Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet Review - Deed het niet expres

zaterdag, 17 november 2018 om 16:00
Je zou je maar een ware nul voelen. Wreck It Ralph had het er in het eerste deel maar moeilijk mee dat hij eigenlijk een superschurk is die telkens dingen moet slopen. En alhoewel hij van dit imago af wil komen, sloopt hij deze film opnieuw iets. In de Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet Review helpt hij namelijk het internet om zeep.
Opnieuw volgen we het lompe Disney-personage Wreck It Ralph in een avontuur voor iedereen. Na in het eerste deel verschillende games in een arcadehal te hebben verkend, is het tijd voor het grotere werk. De arcadehal wordt voorzien van wi-fi en dat betekent dat er een nieuwe, gevaarlijke verbinding met de hele wereld wordt gelegd.
Dit vraagt om problemen. Ralph heeft zijn naam waargemaakt en de game van Vaneloppe, Sugar Rush, helemaal naar de filistijnen geholpen. Er moet een nieuw stuurwiel komen om de game te redden, maar de enige verkoper van een stuur voor het spel is actief op eBay. Ralph wil een goede vriend zijn en daarom maakt hij het zijn taak om dat stuurwiel te bemachtigen. Maar Ralph zou zou Ralph niet zijn als hij zijn eigen lompheid niet onder controle kan houden. Nadat blijkt dat hij het stuurwiel niet van echte dollars kan betalen, zet hij het complete internet op stelten om een eer te bewijzen aan zijn enige vriend, Vaneloppe.
Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet Review

Grappen en grollen

Het duurt even voor de film echt op gang komt, maar wanneer Ralp zijn eerste stappen binnen de wereld van het internet zet, is het één en al lachen geblazen. De film zit vol humor die leuk is voor zowel de jongste als de oudste kijkers. Terwijl de jonge kijkers door tal van scènes worden geboeid, zullen de oude kijkers vooral zoet worden gehouden met alle gekke verwijzingen die deze film rijk is. Er is voldoende om je ogen uit te kijken al had dit door het trage begin toch allemaal wat bondiger verteld kunnen worden. Uiteindelijk wil je als kijker graag direct al die te gekke verwijzingen meemaken.
Wanneer Ralph het internet ontdekt zitten er in alle hoeken van het scherm gekke easter eggs verstopt. Zo ontdekten wij een bordje dat aanwijst waar Ralph de 'dating sites' kan vinden, vliegen er ook overal karretjes rond met Gmails en is er zelfs een hele boom vol met blauwe vogels. Ook worden alle internetgebruikers door een avatar vertegenwoordigd die wel heel erg veel weg hebben van de Mii-personages van Nintendo. Daarnaast is er ook een gaaf nieuw personage dat de agressieve automatische aanvulling van de zoekmachines vertegenwoordigd.

Een film in een film

De creatieve geesten van Disney schrikken nergens voor terug, want er is een flinke dosis gezonde zelfspot aanwezig. Zo komen alle denkbare Disney-prinsessen in de film voor, evenals Merida uit Brave. Al deze Disney-prinsessen zijn voorzien van een duidelijke, heldere stem, maar wanneer Merida praat, klinkt het alsof een holbewoner een Schots accentje opzet. "Let maar niet op haar. Ze is van een andere studio en wij verstaan haar ook niet", zegt een andere prinses. Later in de film komen alle prinsessen nog een keer terug om opnieuw een vette knipoog uit te delen naar eerdere Disney-films.
Het loont dat Disney trouwens zoveel verschillende merken in haar bezit heeft, want daardoor kan het de hele film ook volstoppen met andere easter eggs naar games, films en series. Zo wordt de lamp van Aladdin op de achtergrond geveild op eBay. Omgevingen zitten tjokvol met verwijzingen die het interessant maken om de film een tweede keer erbij te pakken, omdat je ze niet allemaal direct zal spotten. In het kantoor van de arcadehal-eigenaar is bijvoorbeeld op de achtergrond een Yoda en Chewbacca -bord te zien. Je zou door al die extraatjes bijna zeggen dat de eigenaar van die arcadehal een enorme Star Wars-fan is.

Wreck It Ralph The Musical

Ook wordt er de spot gedreven met de muziek. Wanneer je aan Disney-films denkt, dan denk je aan liedjes. Meestal zijn dit de dingen die de mooiste herinneringen achterlaten aan een Disney-film. In Wreck It Ralph kon je tot op de dag van vandaag geen echte musicalliedjes vinden, zoals je die in de echte Disney-klassiekers voorbij zag komen. In Wreck it Ralph Breaks the Internet krijgt Vaneloppe daarentegen één grappige parodie-song waar ze tussen de explosies, aangereden auto's en kindvriendelijke horrorclowns over een tof, moordlustig race-spel zingt.
Naast dit gezongen nummer is het hoofdnummer van de film ook erg sterk. Dit nummer, Zero van de Imagine Dragons, blijft na het kijken van de film nog uren in je hoofd hangen en sluit naadloos aan op alles wat er in de film is gebeurd. Samen met andere soundtracks zorgt dit ervoor dat Wreck It Ralph constant een mooie sfeer behoudt, die interessant blijft tot aan het einde van de film. Daarnaast is het raadzaam om zeker tot écht het einde van de film te blijven zitten, omdat je na 'Zero' tijdens de aftiteling, wordt getrakteerd op een kleine scène.

Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet Review - Lachspieren-fitness

Uiteindelijk is Wreck It Ralph 2 Breaks The Internet een film geworden die weer ontzettend tof is geworden. Vaak zijn sequels van een minder goed niveau dan het eerste deel, maar Wreck It Ralph 2 is daarentegen zeker een uitzondering. Disney weet heel goed hoe zij een familiefilm neer moet zetten. Alhoewel de film in het begin toch wat traag op gang komt, ben je vanaf het eerste moment dat Ralph het internet onveilig begint te maken geboeid. Daarna wordt de film één grote fitness-oefening voor je lachspieren.