komen rennen. Veel tactiek zul je dus niet nodig hebben. Toch zul je tijdens de game steeds op je hoede moeten zijn. Doordat er plotseling honderden vijanden op je af kunnen rennen, ben je in een constante vorm van paraatheid. Doordat het aantal tegenstanders vaak zo groot is, moet elke kogel raak zijn of je wordt verslonden door een zee van monsters. Serious Sam 3: BFE leunt dus niet zozeer op je tactisch vernuft, maar op je reactievermogen.
Dollen met je vrienden
Je denkt misschien dat je minder reactiesnelheid nodig hebt in de coöperatieve modus. Goed fout want de game stuurt gewoon meer tegenstanders op je af. Dit maakt van Serious Same 3: BFE een hectische en spannende game die je meermaals aan het lachen zal brengen. Het is hilarisch om oogballen naar je vrienden te gooien. Je kunt met maximaal vijftien andere spelers een coöperatief potje starten en hier bevindt zich dan ook de ware kracht van de game. De levels zijn niet bijzonder lang en daarom is het ideaal om elke dag met je vrienden één of twee mappen uit te spelen.
Bovendien bevat de game ook een zeldzaamheid in de PC-wereld: een splitscreen modus voor vier personen. Is je scherm groot genoeg en heb je vier controllers bij de hand? Dan kun je er in je woonkamer ook nog lol mee hebben. Dit geldt uiteraard ook voor wie de consoleversie speelt. Tijdens de co-op heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende personages, waaronder een bokser, een Elvis imitator en een cowboy. Serious Sam 3: BFE neemt zichzelf duidelijk niet serieus en dat past perfect bij de over de top actie. Gooi hier nog eens vier verschillende coöperatieve modi bovenop en je bent een hele tijd zoet.
Online simpliciteit
De competitieve multiplayer modi zijn dan weer minder indrukwekkend. De mappen lenen zich niet echt tot een diepgaande multiplayer ervaring en vaak is diegene die het eerst een tegenstander ziet, de winnaar van dat gevecht. Er zijn heel wat modi beschikbaar, waaronder de klassieke Deathmatch en Capture the Flag. Daarnaast zijn er nog meer unieke gamemodi waaronder 'Beast Hunt', waarin je zoveel mogelijk monsters moet afslachten. Het zijn de meer unieke modi die je aandacht zullen trekken en voor extra uren speeltijd zullen zorgen. Toch is de multiplayer minder indrukwekkend en dat heeft vooral te maken met de simpliciteit van de gameplay.
Ode aan het verleden
Het is knap om te zien dat ontwikkelaar Croteam niet afwijkt van de waarden die Serious Sam al jaren met zich meedraagt. In dat opzicht is Serious Sam 3: BFE een eerbetoon aan de shooters van weleer, waarin je zoveel wapens kunt dragen als je wilt en je levensbalkje zich niet automatisch vult. De gameplay is erg over de top en komt volledig tot zijn recht in de coöperatieve modi. De multiplayer kent dan weer enkele leuke modi maar weet geen blijvende indruk achter te laten. In je eentje kun je de game ook uitspelen, maar dan wordt het geheel wel erg moeilijk en je voelt je echt eenzaam tussen al die vijanden. Serious Sam is een shooter die trouw blijft aan de gameplay van het verleden en toch zeker nog indruk weet te maken in 2012.