5 dingen die je moet weten over Senua's Saga: Hellblade 2

Article
dinsdag, 21 mei 2024 om 14:00
senuas saga hellblade 2 header
Vanaf vandaag is een nieuwe Xbox-exclusive beschikbaar, namelijk Senua’s Saga: Hellblade 2. Wij hebben vijf dingen op een rij gezet die je moet weten over de sequel.

Reisje naar IJsland

De originele Hellblade speelde zich af in locaties die bekend zijn bij liefhebbers van Noorse mythologie. Senua reist in Hellblade: Senua’s Sacrifice namelijk af naar Helheim om de ziel van haar overleden geliefde te redden uit de klauwen van de godin Hela.
Voor Senua’s Saga: Hellblade 2 wordt er deze keer alleen een uitstapje gemaakt in Midgard. Beter bekend als onze eigen wereld. Senua gaat namelijk naar IJsland toe, waarschijnlijk om wraak te nemen op de Noorse stam die haar dorp heeft uitgemoord.
IJsland is één van de laatste plaatsen in Europa die is ontdekt. Pas in de negende eeuw na Christus, de periode waarin Senua’s Saga: Hellblade 2 zich afspeelt, zijn de eerste Noren en Kelten daar geland. Dat betekent dat je weinig nederzettingen zal vinden op het eiland en je voornamelijk uit kan kijken naar de ruwe en onvoorstelbare natuur van IJsland.
Ontwikkelaar Ninja Theory maakt voor de game ook gebruik van cloud generating technology. Samen met de ruige natuur moet dat volgens de studio zorgen voor een ‘onheilspellende sfeer’.
Hellblade: Senua's Sacrifice - Xbox One Download Image
Hellblade: Senua's Sacrifice - Xbox One Download
EUR29.99
Op voorraad
Koop op bol.

Aangepast gevechtssysteem

Met een eiland vol vijanden, zal je uiteraard geregeld je zwaard moeten gebruiken. Maar de gevechten zullen wel anders verlopen dan in het eerste deel. Ninja Theory heeft namelijk het gevechtssysteem op de schop gegooid voor de sequel.
De combat is Hellblade 2 is volgens de ontwikkelaar ‘meer dynamisch en realistischer dan de vorige’. Het zwaard in Senua’s handen voelt echt aan als een stuk metaal en bij langere gevechten zal de protagonist duidelijk uitgeput raken.
Ondanks dat er grote gevechten in de game zitten, komt Senua altijd tegenover één vijand te staan. Dat klinkt simpel, maar elk duel is een gevecht om de dood en je zal parries, counter-attacks en dodges goed in je voordeel moeten gebruiken om te overleven.
De één-op-één gevechten zijn volgens combat director Benoit Macon bewust geïmplementeerd om Senua kwetsbaar te laten voelen. Dat wordt ook gevoed door een camera die dicht op de protagonist staat, zodat je het gevoel hebt alsof je bent omsingeld.
senuas saga hellblade 2 combat

Je hersens aan het werk zetten

Senua’s Saga: Hellblade 2 biedt niet alleen uitdagingen in de vorm van gevechten. Regelmatig zal je namelijk ook de grijze celletjes in je bovenkamer aan het werk moeten zetten om voorbij puzzels te komen.
Zo zal je de omgeving moeten afspeuren op zoek naar landmarks die lijken op runes of rotsstukken die met een beetje fantasie een gezicht uitbeelden. Op die manier kan je geheime passages vinden in het ruige landschap van IJsland.
De puzzels in Senua’s Saga: Hellblade 2 zijn niet zo uitdagend als de vijanden die je pad zullen kruisen. Het is immers geen Senua’s Saga: Brain Academy. Maar de momenten waarop je je hersens het werk moet laten doen is wel een mooie afwisseling met de intense momenten in het verhaal.

Focus op mentale gezondheid

De rotsen die op gezichten lijken voor de speler, zijn voor Senua nog een stuk echter. Zij ziet namelijk daadwerkelijk gezichten in de rotsen. Sinds het origineel is de protagonist namelijk nog niet genezen van haar psychose.
Mentale gezondheid speelt in de sequel dan ook opnieuw een grote rol in het verhaal. Het zal dan ook weer aan te raden zijn om een koptelefoon te dragen tijdens het spelen, zodat je helemaal in de huid kan kruipen van Senua en het voelt alsof je ook stemmen in je hoofd hebt.
Tijdens het avontuur zullen spelers ook meer te weten komen over de geschiedenis van de Pictische vrouw. Door middel van flashbacks krijg je zelfs nieuwe vaardigheden die je kan gebruiken tijdens de intense gevechten.

Groot, groter, grootst

Met Hellblade: Senua’s Sacrifice wist Ninja Theory veel indruk te maken, onder andere door in te spelen op de mentale staat van Senua. Maar aan het origineel hebben niet veel mensen meegemaakt. Minder dan twintig medewerkers van de studio zijn verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van de game.
Dat is wel anders voor Senua’s Saga: Hellblade 2. Voor de sequel is het ontwikkelteam flink vergroot en volgens studio director Tameem Antoniades is dat bewust gedaan om te voldoen aan de ambitie van Ninja Theory. De schaal voor de game wordt veel groter en het origineel moet ‘aanvoelen als een indie game’ in vergelijking met Hellblade 2. Het is dan ook het grootste project voor Ninja Theory, op basis van schaal én budget.
Senua’s Saga: Hellblade 2 is vanaf nu beschikbaar voor de Xbox Series X/S en PC.

Populair Nieuws

Laatste Reacties