Frozen Synapse Review

zondag, 05 juni 2011 om 12:00
Tegenwoordig moeten games steeds betere graphics hebben en moeten er tal van bekende stemmen in opduiken. Frozen Synapse heeft niets van dit alles en gaat terug naar de essentie van een strategiegame. Een goede zaak of is het principe achterhaald?
Elk jaar lijkt het aantal goede indiegames toe te nemen. De nieuwste game die tot dit 'genre' behoord is Frozen Synapse. Dit is een strategiegame ontwikkeld door Mode 7 Games die je meeneemt naar een futuristische wereld. In Frozen Synapse ben je een strateeg die lid is van een verzetsgroep. Deze groep probeert de stad Markov Geist weer in de handen te krijgen en het volk de macht terug te geven. Het Enyo: Nomad regime dat de leiding heeft over de stad gaat namelijk te ver en wil alle controle hebben over het volk. Tijd om je hersenen aan het werk te zetten en een plan te ontwikkelen om de stad te redden. Het eerste wat hierbij opvalt, is de manier waarop het verhaal wordt verteld. Dit gebeurt via langdurige uitgetypte gesprekken die je aandacht nooit lang zullen vasthouden.
Vechten op een blauwdruk
Tijdens de missies zelf krijg je de controle over een groen groepje soldaten. Deze moet je besturen op een sort blauwdruk. Je kijkt dus naar beneden en ziet je troepen staan en ziet perfect waar gebouwen, ramen en deuren zich bevinden. Je kunt je troepen vervolgens in beurten over de map bewegen. Wanneer twee soldaten elkaar kunnen zien, barst een vuurgevecht los. Het lijkt een beetje op het principe uit de eerste Rainbow Six games, alleen heb je zelf geen vizier, maar wordt de afloop bepaald door mathematische berekeningen. Wie zag de andere eerst, staat iemand achter beschutting, wat is de afstand tussen beide troepen, dat soort dingen.
Toegankelijk
Zoals je al kunt horen, is Frozen Synapse een spel voor iedereen die van goed doordachte strategie houdt. Toch is het geheel verbazingwekkend toegankelijk. Met een simpele druk op de knop kun je iemand verplaatsen, duiken achter een laag muurtje, op één bepaalde tegenstander focussen of een richting uitkijken. Het is ook mogelijk om een bepaalde richting uit te kijken en ondertussen een andere kant op te lopen. Erg handig als je je terugtrekt of om een hoek loopt. Hoewel de map vaak niet erg groot is, is er genoeg denkwerk nodig om je soldaten over het veld te laten bewegen. En om het je eenvoudiger te maken is elke zet opgedeeld in twee delen.
Simulaties
Ten eerste is er de voorbereidingsfase waarin je al je soldaten kunt verplaatsen. Tijdens de allereerste ronde kun je zien waar de personages van de tegenstander starten. Vervolgens moet je proberen om te raden waar deze naartoe zullen gaan tijdens de volgende ronde. Je moet in de hersenen van de vijand kruipen om elke mogelijke zet te anticiperen. Dit kun je grafisch ondersteunen door ook alvast de soldaten van de tegenstander te verzetten. Vervolgens kun je een simulatie afspelen zodat je kunt zien wat er in elke mogelijke situatie kan gebeuren. Dit is een extreem handige functie waar je je tientallen minuten mee kunt bezighouden, totdat je zeker bent dat een bepaalde zet de juiste zal zijn.
Puntje van je stoel
Vervolgens is er de outcome-fase, waarin alle troepen tegelijk hun vooropgestelde zetten doen. Voordat je ziet wat er gebeurt, krijg je een kort laadschermpje te zien. Tijdens dit korte laadscherm zul je op het puntje van je stoel gaan zitten. Je weet immers nooit wat je tegenstander gaat doen en het verlies van slechts één soldaat is al een enorm nadeel. Omdat alles zo spannend is vanwege het altijd dreigende gevaar, zul je heel wat emoties voelen tijdens het zien van de resultaten. En wanneer je een verloren potje herstart, begint iedereen vanuit andere posities waardoor geen twee potjes hetzelfde zijn.
Wapens
Om het geheel wat meer diepgang te geven heb je verschillende soorten soldaten tot je beschikking. Soldaten kunnen uitgerust worden met machinegeweren, sluipschuttergeweren, granaten, raketten en shotguns. Elk wapen heeft voordelen en nadelen. Zo zal iemand met een shotgun sneller bewegen en het voordeel hebben in kleine ruimtes, terwijl hij vrij waardeloos is in een open gebied. Raketten kunnen dan weer muren slopen en iedereen verpulveren die in de buurt staat, maar moeten lang herladen en in die tijd is de soldaat hulpeloos.
Uitgebreide multiplayer
Als je het verhaal beu bent dan kun je een willekeurig potje spelen tegen de computer of aan de slag met de zeer uitgebreide multiplayer. Je snapt vast dat sommige mensen een kwartier kunnen besteden aan hun beurt terwijl jij al een hele tijd klaarstaat. Je zou denken dat dit irritatie opwekt, maar dat is helemaal niet het geval. Je kunt namelijk meerdere wedstrijden tegelijk spelen. Je zet je soldaten klaar en geeft aan dat je beurt erop zit. Vervolgens doe je hetzelfde in enkele andere potjes en zo blijf je wisselen tussen wedstrijden en heb je nooit een saai moment. Je kunt ook je beurt spelen terwijl iemand offline is, waardoor een potje daadwerkelijk dagen kan duren.
Verschillende modi
Er zijn ook veel verschillende modi die steeds zijn opgedeeld in Light en Dark. Bij Light kun je de vijandige soldaten steeds zien, terwijl je ze bij Dark enkel ziet als je eigen troepen ze spotten. In totaal zijn er vijf verschillende modi die bestaan uit het redden van gijzelaars tot het verzamelen van objecten op de map. De leukste modi zijn echter de standaard Extermination, waarbij je het andere team moet uitschakelen, en Charge, waarbij het aanvallende team een bepaalde locatie moet bereiken op vijandig gebied.
De maps waarop je speelt zijn steeds volledig willekeurig en ook de plekken waarop je start zijn door de computer gekozen. Het is dus bijna onmogelijk dat je tweemaal in exact dezelfde situatie verzeild raakt en dat zorgt voor een lange speelbaarheid. Maar je start soms niet helemaal goed. Soms gebeurt het dat één van je soldaten in een gebouw start dat omringd is door de tegenstander. Hierdoor is het zo goed als zeker dat je dit personage al na de eerste beurt kwijt bent, waardoor je kansen op de overwinning kleiner worden.
Futuristisch
Grafisch ziet alles er wat futuristisch uit en dat past volledig bij het geheel. De blauwe ondergrond valt mooi samen met de lichtblauwe gebouwen en de gele, rode en groene teams. De bewegende achtergrond zorgt er dan weer voor dat je niet steeds naar een levenloos scherm zit te staren. Het is ook leuk om te zien hoe iemand wordt neergemaaid en het bloed vervolgens rijkelijk over de vloer vloeit. Verwacht geen oogverblindende graphics, maar wel een erg unieke stijl. Het geluid van de wapens zijn dan weer niet optimaal, maar de vlotte elektronische beats die je hoort tijdens het spelen zijn leuk, zonder dat ze je teveel afleiden tijdens het nadenken over je volgende zet.
Pure strategiegame
Frozen Synapse is een strategiegame in zijn meest pure vorm en is daarom geschikt voor iedereen die houdt van tactisch denken en geen oogverblindende graphics nodig heeft om van een spel te genieten. De gameplay kent veel diepgang en is toch zeer toegankelijk voor beginnende strategen. Het verhaal van de singleplayer boeit niet echt maar de gameplay en de multiplayer zijn zo sterk dat je dit met plezier vergeet. Het spel is te koop op Steam voor 22,99 euro en daar krijg je een tweede exemplaar bovenop. Als je samenlegt met een vriend dan heb je met Frozen Synapse de perfecte prijs-kwaliteit verhouding. Frozen Synapse is zonder twijfel nu al een van de beste indiegames van 2011.