Chromehounds Review

maandag, 10 juli 2006 om 23:11
Is Chromehounds het bijna maar misschien toch niet helemaal? Lees het in deze review!
Allereerst wil ik zeggen dat ik niet echt een Mech fan ben. Ik heb nooit zo gehouden van dat toekomstige “warfare” gedoe. Toch leek Chromehounds een prachtige game die veel mogelijkheden zou gaan bieden. De trailers en screenshots zagen er goed uit met een vernieuwende gameplay. Helaas kwam dat niet helemaal tot uiting toen ik het spel werkelijk speelde. Toch kan ik niet zeggen dat de game een mislukking is, integendeel. Voor veel gamers is Chromehounds een perfect concept.

Het verhaal dat het spel vertelt is een complexe en fictieve situatie op een uitgestrekt gebied dat iets weg heeft van Europa. Waar verschillende naties allianties vormen en hun Mech’s (enorme Mechanische Robots) inclusief kwaliteiten verlenen aan degene die het meeste betaalt voor de diensten. De Mech’s vechten tegen andere Mech’s in verlaten steden of op het platteland. Wat het precieze doel van de game is, vraag ik me nog altijd af, maar het gaat natuurlijk om het vechten. De verhaallijn is lastig te volgen en redelijk onbelangrijk. Daarom zal ik jullie niet langer met het verhaal bezig laten houden.

Single en multiplayer
Chromehounds is 80% gericht op de multiplayer mode. Als je geen Xbox Live hebt, raad ik je af deze game te kopen. Hoewel de online servers maar een paar uurtjes zijn open geweest, heb ik toch wat ervaring over de multiplayer kunnen opdoen. Hopelijk zullen de servers binnenkort wel dagelijks online zijn. De singleplayer van Chromehounds is kort maar krachtig. Je hebt zes verschillende Mech types.

Soldier - Vechter
Sniper - Sniper
Scout – Verkenner
Defender - Verdediger
Heavy Gunner – Zwaar bewapende vechter
Commander – Leider

Elke soort Mech heeft zeven missies. Er zijn dus in het totaal 42 missies. Sommige missies zijn heel kort en andere erg lang. Meestal zijn de missies onduidelijk om dat de uitleg te snel gaat. Dat betekent dus dat je moet uitzoeken wat je precies moet doen, wat ook wel weer leuk is. Helaas is het erg snel zo dat er “Mission Failed” op het scherm verschijnt, wat heel wat frustraties oplevert. Als je vrienden worden neergeschoten is de missies mislukt terwijl je helemaal niet doorhad dat er ook vrienden van je aanwezig waren op het slachtveld. De missies zijn als volgt verdeeld. Soldier en Sniper zijn “easy”, Scout en Defender zijn “medium”, Heavy Gunner en Commander zijn “hard”. Dit zegt in principe weinig want ik vond de sniper missies over het algemeen moeilijker dan de missies op “normal”. Als je alle missies van een Mech soort uitspeelt, zul je 20 gamerscore ontvangen. Dan is het zo dat je in elke missie een bepaalde rank kan halen. De hoogste rank is S en de laagste is A. Als je alle missies op de hoogste rank hebt uitgespeeld, zul je ook een achievement ontvangen.

Verder is er dan nog de multiplayer, deze is wat lastig uitgewerkt. Het is erg ingewikkeld om in een game te komen, en als je er eenmaal in bent, zijn er vaak weinig tegenstanders. Dit komt omdat ik de game natuurlijk al voor de release had, maar dat is toch jammer. Het is de bedoeling dat je een bepaalde squad “joint”, en dan tegen een andere squad vecht. Als je eenmaal een server hebt gevonden met veel tegenstanders is het wel erg leuk. Je kunt dan lekker schieten en flink veel kogels om je oren krijgen. Als je eenmaal de multiplayer speelt weet je dat deze game daar speciaal voor gemaakt is.

Gameplay
Chromehounds werkt met Mech’s, en deze Mech zijn al snel 20 meter hoog. Dat is dus een heel brok ijzer. Dat betekent dat je daar niet even snel mee kunt rennen. In de trailers die je gezien hebt, lijkt het misschien net alsof je snel kunt rennen maar dat is niet zo. Chromehounds is een wat trage game, en voornamelijk komt het aan op je schietkunsten. Het enige nadeel is dat je altijd zal moeten inzoomen om een beetje redelijk te kunnen schieten. Je hebt namelijk geen crosshair als je in third person view bent. Wel staat er rechtsboven in je scherm het ingezoomde beeld van waar je nu op richt. Dat is niet erg handig want je hebt geen tijd om daarop te kijken. De Hound zelf is wel gemakkelijk te besturen, het lopen gaat vlotjes en je zult geen moeite hebben de Hound onder controle te krijgen. De knoppen zijn zoals je het verwacht in deze game. Alleen het inzoomen doe je door op je rechter analoge stick te drukken, het was misschien makkelijker geweest om dit met één van de triggers te activeren. Verder zul je een goede gameplay ervaren. Een ander minpuntje is dat als je eenmaal aardig wat geraakt bent, je Hound zal gaan roken of branden, hierdoor zul je nog langzamer lopen. Als je dan dus een heel veld over moet steken, heb je behoorlijk wat tijd nodig om eindelijk bij het juiste punt uit te komen. Daarnaast is het zo dat je een steeds makkelijker target wordt voor je tegenstanders.

Grafisch
Nu komen we bij een grappig punt van de game aan. Enerzijds is de game grafisch enorm goed, anderzijds juist niet. Zo zul je prachtige schaduwen zien als je loopt met een zonnetje op je Hound. Daarnaast zien de Hounds zelf er ook nog eens behoorlijk mooi uit. De omgeving is echter wat eenvoudig: een hobbelig landschap met hier en daar een boom. Verder heb je te maken met wat simpele steden met eenvoudige kapotte huisjes. Van veraf gezien ziet alles er een beetje eenvoudig uit. Als je wat dichter bij komt, zul je wat meer details op zowel de bomen als de huizen zien, maar het houdt niet over. De tegenstanders zijn wel wat beter uitgewerkt. Omdat de game vooral op Multiplayer Battle’s gericht is, zal ik de game niet te zwaar op dit slechtere punt beoordelen, want als je in een multiplayer game aan het knallen bent, heb je geen oog meer voor detail.

Hounds
Je hebt de mogelijkheid om de single player missies met een gehuurde Hound te starten. Je kunt ook je eigen Hound in elkaar zetten. Deze kun je uitrusten met verschillende dingen. Zo kun je een Hound bouwen die hard schiet en weinig bescherming biedt, of je kunt een echte Pantser-Hound bouwen. Je eigen Hound kun je zowel online als offline gebruiken. Het is natuurlijk leuk om je Hound met die van andere mensen te vergelijken. Zo kom je online dan ook rare modellen tegen. De stukken om je eigen Hound te bouwen, speel je vrij in de single player mode.

Achievements
De achievements in Chromehounds zijn voornamelijk “online based”. Je hebt wel wat offline achievements, zoals het uitspelen van alle zeven missies van een bepaalde soort Hound. En als je al deze missies bij alle soorten Hounds op een “Clear S Rank” uitspeelt, zul je ook een achievement krijgen. Verder zijn de achievements op het onlinegedeelte gericht. Zo zul je bijvoorbeeld een achievement krijgen als je 100 tegenstanders in online mode hebt neergehaald. De achievements zijn over het algemeen gemakkelijk te halen, maar het zijn er wel een hoop, 49 om precies te zijn.

Sounds
Over de geluiden in de game valt weinig slechts te zeggen. De stemmetjes die je hoort als je een missie start, van je commander, zijn wel leuk uitgewerkt. De geluiden die worden geproduceerd door het schieten zijn zoals je het verwacht. In dit tijdperk van next-gen gaming mag dat ook eigenlijk niet meer afwijkend zijn van de realiteit. Verder passen de achtergrond deuntjes wel bij de game. Je zult geen ergernis hebben aan de geluiden in Chromehounds.

Screenshot ScreenshotScreenshot