Monster Hunter Rise Review - Jagen op de Switch!

Review
dinsdag, 23 maart 2021 om 16:00
cover 210321 084658f1616316471
Het is bijna zover! Binnenkort kunnen fans aan de slag met Monster Hunter Rise. De serie bestaat al een lange tijd en het had een zekere cultstatus, maar sinds World is het echt doorgebroken tot de mainstream. Ben je benieuwd wat Capcom deze keer te bieden heeft? Lees dan gauw verder!

Wat is Monster Hunter?

Voor de leken onder ons zullen we even een snelle introductie maken voor Monster Hunter. Het is een game waarin spelers alleen of met maximaal drie vrienden jagen op grote monsters. Daarvoor kiezen ze tussen veertien wapentypes die elk een unieke speelstijl hebben. Verslagen monsters leveren materialen op om nieuwe wapens en armor te creëren. Die helpen je vervolgens weer om missies te starten tegen krachtigere monsters. Er is wel een verhaal, maar daar ligt zeker niet de focus op.
En verwacht ook niet dat deze betere armor en wapens je transformeren in onsterfelijke titanen. Zelfs met je lategame uitrusting kan een earlygame monster je met een paar klappen van kant maken. In plaats daarvan willen Monster Hunter-games, en dus ook Rise, dat spelers sterker worden in de vorm van ervaring. Leer hoe je wapens werken en wat de monsters kunnen doen, en je zult merken dat alles makkelijker en leuker wordt.

Hoe hoog is die instapdrempel?

Als je de intro leest en je afvraagt of het niet onmogelijk is om een spel als deze op te pakken zit je niet helemaal verkeerd. Hoewel de drempel in Rise lager is dan ooit, neemt dat niet weg dat het echt even wennen is. De wapentypes zijn niet zo instinctief als klassen zoals je die hebt in veel andere RPG's. Het verschil tussen een Wizard en een Warrior is meteen duidelijk. Maar wat kan je nou verwachten van een Longsword of een paar Dualblades? En hoewel een tovenaar altijd een tovenaar zal zijn, kan een jager in Monster Hunter er altijd voor kiezen een ander wapen op te pakken.
  • Voelt het alsof je aan het verdrinken bent in drijfzand? Dan kan ons artikel met tips je misschien helpen.
Monster Hunter Rise vraagt spelers voldoening te putten uit doorzettingsvermogen en persoonlijke groei. Een nieuwe speler zal tegen de tijd dat Diablos geïntroduceerd wordt misschien even voelen alsof hij tegen een muur aan loopt. Maar ze krijgen ook een hamer in de hand gedrukt om die muur mee kapot te slaan. En man, voelt dat goed. Wil je eens voor jezelf ontdekken hoe dat is, dan is er geen beter moment om te beginnen dan met Monster Hunter Rise.
De ontwikkelaars hebben het begin van Rise opzettelijk gemakkelijker gemaakt dan zijn voorgangers, omdat ze willen dat spelers experimenteren met de nieuwe mechaniek: de Wirebug. Dit is fantastisch, want het geeft iedereen iets. Nieuwe spelers genieten van een lagere uitdaging, en ervaren spelers kunnen lekker spelen met hun nieuwe speeltje. Bovendien zullen de veteranen, als ze de Wirebug eenmaal uitgevogeld hebben, veel sneller hun weg banen naar de echte uitdagingen. En dat is toch waarom ze hier zijn! Ook heb je minder materialen nodig dan voorheen om nieuwe wapens te maken. Dit moedigt aan andere wapentypes uit te proberen. Lekker experimenteren, dus!
beginf1616316627

Meer van hetzelfde, maar dan anders

De veteranen zullen opgelucht zijn om te horen dat Monster Hunter Rise in een zekere zin meer van hetzelfde is. De game blijft trouw aan zijn aard. Als je al een fan was van de serie, zit de kans er dus erg dik in dat Rise je ook zal liggen. Veel populaire monsters van de serie keren terug. Wij waren vooral blij om onze geliefde Mizutsune weer te zien. Dat was toch een gebrek in World!
Maar Capcom is er ook in geslaagd wat smaak toe te voegen in de vorm van optionele aanpassingen. Het is nu namelijk mogelijk aanvallen te veranderen met Switch Skills. Na een paar missies wordt deze optie geïntroduceerd. Dit is te vinden in hetzelfde menu waar je ook je uitrusting aan kan passen in de item box. Uiteindelijk zijn er drie aanvallen die je kan veranderen. Wij kozen er bijvoorbeeld voor een krachtigere aanval op te offeren voor een die het gemakkelijker maakt een monster even bewusteloos te slaan. Het is niet zo uitgebreid als de Hunting Styles in Generations, en het mist die flair. Een Switch Skill kiezen voelt daarom niet zo spannend of vernieuwend als voorheen. Het is goed dat de optie er is, en de afwisseling is erg welkom. Maar het had best iets spannender gepresenteerd mogen worden. Gelukkig is de flair wel te vinden in het volgende hoofdstuk.

Help, er zit een insect op mijn arm

Insect Glaive-gebruikers waren het al gewend van de Kinsects, maar andere spelers moeten er nu ook aan geloven; we hebben allemaal gigantische insecten bij ons. Maar vrees niet, de Wirebug is hier om ons te helpen. En hoe! Alle wapens hebben nu wat nieuwe vaardigheden in de vorm van Wirebugaanvallen. Zo kan je nu de Hunting Horn tegen een monster aanslaan om een draad te bevestigen, waarna je een noot aanhaalt. De draad leidt deze noot rechtstreeks naar het monster voor een fikse klap!
Oplettende spelers zullen opmerken dat toegediende schade met Wirebugaanvallen een blauwe achtergrond hebben. Dit is omdat er nog een reden is deze aanvallen uit te voeren. Dien genoeg van dit soort schade toe, en je krijgt de kans het monster te berijden. Je kan het dan tijdelijk besturen om aanvallen uit te voeren, of tegen een muur aan te rammen. Deze mechaniek komt in de plaats van 'mounting', wat we in eerdere spellen zagen. Wij vreesden dat deze monster riding gimmick af zou leiden van het spel, maar we waren aangenaam verrast! Het is leuk om een monster te besturen. En als je daar even geen zin in hebt kan je het altijd tegen een muur aan laten rammen. Het monster neemt dan een ongezonde portie schade en valt dan op de grond.
En daar houdt het niet op voor de Wirebug. Dit is waar de ondertitel 'Rise' echt naar boven komt. Voor het eerst is het echt mogelijk te springen in Monster Hunter! Met behulp van deze mechaniek kunnen we veel hogere gebieden verkennen. Het is ook een manier voor de ontwikkelaars om de kaarten groter te maken, zonder dat spelers veel langer moeten reizen om bij een doel aan te komen. Er is gewoon een extra richting om op te gaan; omhoog!
wirebugf1616316746

Monster Hunter Tower Defense


Ook nieuw in Monster Hunter Rise zijn de rampage-missies. In deze modus krijgen spelers eerst wat tijd om verdedigingen op te bouwen. Daarna zal een horde aan monsters ze aanvallen. Dit zijn dezelfde monsters waar je op kan jagen, al zullen ze wat zwakker zijn. Maar nu moet je het opnemen tegen een horde! Dit sluit aardig goed aan met de nieuwe monster riding-mechaniek. Een monster besturen heeft nu een grote impact. Jagers kunnen zelf het gevecht in gaan, of Ballista's, kanonnen en meer besturen.
Deze modus heeft veel weg van spellen zoals Dungeon Defenders. Het is wel aardig, maar het leidt aan dezelfde problemen. Het is hectisch en saai om alleen te doen. Hoewel de kracht van een monster afhangt van de hoeveelheid spelers kan het wel zijn dat ze op hele verschillende plekken op de kaart zijn. Dat betekent dat je veel heen en weer moet rennen als je alleen bent, terwijl je in een groep je taken kan verdelen. Het voelde voor ons meer aan als een minigame, en we hadden het gevoel dat het duidelijk meer gericht was op multiplayer. Tijdens de reviewperiode waren er niet zoveel spelers, waardoor het lang wachten kon zijn op teamgenoten. Daardoor konden we niet testen hoe leuk het is met vrienden. Misschien hadden we er dan wat meer plezier aan beleefd.
Of je deze modus nou leuk vindt of niet, je kan het niet compleet negeren. Dat is omdat je wapens opgewaardeerd kunnen worden met materialen die je allen kan krijgen van Rampage-missies. En deze upgrades zijn best krachtig! Je zal soms dus even wat tijd moeten spenderen in de chaos van Rampage. Hopelijk voelt dit met vrienden minder als een straf.

Een likje grafische verf

Over de demo hadden we toentertijd vooral lovende woorden. Een van de minpunten die we toen aanhaalden is het uiterlijk. Nu willen wij onszelf natuurlijk niet te hard op de schouder kloppen, maar het lijkt erop dat Capcom ons artikel gelezen heeft. Het spel ziet er namelijk schitterend uit. Goed, het heeft niet de realistische graphics van World, maar Monster Hunter Rise heeft een zekere stijl en schoonheid. Dat de monsters wat minder polygonen hebben wordt dubbel en dwars gecompenseerd door een dosis extra karakter. En het probleem met de achtergrond is niet echt meer naar boven gekomen. Misschien zit het allemaal in ons hoofd, maar wij vonden het een stuk aangenamer spelen.
Het moment dat we echt verkocht waren, was toen Rathalos een lijn vuur op de grond zette. De kleuren en animatie waren om voor te sterven! Letterlijk, want die aanval was gevaarlijker dan we dachten... Ook Magnamalo's paarse vlammen zien er uitstekend uit. En de wapens zijn een flinke stap vooruit van World. Capcom heeft realisme weer op de achtergrond gelaten om meer gevarieerde en soms vreemde ontwerpen te gebruiken. Als spelers dat willen kunnen ze een grote teddybeer rondzwaaien als een hamer! Voor fans die hier niet zo weg van zijn kan je het altijd achterwege laten. Het maakt alles net wat minder eentonig.
Dit alles neemt natuurlijk niet weg van het feit dat Rise een stapje terug is van World, en het is belangrijk je verwachtingen bij te stellen. Het is alsof we van 1080HD terug gaan naar 720p. Dit is natuurlijk onvermijdelijk. De Switch blijft een handheld-console hybride in plaats van de krachtigere consoles en monster pc's. Wij willen enkel zeggen dat de game dit zeker waard is.
purple flamesf1616316804

Conclusie

Al met al zijn we erg enthousiast over Monster Hunter Rise. Het is misschien niet voor iedereen, maar gamers die houden van een beetje uitdaging zullen zich uitstekend kunnen vinden in deze game. Het heeft karakter en pit. De meeste nieuwe mechanieken werken erg goed. Enkel de Rampage-modus stelde een beetje teleur. En hopelijk is die wat beter met vrienden! Bovendien hebben de ontwikkelaars niets van de uitstekende gameplay die we van de serie verwachten opgeofferd. Bovendien is de instapdrempel verlaagd, wat erg aangenaam is voor nieuwe spelers. Veteranen kunnen dit gemakkelijkere begin gebruiken om te experimenteren met de Wirebug en Switch Skills, dus niemand hoeft ervoor te lijden.
Cijfer: 8.5

Populair Nieuws