De Switch 2 bestaat en als we geruchten mogen geloven, kun je alle Switch-games er ook op spelen. Met een beetje geluk krijgen ze zelfs een upgrade voor de nieuwe generatie, zo wordt beweerd. Deze games moeten zo’n upgrade absoluut krijgen.
Als we een gokje moeten wagen, lijkt een nieuwe 3D Mario ons een best waarschijnlijke launch title voor de Switch 2. Een vervolg op Mario Odyssey is er op de Switch nooit gekomen, maar het lijkt moeilijk te geloven dat Nintendo niet allang bezig is met nieuwe ideeën voor een 3D Mario. Maar als een opvolger niet tegelijk met de Switch 2 lanceert, laat dan in ieder geval Mario Odyssey een upgrade krijgen.
Het is geen uiterste noodzaak: de game haalt in de meeste gevallen al de 60 frames per seconde, altijd fijn in een platformer. Maar die framerate wordt niet gehaald zonder een klein beetje in te leveren op het gebied van resolutie. Die verandert namelijk nogal eens afhankelijk van hoeveel er in beeld gebeurt en af en toe is het best merkbaar. Als de Switch 2 inderdaad via DLSS 4K kan halen, zeggen we daar geen nee tegen in Mario Odyssey.
The Witcher 3 is één van de beste games aller tijden. Er is dan ook alle reden om blij te zijn met de Switch-versie, want hoe meer mensen de kans hebben om deze game te ervaren, hoe beter. Aan wie de keuze heeft tussen verschillende platformen zouden we de Switch-versie alleen niet heel snel aanraden.
Het is namelijk visueel de minst goede versie van de game. De Switch doet zijn best en de game is zeker prima te spelen, maar je kunt goed merken dat de hardware van de console echt achterloopt op elk ander systeem waarvoor de game is uitgekomen. De game is niet ronduit lelijk op de Switch, maar de Switch 2 kan waarschijnlijk toch meer uit halen en we hopen dat CD Projekt RED het overweegt om een upgrade te maken.
Metroid Dread is misschien niet de eerste game waar je aan denkt voor een Switch 2 upgrade. De game draait al op 60 fps en heeft geen heel overduidelijke visuele problemen. Het kan natuurlijk mooier en dat is ook zeker welkom, maar het is niet de reden dat we graag een Switch 2 update zouden zien.
Dat zit hem namelijk in de laadtijden: Metroid verbergt het laden al sinds jaar en dag door tijdens het laden te laten zien dat Samus in een lift staat. Die verborgen laadschermen zijn er nog steeds, maar ze zijn in Dread soms onverwacht lang.
Ook zijn er hier en daar laadschermen die niet zijn verborgen, maar gewoon zwart worden en zo de illusie dat de wereld naadloos doorloopt een beetje verpesten. Naar verluidt kan de Switch 2 een einde maken aan de laadtijden van Breath of the Wild, dus als de console ook kan zorgen dat de wereld van Metroid Dread echt naadloos aanvoelt, verwelkomen we dat met open armen.
In het hele Switch-tijdperk zijn er niet bijzonder veel Pokémon-games uitgekomen die technisch in orde waren. Als een game niet aan alle kanten rammelde was het meestal een spin-off. Maar Scarlet en Violet slaan echt alles: de framerate is slecht, veel textures zien eruit alsof ze 20 jaar oud zijn en de game zit ook nog eens vol bugs.
Als we kijken naar een aantal andere games die op de Switch zijn verschenen, zou de Switch 2 niet nodig moeten zijn om een betere performance uit Scarlet en Violet te halen. Maar een nieuwe console maakt een flinke performance update waarschijnlijk wel iets makkelijker om te realiseren. Als je het ons vraagt is een Switch 2-update ook een slimme zet: een goed speelbare versie van Scarlet en Violet kan fans waarschijnlijk zoet houden tot de volgende generatie lanceert.
Als je het hebt over games die veel fans graag zouden spelen op de Switch 2, komen Breath of the Wild en Tears of the Kingdom vaak snel ter sprake. De games kunnen ook zeker betere hardware gebruiken. Ze draaien niet verkeerd op de Switch, maar iedereen die wel eens in Korok Forest is geweest kan beamen dat de framerate (die niet hoger gaat dan 30fps) niet altijd stabiel is.
Maar de framerate is niet de enige reden om verbeterde versies te willen. De resolutie kan ook wel wat beter. De games zien er weliswaar prachtig uit, maar Breath of the Wild haalt maar 900p in docked modus. Juist omdat Hyrule qua art style zo mooi is zou een flinke resolutie-boost zeker op zijn plaats zijn.