Oogappels 2012: Silent Hill: Downpour

Article
zaterdag, 14 januari 2012 om 21:00
xgn google image
Het is tijd voor een beetje horror. Hoewel de meeste games vooral leuk moeten zijn, kunnen we er ook wel van genieten als ons eens flink de stuipen op het lijf gejaagd wordt. Vandaar dat we vandaag Silent Hill: Downpour behandelen in onze Oogappels voor 2012.
Maart is door Konami officieel omgedoopt tot Silent Hill maand. Maar liefst drie nieuwe games uit de franchise kunnen we dan verwachten. Of ja nieuw, de Silent Hill HD Collectie bestaat uit de Silent Hill delen twee en drie, die beide van een mooie update zijn voorzien. Daarnaast verschijnt eind maart ook een Silent Hill game voor de PlayStation Vita. Book of Memories wordt een multiplayer game, iets dat compleet nieuw is voor de franchise. 13 maart kunnen we ook nog aan de slag met een geheel nieuw deel uit de serie. Het achtste alweer. En daar gaan we het nu over hebben.
In Silent Hill: Downpour speel je als Murphy Pendleton. Hij is een gemiddeld man, behalve dan dat hij naar de gevangenis moet. Geen idee waarom, maar het biedt een mooi excuus om deze game te openen. De bus waarin Murphy en een aantal andere gedetineerden getransporteerd worden verongelukt en vliegt van een klif. Iedereen dood, maar wonder boven wonder overleeft Murphy het ongeluk. Hij zoekt meteen hulp in het dichtstbijzijnde stadje: Silent Hill. Geen goede keus, zo blijkt al snel…
Downpour moet de horror terugbrengen naar de Silent Hill games. Zoals sommige van jullie misschien nog wel weten, was de vorige game – Homecoming – niet heel geslaagd. Het was een erg actiegerichte game met veel te weinig schrikmomenten. In Downpour keert de psychologische horror terug en is de actie veel minder aanwezig. Je zult uiteraard nog wel eens een hark iemands oogkas in moeten slaan, maar het gebeurt minder vaak dan in Homecoming. Een goede zaak, want behalve een toffe game-ervaring moet een Silent Hill-game natuurlijk ook gewoon voor het nodige broekgepoep zorgen.
Een andere manier om de game wat enger te maken is het toevoegen van een dosis realisme. Niet langer loop je rond met een magische broekzak waarin je drie geweren, een aantal zwaarden en een televisietoestel kwijt kunt. Je zult het moeten doen met hetgeen dat je kunt dragen. Er past één pistool in je holster en verder kun je maar één gevechtsitem dragen. Er liggen daarnaast ook geen katana’s (Japanse zwaarden) meer verspreid over Silent Hill. Je neemt het tegen de monsters op met alledaagse voorwerpen als kapotte flessen, harken, keukenmessen of simpelweg een tak die ergens op de grond ligt.
Er zitten trouwens allemaal nieuwe monsters in Silent Hill: Downpour. Geen Pyramid Head of Puppet Nurse dus, maar geheel nieuwe creaties die hopelijk even geniaal worden als de bekende iconen. Dat moeten we echter nog even afwachten, maar 13 maart is nog maar twee maanden van ons verwijderd dus daar komen we snel genoeg achter. Verder noemt ontwikkelaar Vatra Games precies de goede punten in eerdere interviews over Silent Hill: Downpour. Genoeg om ons enthousiast te maken en deze game een vermelding te geven in de Oogappels rubriek van 2012.