Pokémon Dream Radar Review

woensdag, 24 oktober 2012 om 15:00
Sinds 12 oktober liggen Pokémon Black Version 2 en Pokémon White Version 2 in de winkels. Helaas zijn die twee games niet voor de nieuwste generatie handheld van Nintendo, de Nintendo 3DS, gemaakt maar voor de oudere lichting, ofwel de Nintendo DS. Om de 3DS-bezitters toch een extra voordeel te bieden, komt ontwikkelaar Game Freak met Pokémon Dream Radar, dat je voor 2,99 euro in de eShop aan kunt schaffen. Is dat een verstandige aankoop?
Pokémon Dream Radar is niet een volwaardige Pokémon game, maar moet meer gezien worden als een aanvullende applicatie op de twee nieuwe versies. Je kunt er namelijk 21 verschillende Pokémon mee vangen die een 'Hidden Ability' hebben. Drie daarvan – Tornadus, Thundurus en Landorus, het legendarische trio – hebben een ander uiterlijk dan gebruikelijk is. Daarnaast voegt het plaatsen van een generatie IV game (Pokémon Diamond, Pearl, Platinum, HeartGold en SoulSilver) in je 3DS nog eens een setje legendarische Pokémon toe, te weten Dialga, Palkia, Giratina, Ho-Oh en Lugia. Leuke toevoegingen dus. En ook items verzamelen zoals 'rare candy's' en 'pp ups' is een mogelijkheid. Alles kun je vervolgens doodeenvoudig naar je Black Version 2 of White Version 2 sturen die op dat moment in je 3DS zitten.
Wauw, je bent geweldig
Degene die ons dit keer op het avontuur gaat helpen is professor Burnet, een nieuw personage. Zij geeft je direct een boost zelfvertrouwen net als in iedere andere Pokémon game. “Goed gedaan, je hebt fantastisch werk verricht. Een legendarische Pokémon spotten in je eerste sessie is verbazingwekkend!” We kennen het inmiddels wel, maar wat blijft het lekker om zo nu en dan te horen hoe goed je bent in gamen. Puur genot, ook voor de oudere gamer, ook al was het klusje wat je verricht hebt oersimpel.
Alles op de Scope Upgrade
In Dream Radar word je er namelijk op uitgestuurd om te jagen in de echte wereld op droomwolkjes. Dat doe je door gebruik te maken van de camera aan de voorkant van je 3DS. Je dient je spelcomputer volledig uit te klappen en te gaan staan, al is zitten ook een mogelijkheid. Door je apparaatje te bewegen vind je de droomwolken, waarvan er ongeveer één op de vijf geel/zwart is en de overige roze zijn. In het begin vind je er per jacht tien. De roze zullen bij het beschieten met de aanwezige straal vervallen in drie, vier of vijf 'Dream Orbs'. Indien het er vier of vijf zijn en je ze snel genoeg weg knalt, ploffen er weer drie uit en zo gaat het verder. De Dream Orbs gebruik je veelal voor upgrades. Daarbij steekt er eentje bovenuit: de 'Scope Upgrade'.
Die zorgt er namelijk voor dat er meer droomwolken verschijnen. Dat is zeer nuttig, omdat Dream Radar een tijdsgebonden applicatie is. Door de scope op te waarderen verhoog je de capaciteit van het aantal droomwolken naar respectievelijk 15, 20, 25 en 30. Afhankelijk van de capaciteit is de duur van het terugkeren van de wolkjes, maar dit duurt gemiddeld zo’n anderhalf uur. Ook kun je je orbs besteden aan eenmalige voordelen als een 'Vortex Charge', die er voor zorgt dat de Pokémon minder bewegen. Andere mogelijkheid is het spenderen aan verschillende jachten die je tijdens het spelen vrijspeelt. Zo is er eentje die Dream Orbs kost zodat je meer Pokémon vindt. Of je kunt de straal opwaarderen of extra tijd kopen dat het makkelijker maakt om Pokémon te vangen. Maar dat is allemaal niet interessant vergeleken met de kracht van de Scope Upgrade.
Poké Ball nu!
Het vangen van een Pokémon gaat namelijk als volgt: Je beschiet een geel-zwarte Dream Orb en daarin zit hetzij een Pokémon, hetzij een item verscholen, of, als je pech hebt, Dream Orbs. Als je geluk hebt dan ga je een gevecht aan met een soort overgrote Dream Orb die hyperactief in de rondte beweegt. Door met je straal te schieten versla je hem, maar hij schiet ook regelmatig terug. Word je geraakt, dan verlies je tijd, maar dat is niet zo erg, aangezien je daar een overvloed aan hebt. De gevechten stellen dus niet veel voor, en aan het eind zie je pas wat je vangst is. In het begin vind je vooral de mindere Pokémon als Munna en Drifloon, maar gaandeweg kom je ook Staryu’s en Ralts' tegen. Betere kom je tegen zodra je de legendarische vangt.
Die vind je door wat meer tijd aan Dream Radar te spenderen. Professor Burnet doet namelijk onderzoek naar die Pokémon, en na flink wat tripjes is het afgerond en kun je ze vangen in een afzonderlijke jachttocht. Hen zie je in tegenstelling tot de gewone wel in levende wijze, dus niet als een soort grote Dream Orb. Als eindbaas moeten zij aanvoelen, en tja wat kunnen we ervan zeggen? Ze maken het je wat lastiger dan de reguliere maar kunnen niet opwassen tegen bijvoorbeeld een Mewtwo of Kyogre in de echte Pokémon games. Of die ontbrekende uitdaging heel erg is, valt te betwijfelen. Dream Radar is en blijft namelijk een applicatie voor erbij, die je even tussendoor opstart. Gewoon lekker relaxed.
Dit is wat de Pokémon-fan wil
Voor de Pokémon-fans was de vraag of ze de tweede versie van Black en White zouden halen irrelevant. Bezitten zij een 3DS, is het al even nutteloos voor hen om te twijfelen over Dream Radar. Voor 2,99 euro krijg je namelijk Tornadus, Thundurus, en Landorus in een ander uiterlijk en bovendien goede vechtertjes zoals Staryu met een Hidden Ability. Dat is iets wat de doelgroep wil. Kritisch gezien stelt het niet veel voor door de zwakke balans in de upgrades en de kleine uitdaging. Afijn, heb het voor lief. Een zesje lijkt daarom respectabel.