Steam Deck Review - Switch Pro in vermomming?

donderdag, 26 mei 2022 om 17:00
steam deck full casef1657875915
Wat krijg je als je het uiterlijk van de Switch combineert met de kracht van een gaming-PC? Dat was de vraag die Valve stelde toen het aan de tekentafel zat voor de Steam Deck. De handheld is een gloednieuw stukje hardware van het revolutionaire gamingbedrijf. In onze Steam Deck review lees je of Valve wederom een ware revolutie introduceert voor de gamingwereld.
Sinds Valve met Steam de PC-markt domineert, is het bedrijf redelijk stil geweest. In 2020 zagen we de Valve Index, een uitstapje van Valve in de VR-wereld, maar eigenlijk bleef het daar wel bij. Toch blijkt dat het Amerikaanse bedrijf nog prima weet te verrassen, want dit jaar kwam Valve met de Steam Deck.

Bekend design

Qua vorm is het niet moeilijk om te zien waar Valve haar inspiratie vandaan heeft gehaald. De Steam Deck heeft veel weg van de Nintendo Switch, al lijkt ook de tablet van de Wii U gebruikt te zijn als inspiratiebron. Dat wil niet zeggen dat je de twee niet kunt onderscheiden, want Steam heeft op verschillende plekken haar eigen toevoegingen gedaan.
De twee voornaamste toevoegingen komen in de vorm van de trackpads. Deze zitten aan beide kanten van het apparaat naast het scherm. Deze werken als de trackpads van een laptop, waardoor je gemakkelijker PC-games kunt spelen als Age of Empires of Crusader Kings. RTS-fans zijn op die manier voorzien, maar dat is niet de enige doelgroep die voordeel heeft van de trackpads.
Valve heeft de trackpads zo ontworpen dat je deze ook kunt gebruiken als vervanging voor de D-Pad. Het draait om opties en de Steam Deck geeft deze in overvloed, mede dankzij de vier back buttons die programmeerbaar zijn per game. Dat D-Pad staat overigens, net als de gebruikelijke ABXY-knoppen, wel een tikje ver aan de rand van de handheld waardoor deze niet altijd heel fijn zijn om te gebruiken.
Dit valt vooral bij de D-Pad op, want die voelt überhaupt niet helemaal lekker aan. Qua grootte zit het goed, net als met de ABXY-knoppen, maar de vaste vorm lijkt een tikje gammel in het apparaat liggen. Hierdoor gebruik je toch liever het pookje aan de linkerkant of het eerdergenoemde trackpad.
steam deck left closef1653307926
steam deck left close 2f1653307830

Magie in een doosje

Dat al die opties en knoppencombinaties er zijn is natuurlijk fantastisch, maar de Steam Deck zelf moet natuurlijk ook wel goede prestaties leveren. Gelukkig zit dat over het algemeen snor dankzij de 4-core, 8-thread AMD Zen 2 CPU en de 8-core AMD RDNA 2 grafische kaart. Samen met 16GB LPDDR5 RAM-geheugen zorgen ze ervoor dat grote, recente releases als Elden Ring als een zonnetje draaien op de handheld.
Wat je alleen niet kunt verwachten is dat je de game in 4K speelt met een stabiele 60 frames per seconde. De Steam Deck is gebouwd als handheld en dat zijn dan ook de prestaties die voorgeschoteld worden. Tijdens speelsessies vertaalt zich dat naar een 1280 x 800 resolutie op een 7-inch scherm met een IPS-paneel dat maximaal in 60 frames per seconde games kan afspelen.
Games als Hades kunnen de 60 fps bijvoorbeeld goed aantikken en spelen enorm soepel. Grotere games als God of War (2018), Elden Ring en Death Stranding hebben wat meer moeite met die hogere framerate en spelen het beste wanneer je voor 30 fps kiest. Ook dit speelt als handheld-titel enorm goed.
De Deck levert prestaties die meer dan goed genoeg zijn en heeft als geheime wapen ook nog eens dat save data direct naar de cloud wordt overgezet. Hierdoor kun je als je weer achter je PC zit verder in de hoogste kwaliteit. De troefkaart doet gebruikers die geen game-PC hebben direct overwegen om deze toch maar te bouwen (waarna die Steam Library vanzelf zal volgen).
steam deck right closef1653307894
steam deck right close backf1653307902
steam deck right close 2f1653307910

Heldere beelden

Duidelijk is dat de handheld betere specificaties dan de Switch biedt, al is het OLED-scherm van de hybride console van Nintendo wel beduidend mooier. Toch mag het Steam Deck-scherm er zeker wezen, al is dit wel afhankelijk van het model dat je kiest. Alleen het duurste model, de editie die 679 euro kost, is voorzien van een anti-glare scherm waardoor je minder last hebt van tegenlicht op het scherm.
Het is geen essentiële feature voor het scherm, maar wel één die de speelervaring net een tikje lekkerder maakt. Anderzijds kan het scherm van de Steam Deck flink stralen doordat deze de 400 nits aantikt. De Switch kan in vergelijking slechts 318 nits sinds haar 2019-revisie, terwijl de Switch OLED rond de 375 nits blijft steken.
steam deck back leftf1653307871
steam deck back fullf1653307884
steam deck fullf1653307841

Puike prestaties?

Met die resoluties worden prima prestaties geleverd en kun je daadwerkelijk God of War soepel onderweg spelen in de trein. Wel is het essentieel dat je goed in de gaten houdt of games uit je Steam Library daadwerkelijk ondersteund worden op de Steam Deck. Dit is lang niet altijd het geval.
Dat is ook gelijk de valkuil van de prestaties die je op de Steam Deck krijgt. Mits games Verified zijn door Valve spelen ze als een zonnetje op de Steam Deck, maar als ze slechts gedeeltelijk ondersteund worden of nog niet getest zijn, is de kans groot dat je tegen problemen aanloopt. Het is een pijnpunt waar de komende maanden flink aan gesleuteld wordt door Steam en met de ondersteuning van de eerste maanden is duidelijk dat hier zeker nog veel in verbeterd wordt.
Toch hoeft het geen probleem te zijn dat de Steam Deck lang niet alle games al geverifieerd heeft in haar eigen bibliotheek. De Steam Deck heeft namelijk een optie om over te schakelen naar Desktop Modus. Hierdoor wordt de handheld als het ware een PC die op Linux draait (die je op een dockje als deze kunt aansluiten om de handheld helemaal tot PC om te toveren). Wanneer je dat doet, kun je opties vanuit de Steam Deck vinden om emulatoren te installeren op de console, zodat je toch een enorme bibliotheek van goed draaiende games kan opbouwen.

Steam Deck Review - De Switch-upgrade die je nodig hebt

Al met al is de Steam Deck nog niet op en top doordat Valve nog druk bezig is om games werkende te krijgen op de Steam Deck. De basis die momenteel voorgeschoteld wordt, is alleen wel al ijzersterk en zal vrijwel iedere consolegamer ervan overtuigen een Steam-account aan te maken. De bouwkwaliteit van de handheld is zeer netjes dankzij een mooi scherm en tal van opties als het op de controls aankomt.
De Steam Deck biedt een geweldige ervaring om onderweg toffe AAA-games als Elden Ring te spelen. Het feit dat de handheld je al snel doet overwegen om toch te sleutelen aan je Steam Library (en zelfs een toekomstige game-PC) zegt eigenlijk wel genoeg. Is de Steam Deck een revolutie? Nee, dat niet, maar het is een stukje technologie dat gamers absoluut niet links mogen laten liggen ondanks de wisselende batterijduur.