De Ster Blu-ray review - Dieren vertellen het klassieke kerstverhaal

zondag, 18 november 2018 om 14:55
de ster blu ray review dieren vertellen het klassieke kerstverhaal 142131
Wat moet een baby met goud, wierrook en mirre? De kamelen uit De Ster snapten er tijdens deze Blu-ray review maar niets van. Ze waarschijnlijk zijn ze niet de enigen. Toch zijn dit de cadeautjes die drie wijze heren meenamen om Christus als geboortegeschenk te geven. Dat zet je aan het denken.
Iedereen is bekend met het kerstverhaal van Maria. Datzelfde verhaal is al in honderden varianten verteld. Je zou dus kunnen zeggen dat dit verhaal dus ondertussen flink is uitgemolken. Maar de variant die De Ster voorschotelt geeft je een hele nieuwe kijk op het klassieke verhaal. Het begint namelijk allemaal wanneer een Ezel plots een nieuwe ster aan de hemel ziet staan. Vanaf dit moment merken we dat al die dieren die we altijd bij de kerststal zetten, ook hun eigen unieke kijk op het klassieke kerstverhaal hebben.

Een nieuwe kijk

De zielige ezel Bo zit al een lange tijd vast in een molen. De enige vreugde mag hij hier halen door heel de dag lang rondjes te blijven lopen met een ring om zijn nek. Op een dag ziet hij de kans schoon om toch uit zijn kleine stal te ontsnappen. De ezel moet zich verstoppen voor de molenaar en kan geen betere verstopplek verzinnen dan de tuin van de bekende kerstfiguren Jozef en Maria. Dit komt goed uit voor de ezel, want zoals bekend moet het kerstkoppel een lange reis naar Bethlehem afleggen. Mocht de ezel er nu eigenlijk al jaren van dromen om rond te mogen reizen en meer van de wereld te mogen verkennen.
Die kans krijgt hij wanneer Jozef en Maria een lastige reis naar Bethlehem moeten afleggen om daar Jezus op de wereld te zetten. Om het verhaal wat op te pimpen zijn nieuwe dingen toegevoegd. Zo wordt Jozef neergezet als een koppig mannetje dat het maar niets vind dat hij straks voor de zoon van god moet gaan zorgen, omdat hij niet gelooft dat hij als simpele timmerman daartoe in staat is. Daarnaast wordt de reis niet makkelijker gemaakt omdat er één of andere maniak achter Maria aanjaagt. Samen met zijn speurhonden moet hij ervoor zorgen dat Maria wordt opgespoord zodat de nieuwe koning die Jezus moet worden, nooit kan worden geboren. Dit zorgt ervoor dat het verhaal de nodige spannende momenten krijgt.
De Ster Review

Overdosis humor

Daarnaast is het interessant om het kerstverhaal eens een ander perspectief te volgen. Door het verhaal vanuit dieren te vertellen, zijn alle ingrediënten aanwezig om het klassieke verhaal op een luchtige en humoristische wijze te brengen. De makers hadden duidelijk door dat ze met deze film mogelijkheden hadden om humor aan te brengen. Hierdoor merk je dat bepaalde grappen geforceerd en minder spontaan worden, waardoor enkele grappen eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn. Gelukkig zijn er ook een heleboel momenten dat De Ster wel de juiste snaar weet te raken, waardoor er een glimlach op je gezicht verschijnt.
Op een gegeven moment zien we hoe de drie wijzen uit het oosten op hun kamelen door de woestijn reizen. De wijzen houden zelf wijselijk hun mond, maar de kamelen hebben onderling een hele discussie of ze nu eigenlijk naar een babyshower of verjaardagsfeestje gaan. Wanneer de kameel Deborah het idee oppert dat ze misschien wel de zoon van god gaan ontmoeten, wordt ze door haar mede kamelen voor gek uitgemaakt. De kamelen snappen er in ieder geval maar niets van. Met een heleboel flauwe humor heeft het voldoende elementen om een redelijke kerstfilm voor de kerstavonden te zijn.
De Ster Review

Klassieke kerstelementen

En hoe kun je nu van een kerstfilm genieten zonder dat je weer die eeuwenoude kerstnummers terug hoort komen? Ook de Ster wordt overladen door een heleboel verschillende kerstnummers. Zo begon de film al goed wanneer er wordt gekozen om Carol of the Bells van Pentatonix als basis te gebruiken. Later in de film horen we ook nummers als What Child is This en Mary, did you know. Toch zijn dit eens andere kerstnummers dan de eeuwenoude All I Want For Christmas Is You, Rudolph The Red-Nosed Reindeer en vele andere nummers die straks nog tot vervelends toe op de radio herhaald zullen worden.
Naast de bekende kerstnummers heeft een kerstfilm ook altijd wel een duidelijke moraal nodig. Ook deze film draagt duidelijk de kerstgedachte uit. Zo komen thema's als liefde voor anderen, elkaar helpen en vriendschap allemaal voorbij. In de film is eigenlijk op twee kwade honden na iedereen wel bereid om de zielige Bo te helpen om Jozef en Maria veilig in Bethlehem te brengen.
De Ster Review

Duidelijk low budget

Ondanks dat het verhaal vanuit een interessant perspectief wordt verteld, hebben de personages zelf moeite om echt uniek aan te voelen. Je ziet duidelijk dat deze film minder middelen heeft om grote verhalen te vertellen dan bijvoorbeeld andere studios budget vrij kunnen maken voor grote animatiefilms als Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet. De animaties voelen soms wat houterig aan en ook zijn de dieren die deze film moeten dragen qua design niet echt heel uitgebreid uitgewerkt. Bo en alle andere dieren zijn eigenlijk maar simpele dieren die qua design niet herkenbaar genoeg zijn om ze buiten de context van de film als personages van De Ster te herkennen. Hier wordt een kans gemist.
Uiteindelijk zijn er ook maar weinig personages die erg goed zijn uitgewerkt. Zo blijven de meeste personages heel erg vlak. De ezel Bo en zijn beste maatje (een vogel) zijn redelijk uitgewerkt, maar heel veel andere figuren zijn eigenlijk niet zo uniek. Als de personages meer verschillende persoonlijkheden hadden gehad, hadden stemacteurs mogelijk ook meer vrijheid gehad om de dieren een eigen stem te geven. Nu blijkt alles redelijk oppervlakkig. Jammer aangezien we in andere animatiesfilms hebben gezien dat dieren (Donkey uit Shrek bijvooorbeeld) enorm veel karaktereigenschappen kunnen hebben.
De Ster Review

De Ster Bluray review - Niet echt memorabel

De Ster brengt een nieuwe kijk op het kerstverhaal. Maar dat hoeft niet altijd goed te zijn. Uiteindelijk is De Ster een matige kerstfilm geworden die je met de nodige plezier wegkijkt. Doordat de personages daarentegen middelmatig zijn uitgewerkt en alles in de film uiteindelijk best voorspelbaar wordt, is dit niet echt een film die je lang zult onthouden.
Het avontuur van Bo is leuk om samen met de familie de kerstavond mee door te brengen. Zeker omdat het eens wat anders is dan al die klassieke kerstfilms die je mogelijk al honderd keer hebt gezien. Maar als de kerst voorbij is, dan is het ook tijd om Bo weer uit te zwaaien. Mogelijk bekijk je de film de kerst erop nog een keer al zijn er voldoende betere animatiefilms.
Cijfer: 6