Mark of the Ninja Review

Review
donderdag, 27 december 2012 om 17:30
xgn google image
De ontwikkelaar van Shank, Klei Entertainment, heeft een nieuwe game uitgebracht die in het teken staat van ninja's, schaduw en wraak. Zal deze game ons verbluffen en de spotlight opzoeken of stilletjes in de schaduw blijven zitten?
Als de Hisomu clan, een ouderwetse groep ninja's die zich tussen de moderne samenleving stand weet te houden, wordt aangevallen door een groep militanten met moderne wapens, is het tijd om een uitverkorene te kiezen. Deze uitverkorene gaat de strijd aan met zichzelf en met het dreigende gevaar van de militanten. In het begin van het verhaal wordt hij met speciale inkt getatoeëerd die hem sterker, maar aan de andere kant ook langzaam gek maakt. Jij bent deze uitverkorene en gaat op pad om wraak te nemen en de eer van de clan te redden.
Dodelijke schaduwen
Zoals het een echte ninja betaamt ga je op pad met een traditioneel zwaard, shurikens en een grappling hook, waarmee je hogerop kunt komen. Later in het spel zal je de beschikking krijgen over andere dingen zoals vuurwerk, rookbommen en vallen. De militanten hebben echter een aantal moderne snufjes, zoals automatische geweren met zaklampen, maar ook gasmaskers. In ieder level patrouilleren talloze bewakers en jij bent maar alleen, dus het is zaak om in de schaduw te blijven en eigenlijk onopgemerkt door een level te navigeren.
Je kunt onderweg bewakers afleiden door met een shuriken lichten stuk te maken, of wat vuurwerk te gooien. Het is vaak ook mogelijk om verder te komen door een andere route te nemen, waardoor je bewakers omzeilt. Als al deze dingen je niet verder helpen, is er altijd nog de mogelijkheid om een bewaker stilletjes vanuit de schaduw om zeep te helpen door je zwaard door zijn strot te rammen.
Om dit laatste te doen, moet je simpelweg naar een bewaker toe sluipen en de aanvalsknop indrukken. Daarna krijg je het commando om links of rechts op de vierpuntstoets samen met de aanvalsknop in te drukken, waarna de bewaker op brute wijze vermoord wordt. Dit kan vanuit de grond, maar ook vanuit een rooster of zelfs een lamp. Helaas gaan de bewakers, per manier waarop je ze te grazen neemt, wel iedere keer hetzelfde de pijp uit. Als je het commando echter verkeerd uitvoert zal er een imperfect kill uitgevoerd worden, met alle gevolgen van dien. De bewaker schreeuwt voordat hij zijn laatste adem uitblaast en er zullen andere bewakers poolshoogte komen nemen.
Soms lekker uitdagend
Als andere bewakers een lijk zien, of het nou van een imperfect kill afkomt of gewoon een lijk is dat jij niet opgeruimd hebt, zullen zij alarm slaan en de omgeving af gaan zoeken. Dit kost je een aantal punten dat je aan het einde van het level aan upgrades en andere dingen kan helpen. Ook als je zelf gezien wordt zal er alarm geslagen worden, maar dan kun je erop rekenen dat er ook enkele magazijnen van een machinegeweer op je geleegd worden.
Het beste is dus om ongezien door een level te komen zonder al te veel lijken achter te laten. Als je dan al een lijk achterlaat, verstop deze dan in een container of een luchtrooster voor een paar extra punten. Daarin zit de grootste uitdaging van het spel en dus zijn daar vanzelf ook de meeste punten mee te behalen.
In ieder level moet je ook een aantal dingen zoeken en uitvoeren die weer extra punten opleveren. Zo is er tijdens iedere missie natuurlijk een hoofddoel, maar zijn er ook enkele optionele doelen. Deze lopen uiteen van het op een specifieke manier vermoorden van bewakers tot het intact laten van alle lichten of het ongezien blijven. Ieder level heeft ook drie artefacten waarvan er twee in het level verstopt zitten en de derde in een Challenge Room te halen valt. Deze Challenge Rooms kun je ook in de levels vinden, maar transporteren je naar een andere ruimte waar je een puzzel op moet lossen. Dit geeft de game een leuke twist, biedt een stukje uitdaging en houdt de sfeer er lekker in.
Sowieso bevat de game een heerlijke sfeer, want ondanks het feit dat het een echt donker spel is, valt er genoeg te zien. De animaties van de patrouillerende bewakers en natuurlijk de hele tekenstijl, die we al uit Shank kennen, vormen een mooi geheel in de tweedimensionale game.
Lekker uitgewerkt
Het schouwspel tussen licht en donker, samen met de heerlijke tekenstijl en vloeiende animaties van de game, zijn niet de enige dingen die aan de sfeer bijdragen. Ook de soundtrack heeft een grote rol hierin en ook dit is perfect in het spel ingebakken. De muziek is redelijk rustig en klinkt zoals je dat zou verwachten bij een ninja game, maar zodra er paniek is zal de muziek je ook opzwepen. Ook de stemmen zijn absoluut geen kwelling om te horen.
Natuurlijk is het van groot belang dat de besturing bij een dergelijk spel goed meewerkt. Mark of the Ninja is ook op dit punt bijna perfect uitgewerkt. Het lopen, rennen, klauteren en gooien met dingen is nagenoeg perfect uitgewerkt. Héél af en toe zal je een beetje balen omdat je een lijk op wil pakken, maar dit niet lukt vanwege een schuilplaats die in de weg zit of zal je toch gezien worden, terwijl je de hoek al om was, maar dit is echt heel sporadisch en valt eigenlijk niet echt op in de game.
Een ander ding dat de game erg goed doet, is de moeilijkheidsgraad verhogen. Gaandeweg je in het verhaal vordert krijg je meer gadgets maar wordt het spel ook moeilijker. Er zal meer licht zijn of simpelweg meer bewakers of andere obstakels die je voorbij moet. Jij blijft echter nog steeds behoorlijk kwetsbaar en moet dus steeds meer op gaan passen in de game. Aan het einde van de rit kun je ook nog kiezen voor de New Game plus optie, waar iedereen slimmer is en jij het met minder hulp moet doen. De moeilijkheidsgraad die hoger wordt zorgt ervoor dat je de game uitdagend blijft vinden, maar ook na het einde van de game kun je dus met een extra uitdaging opnieuw spelen, wat de levensduur van de game een heel stuk verlengt.
Genot van de bovenste plank
Dat Mark of the Ninja het niet verdient om stilletjes in de schaduw voorbij te gaan, mag duidelijk zijn. De game kent heerlijke animaties en een erg toepasselijke soundtrack, maar speelt ook geweldig weg. Op enkele kleine dingetjes na, zoals steeds op dezelfde manier stervende bewakers, is het spel qua gameplay ook echt een topper. Je kunt het spel op verschillende manieren spelen, maar het puntensysteem in de game vraagt om stealth. De moeilijkheidsgraad die oploopt en het verzamelen van de artefacten verlengen de levensduur van de game flink, net als de New Game plus optie. Mark of the Ninja is misschien niet helemaal perfect, maar zit hier absoluut niet ver vanaf.
Cijfer: 9.2