Op deze manier wordt het racen in F1 24 flink veranderd

Article
zaterdag, 27 april 2024 om 10:00
f1 24 red bull
Over een maand kunnen spelers weer aan de slag als Formule 1-coureur in F1 24. Het racen wordt in de nieuwe game alleen flink op de schop gegooid op deze manier.

Realistisch gevoel van zwaartekracht

Misschien wel het moeilijkste aspect van het maken van een racegame, is door spelers echt het gevoel te geven dat ze in een bolide zitten gemaakt van metaal, carbon fiber en rubber en niet een aantal pixels rijden over digitaal asfalt. Door dat gevoel goed over te brengen, is het belangrijk om duidelijk te maken hoe zwaar een auto is en hoe dat gewicht effect heeft op het besturen van de auto.
Daarom heeft Codemasters voor F1 24 gewerkt aan het EA Sports Dynamic Handling-systeem. Het begint met een nieuw kinetisch systeem voor de wielophanging, dat een meer realistisch gevoel van gewichtsverdeling en het zwaartekrachtcentrum geeft.
De auto zal nu ook anders reageren op de verschillende hoeveelheden druk en hoogteverschillen er op de auto en de vering komen. Het zal dus waarschijnlijk belangrijk worden om de apex zo goed mogelijk aan te snijden en je bolide niet over de kerbs te lanceren.

Banden op de schop

Eén van de onderdelen die bijna elk raceweekend in de Formule 1 een hoofdrol speelt, zijn de banden. De ene keer kan een team met de juiste afstelling lang door blijven rijden op een setje banden, terwijl de andere keer het rubber al na drie bochten verbruikt is en de grip compleet is verdwenen.
Het effect van de banden heeft in de vorige Formule 1-games van Codemaster wel invloed gehad, maar de impact op de gameplay zelf was nooit heel nadrukkelijk aanwezig. Dat moet in F1 24 veranderen.
De ontwikkelaar komt met een nieuw temperatuurmodel en dat geldt niet alleen voor de banden zelf. De temperatuur van de baan, de buitenlucht, de weersomstandigheden, zo’n beetje alles kan invloed hebben op het rubber.

Verbeterde aerodynamica

Het volgende aspect om het Dynamic Handling-systeem zo realistisch mogelijk te maken is de aerodynamica van de auto’s. Voor de nieuwe game heeft Codemasters gebruikgemaakt van CFD, oftewel Computational Fluid Dynamics.
Daarmee kan nauwkeurig worden uitgerekend hoe vloeistof en lucht reageert op de omgeving, bijvoorbeeld een F1-auto die met 300 kilometer per uur over een circuit scheurt en door de lucht snijdt. Het nieuwe model moet ervoor zorgen dat je beter voelt hoe downforce wordt gegenereerd door de vleugels en de vloer en zal je ook meer merken van vuile lucht als je vlak achter een andere auto rijdt.
Het model zal daarnaast meer de nadruk leggen op de afstelling van je auto en DRS. Neem je bijvoorbeeld een grote achtervleugel mee naar een raceweekend, dan zal je een groot verschil merken wanneer de DRS-klep open gaat. Rijd je alleen met een slanke vleugel, zoals op Monza, dan zal het effect miniem zijn.

Spelen met de motor

Natuurlijk is niet alleen de afstelling van de auto erg belangrijk in de Formule 1, ook tijdens een Grand Prix zijn coureurs constant bezig om het maximale uit hun bolide te halen. Er komt bijvoorbeeld veel kijken bij de motor en het inzetten van de elektrische componenten.
Dat zal nu ook het geval zijn bij F1 24. Voor het eerst krijgen spelers namelijk de mogelijkheid om zelf te spelen met ERS - het Energy Recovery System - door van het gas af te gaan aan het einde van een lang, recht stuk. Die energie kan je later in de rond weer inzetten om een inhaalactie in te zetten of juist om er eentje af te slaan.
Ook krijgen spelers de mogelijkheid om zelf hun deployment modes van ERS tijdens het racen aan te passen. Zo kan je tactischer te werk gaan op de baan en hebben de slimme koppen een grotere kans om een Grand Prix te winnen.

Hulp van Max Verstappen

Codemasters kan natuurlijk veel sleutelen aan de game en theorie toepassen op elk onderdeel van F1 24, maar of alles realistisch werkt kan het beste worden beoordeeld door een daadwerkelijke F1-coureur. En dan komt het goed uit dat Max Verstappen wordt gesponsord door EA Sports.
De studio heeft samengewerkt met de regerend wereldkampioen aan het Dynamic Handling-systeem. Met zijn input moet het racen realistischer dan ooit aanvoelen. Of dat is gelukt, daar zullen we op 31 mei achter gaan komen. Dan komt F1 24 namelijk uit voor de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One en PC.