Fortnite bestraft door Nederland voor het misleiden van kinderen

News
woensdag, 15 mei 2024 om 21:00
2022 07 21 fortnite 1f1658306077
Epic Games krijgt een flinke boete van de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt. Met Fortnite houdt de uitgever zich namelijk niet aan de regels als het aankomt op kinderen.
Het is geen geheim dat Fortnite al jaren extreem populair is onder een brede doelgroep. Dat komt mede door de kleurrijke stijl van de game, samenwerkingen met allerlei franchises en het feit dat Fortnite gratis is om te spelen.
Maar hoewel de game technisch free-to-play is, zijn er genoeg manieren om geld uit te geven in Fortnite. Zo zijn er skins die je kan kopen voor personages, wapens en voorwerpen en natuurlijk de Battle Pass. Uitgever Epic Games verdient dan ook behoorlijk wat geld elke maand met Fortnite.
Het bedrijf houdt zich alleen niet aan de regels met de Item Shop volgens de Autoriteit Consument & Markt. Epic Games wordt daarom nu een boete opgelegd van één miljoen euro door de Nederlandse ACM. Dat meldt de instantie op de eigen website.

Waarom wordt Fortnite bestraft?

Tijdens het onderzoek van de ACM naar Fortnite, stuitte de autoriteit op verschillende manieren waarop Epic Games inspeelt op de angst van kinderen om iets mis te lopen - het zogeheten FOMO (fear of missing out). Met termen als ‘Get it now’ en ‘Buy now’ werden jonge spelers aangemoedigd om snel iets te kopen. Dat soort methodes om kinderen aan te zetten tot het doen van aankopen is een verboden agressieve handelspraktijk.
Dat is ook niet het enige waarmee de uitgever over de schreef gaat. In de Item Shop wordt ook gebruikgemaakt van aflopende timers. Je zou denken dat als de timer afloopt, je vervolgens niet meer het voorwerp kan kopen in de in-game winkel. Maar dat is niet het geval, na afloop is het gewoon mogelijk om de skin of voorwerp te kopen. Volgens de ACM valt dat onder ‘dark patterns’.
De autoriteit stelt dat handelaren rekening dienen te houden ‘met het feit dat kinderen kwetsbaarder zijn voor bepaalde handelspraktijken dan de reguliere consument’. In plaats van daar rekening mee te houden, zou Epic juist hebben ingespeeld op de kwetsbaarheden van kinderen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties