Een game is er niet zomaar: honderden mensen hebben jaren nodig om iets moois neer te zetten. Natuurlijk gaat er veel werk in de mechanics en programmering zitten, maar ook over de wereld wordt goed nagedacht. Deze toffe games geven je op dat vlak een leuk kijkje achter de schermen.
Final Fantasy 16
Als er één ding is dat je zeker weet bij een nieuwe Final Fantasy-game, is het dat je wat opvallende designs te zien krijgt. Met name de kleding en de kapsels van de hoofdpersonen springen er vaak uit. Maar ook als je eenmaal rondloopt in de wereld van de game, komt je allerlei visueel interessante landschappen, monsters en voorwerpen tegen.
Als jij benieuwd bent naar hoe Final Fantasy 16 tot stand is gekomen, kun je mooi bladeren in The Art of Final Fantasy 16. Het boek telt zo’n 300 pagina’s en staat vol officieel artwork van de uiteindelijke game, maar ook met conceptschetsen uit eerdere ontwikkelingsfases.
God of War Ragnarok
Kratos woont tegenwoordig niet meer in Griekenland. Tegenwoordig is hij een stuk noordelijker te vinden en dat is ook te zien aan de goden waarmee hij het aan de stok krijgt. In de laatste twee delen is onze favoriete Spartaan op reis door de negen realms van de Noordse mythologie.
Dat biedt natuurlijk heel veel kansen voor mooie designs en veel daarvan kun je in groot detail zien in The Art of God of War Ragnarok. In dit boek kun je bovendien ook niet alleen tekeningen zien, maar wordt ook tekst en uitleg gegeven. Zo kun je dus echt nalezen hoe de game tot stand is gekomen.
Met The Legend of Zelda: Breath of the Wild ging het roer van de franchise flink om, dus is het extra interessant om te zien hoe hij is ontstaan. Dat kan dan ook al enige tijd in het boek Creating a Champion. Ongeveer een jaar na de release van Tears of the Kingdom is dat een mooi boek om toch maar eens door te bladeren.
The Legend Of Zelda Breath Of The Wild Creating a Champion Hero's Edition
Conceptschetsen onthullen wat voor nachtmerries de Guardians ooit waren. In interviews wordt nog meer verteld over de ontwikkeling van de game. Ook leuk is dat een groot deel van de fictieve geschiedenis van Hyrule in het boek is opgenomen, mocht je benieuwd zijn naar meer lore van de game.
Star Wars Jedi: Survivor
De visuele identiteit van de Star Wars-franchise is er één die fans snel herkennen. Maar hij wordt ook steeds uitgebreid. Veel nieuwe verhalen hebben wel iets toe te voegen, dat er toch uit moet zien alsof het binnen hetzelfde universum kan bestaan. Dat is voor Star Wars Jedi: Survivor niet anders.
Zoals veel Star Wars-projecten is er dan ook een mooi artbook gemaakt. Ook in dit boek is er bovendien commentaar bij de illustraties, zodat je ook meer te weten komt over de ontwikkeling van de game en de keuzes die erbij gemaakt zijn. Locaties, schepen, wapens en personages worden allemaal onder de loep genomen.
Elden Ring
Na meer dan twee jaar is het binnenkort eindelijk tijd voor de Shadow of the Erdtree DLC van Elden Ring. In de aanloop daarnaartoe is het misschien leuk om weer in Elden Ring te duiken. Een nieuwe playthrough kost natuurlijk wat tijd, maar je kunt je ook met een artbook weer even in de Lands Between wanen.
Dat kan bovendien vrij uitgebreid want het officiële artbook telt twee delen. Het eerste deel gaat vooral over landschappen, terwijl je in het tweede deel ook wapens en vijanden tegenkomt. Beide delen tellen rond de 400 pagina’s, dus je bent wel even zoet met deze artbooks.