Monster Hunter Rise Sunbreak (PC) Review - Voor het koninkrijk!

    Een jaar geleden speelden we Monster Hunter Rise voor de Switch. Dus het is geen verrassing dat we ook met de Sunbreak uitbreiding aan de slag mochten. Helemaal enthousiast doken we opnieuw in het begin van de game, want deze review is op pc! Hier is wat wij ervan vinden.

    In den beginne

    Sunbreak is natuurlijk een uitbreiding en in onze mening ook de beste Switch game van 2021. Maar we speelden Sunbreak niet op de Switch. In plaats daarvan maakten we de overstap naar pc. En omdat we geen Steam Deck hebben moesten we daarvoor wel handheld functionaliteit opofferen. Was dat het waard?

    Nou, eigenlijk wel. Het spel loopt soepel en laadtijden zijn erg kort. Ook kunnen we gewoon een controller gebruiken, wat voor een Monster Hunter game toch essentiëel is. Bij het opstarten vraagt het spel zelfs wat voor knoppenlayout we willen gebruiken. Daarbij kunnen we kiezen uit de layout van Nintendo, Xbox en PlayStation. Erg fijn, want hoewel we een Xbox controller hebben aangesloten blijft ons brein steeds neigen naar PlayStation.

    Wel irritant is dat we alles weer helemaal opnieuw moeten doen. Onze honderden uren grinden en farmen voor de perfecte wapens, armor en vooral deco's zijn er niet meer. Hier is meteen onze grootste ergernis met Monster Hunter in zijn geheel, en nu specifiek Rise en Sunbreak. Waarom is er geen cross-save? Dit is geen nieuwe technologie, en de fans vragen er al naar sinds de vroege dagen van World. Voor Rise uitkwam bracht Capcom zelfs een poll uit waarin fans overduidelijk aangaven dat ze het willen. We twijfelen er niet aan dat zoiets bouwen komt met uitdagingen. Maar als anderen het kunnen kan Capcom het toch zeker ook?

    Nieuwe moves

    Na zo'n twintig a dertig uur en toch een licht bittere smaak in onze mond konden we dan eindelijk aan de slag. Net als Iceborne voegt Sunbreak voornamelijk een nieuwe moeilijkheid aan in de vorm van Master Rank. Dit betekent dat monsters harder slaan en meer klappen kunnen absorberen. Als dat alles was zouden we dik ontevreden zijn. Gelukkig krijgen monsters ook nieuwe moves en is hun AI iets slimmer. Hierdoor hebben zelfs de oude monsters wat verrassingen die je weer op je teentjes zullen zetten.

    Ook hebben we nu 'Switch Scrolls'. In Rise kun je namelijk sommige moves of combo's veranderen met 'Switch Skills'. Dat was toen al gaaf, omdat je in meer detail een eigen speelstijl kon ontwikkelen. In Sunbreak kan je nu twee verschillende sets aan Switch Skills meenemen en ertussen wisselen door wat knoppen in te drukken en een 'skill swap' uit te voeren. Je krijgt zelfs een krachtige dodge (lees: met meer iframes dan een normale dodge) direct na een skill swap. Erg handig.

    Aan het begin deden we niet zoveel met de Switch Scrolls. Af en toe wisselden we als een niche situatie er meer baat bij had en we daar toevallig voor gepland hadden. Maar over het algemeen lieten we het zitten. Dan komen de nieuwe Switch Skills van Sunbreak, en beginnen we er toch meer mee te spelen. Zo vinden we de Destroyer Oil van de Sword and Shield erg fijn, maar niet iets dat we constant bij ons willen hebben. Ook zijn er een paar nieuwe armor skills die leuk inhaken in skill swap.

    Nieuwe monsters

    Daarnaast is er natuurlijk geen master rank zonder nieuwe monsters. Sunbreak is hier geen uitzondering op. In totaal zijn er achttien nieuwe monsters of varianten op bestaande monsters. Op een handjevol dat vroeg wordt geïntroduceerd na zijn ze ook lekker pittig. Zo waren we wel onder de indruk toen Garangolm, een grote gorilla die jullie misschien wel in de trailers hebben gezien, voor het eerst tegenover ons stond. Een gorilla zo groot als King Kong is toch een stuk impostanter!

    Zoals altijd zijn de ontwerpen van de monsters top. Ze zijn gaaf op een gevaarlijke manier, en Capcom heeft altijd een bepaalde laag aan fantasy-realisme die we wel kunnen waarderen. Zoals de manier waarop Orangaten de dennenappels tolt om ze na een worp overeind te houden en van richting te doen veranderen. En de laatste baas van het verhaal is, verdiend, een bakbeest waar je best u tegen mag zeggen. Nee, U met een hoofdletter.

    Natuurlijk zijn niet alle 'nieuwe' monsters in Sunbreak helemaal nieuw. Een hoop keren terug uit eerdere spellen. Fans waren erg blij om Gore Magala te zien, en Astalos is een van onze favorieten in deel 4 . Wij zijn vooral blij om Shogun Ceanataur en Daimyo Hermitaur weer te zien. Niet omdat het nou zulke uitzonderlijke gevechten zijn. Eerder omdat ze als krabben toch flink afwijken van de gebruikelijke vormen en bewegingen die we te zien krijgen.

    Nieuwe gebieden

    Sunbreak voegt ook twee nieuwe gebieden toe voor spelers om te verkennen. Vooral The Citadel sprak ons aan. Hier is voornamelijk wat over is van een ooit machtig kasteel. En sommige monsters hebben de troonzaal zelfs als hun nest gekozen, wat zorgt voor een fantastische conclusie aan wat waarschijnlijk een episch gevecht was. Maar The Jungle is ook heerlijk om in rond te rennen.

    Ook de nieuwe hub, Elgado, is erg welkom. Het is duidelijk snel door avonturiers en lokale bewoners in elkaar gezet, maar dat maakt het niet minder leuk om naar te kijken. Er rijden stoomtreintjes rond, en er is genoeg te vinden met je wirebug. Je wordt zelfs beloond voor rondzoeken met een leuke hoed!

    Waar we vooral blij mee zijn, is dat je nu eindelijk weer gebruik kan maken van je omgeving. Dit is iets dat World (en Iceborne) erg goed deed, maar dat in Rise een beetje weg was gevallen. Sunbreak brengt het weer een beetje terug, al is het niet in dezelfde mate. En dat wat er wel is wordt iets té duidelijk aangegeven. Maar we vinden het toch leuk dat we weer een beetje meer richting een slimme jager kunnen zijn. Gezien het verschil in formaat tussen ons en monsters kunnen we alle hulp gebruiken!

    Conclusie

    Al met al zijn we dik tevreden met Monster Hunter Rise Sunbreak. Het is alles wat we ervan verwachtten. Nieuwe monsters, nieuwe moves en nieuwe uitdagingen. Tegelijkertijd is Sunbreak niet zo moeilijk dat je wel gebruik móet maken van de Swap Scrolls, net zoals dat je Rise best kon spelen zonder de wirebugs volledig onder de knie te krijgen. Ook vinden we het erg fijn dat er weer vallen zijn in de omgeving voor spelers om gebruik van te maken. Als cross saves nou eindelijk een ding was was deze uitbreiding erg dichtbij perfect.

    Ben jij benieuwd naar Monster Hunter Rise Sunbreak? Een Switch bundel heb je voor 59,95 euro en voor 39,99 euro speel je de uitbreiding op pc.

    8

    De plus- en minpunten

    • Nieuwe uitdagingen
    • Nieuwe moves
    • Nieuwe monsters
    • Je kan je omgeving weer gebruiken
    • Nog steeds geen crossplay/cross save

    Monster Hunter Rise

    Verkijgbaar vanaf 26 march 2021

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2024 Alle rechten voorbehouden.