Table Tennis Review

maandag, 03 juli 2006 om 12:57
Toen Rockstar een paar maanden geleden met het bericht kwam dat ze een tafeltennis game gingen maken, schrok volgens mij vrijwel elke gamer. Is de game toch goed uitgepakt op de Xbox 360? Dat lees je in deze review!
Allereerst wil ik even bespreken waarom Rockstar op het idee kwam om een tafel tennis game te ontwikkelen. De leken onder ons kennen Rockstar namelijk vooral van de Grand Theft Auto Serie. Natuurlijk maken ze veel meer games maar vrijwel geen één game kan tippen aan de ó zo succesvolle GTA games. Maar genoeg over GTA nu. Iedereen die een keer een kijkje heeft mogen nemen in een Rockstar kantoor ergens op de wereld weet dat ze altijd wel een tafeltennistafel hebben staan. Tijdens de pauze spelen ze met z’n alle tafeltennis. Vandaar dat het ook niet vreemd was dat iemand op het idee kwam om er eens een spel van te maken, en natuurlijk wel meteen goed. Tot nu toe kenden we eigenlijk alleen pong, en dat heeft vrijwel niets met tafel tennis te maken. Dus de mannen van Rockstar San Diego besloten om de game naar het next-gen platform Xbox 360 te brengen.

De gamers waren allemaal zo onder de indruk dat Rockstar met een tafeltennis game kwam, dat de game genoeg aandacht heeft gehad. Zo hebben wij al een preview en een hands-on geschreven.

Nuchter en duidelijk
In Table Tennis is gekozen voor een simpele look die, naar mijn mening, heel effectief is. De camera view staat op jouw rug gericht, je ziet je tegenstander heel duidelijk, wat makkelijk is als je wilt weten welke slag hij gaat uitvoeren, en het balletje is ook goed zichtbaar. Er zit ook publiek in de tribunes maar die zul je onder het spelen zelf niet zien. Ze maken wel veel geluid en kunnen je ook gaan aanmoedigen of juist “boé” roepen. Met weinig fratsen hebben ze natuurlijk de mogelijkheid gehad om alles wat er is tot in de kleinste details uit te werken. Kijk naar bijvoorbeeld de spelers, deze zijn enorm realistisch. De bewegingen zijn zeer menselijk en ook de gezichtsuitdrukkingen zijn bijna niet meer van echt te onderscheiden. Maar dat is nog niet alles, als je intensief aan het sporten bent, ga je natuurlijk ook zweten! En dat is rockstar niet ontschoten, de spelers hebben zweet over het hele lichaam en ook de shirtjes worden nat. Deze enorm mooie graphics zorgen voor een intensieve gameplay.

Besturing en mogelijkheden
Over de besturing valt niet te klagen. Het is misschien even wennen, maar het is net als fietsen, je verleert het nooit meer. Het is heel simpel uitgewerkt en het spel heeft toch redelijk veel mogelijkheden. De X knop geeft je een Leftspin, de B knop geeft je een Rightspin, de Y knop zorgt voor de Backspin, en de A knop voor de normale terugslag. Deze 4 mogelijkheden kun je ook met de rechteranaloge stick doen, dan staat “naar boven” gelijk aan “Y”. Dan kun je bij elke soort slag nog eens de linker analoge stick gebruiken. Als je bijvoorbeeld de right spin gebruikt, en je linker analoge stick ook naar rechts beweegt, krijgt de bal een extra zetje naar buiten. Dan heb je nog de “bumper” knoppen, of de triggers, de linker bumper plus Y zorgt voor een Soft Spin, en de rechter voor een Focus Shot. Ook de besturing van het karakter gaat met de linker analoge stick. Maar als je eenmaal gedrukt hebt, wordt deze stick ook voor het mikken op de tafel gebruikt. Helaas is het bewegen van het karakter en het mikken op de tafel niet altijd helemaal lekker. Soms druk je te vroeg en mis je de bal weer, of soms wil je drukken en mikken maar loopt de speler weg. Als je bij het mikken dicht bij de rand komt van de andere kant van de tafel, zal de controller gaan trillen en kun je je nog snel herstellen.

Focus
De Focus Shot kan uitgevoerd worden wanneer je “focus” hebt opgebouwd. Als je een aantal “lang ingedrukte” slagen hebt uitgevoerd, zal je focusmeter snel vullen. Druk je tijdens het vullen de rechter bumper in dan kun je een focus shot uitvoeren. Je kunt ook wachten tot de focus meter uit zichzelf op focus springt. Dan kun je een aantal harde slagen achter elkaar uitvoeren. Je gaat dan naar een soort van “volgend level” en elke slag die je dan doet zal iets harder zijn. Je hebt 3 levels van kracht, je begint met rood, dan zal je meter geel worden en als laatste groen. Daarbij kan de computer, je tegenstander, ook zijn of haar focus meter vullen, het spel zal heel snel en intensief zijn. Maar dat is nog niet alles, als je meter op focus gaat, zal de omgeving, tribune iets donkerder worden. Als ook de meter van je tegenstander op focus springt, is de omgeving helemaal zwart en kun je je geheel focussen op het veld.
Table Tennis Screenshots Table Tennis Screenshots Table Tennis Screenshots
Karakters
De karakters in Table Tennis zijn niet gebaseerd op echte pro-tafel tennis spellers. Het zijn losse karakters verzonnen door Rockstar. Dit is wel grappig want de namen van de karakters passen ook echt bij de speelstijl en het uiterlijk. Dit noemen ze ook wel stereotype. Zo heb je een chinees die “Liu Ping” heet en er ook nog eens uit ziet als een echte “Liu Ping”. Bekijk hem maar eens op de screenshots en je zult hem gemakkelijk onderscheiden van de andere spelers. In een competitie spelen zowel vrouwen als mannen, het is dus goed mogelijk dat je als een man het tegen een vrouw moet afleggen. De karakters hebben allemaal hun eigen specialiteit. Deze kun je onderzoeken en hier je tactiek op aanpassen. Zo heb je de Zweed “Jesper” die een enorm sterke slag heeft, waardoor je kunt verwachten dat hij hard het balletje gaat terugslaan. Echter heeft hij weinig spin, hierdoor kun jij dus je spin op hem toepassen.

De karakters zijn leuk uitgewerkt maar kunnen ook frustratie opwekken. Zo heb ik me bij Table tennis minstens vijf keer moeten inhouden om niet mijn controller op de grond te gooien. De rest van het interieur was er minder goed aan toe. Zo is het een hele frustratie als je voor de zoveelste keer opnieuw moet beginnen omdat Jung Soo je “Perfect Serve” pakt. Dit is een service waarbij je met Liu Ping 4 stapjes naar rechts doet op X drukt en met je linker analoge stick naar links drukt, je service meter maxed, en hoppa een ace! Helaas zal in het Pro en All star circuit dit niet altijd werken. Dat is heel frustrerend. De karakters hebben ook zo hun eigen lachje of dingetje als ze een punt winnen, zo zal Carmen op haar achterwerk slaan als ze wint en Mark een enorme grijns trekken. Het leuke is dat je eigenlijk een beetje vergeet dat je tegen een A.I. aan het spelen bent. Zo heb ik mezelf erop betrapt dat ik behoorlijk aan het schelden was tegen een TV scherm. Tijdens het spelen speel je karakters vrij door middel van een aantal matches winnen of een bepaald toernooi winnen. De vrijgespeelde karakters zijn niet beter dan de karakters die je aan het begin krijgt.

Achievements
Helaas zijn we hier op een wat minder leuk, of juist leuker punt beland. Allereerst kun je hier de achievements bekijken. Ik heb nu een gamerscore van 660 bij Table Tennis weten te behalen. Mensen die de game hebben, weten dat dit al behoorlijk veel is. Het record voor een Nederlander met Table Tennis is op dit moment 900. Er zitten een aantal erg simpele achievements bij, zoals het verslaan van het amateur circuit en het bekijken van een online match. Maar hiervoor zul je ook maar weinig score ontvangen. De echte moeilijke achievements als G.O.A.T, Hall of Famer of The Savant, leveren het meeste gamerscore op. Helaas zijn deze achievements bijna niet te halen. The Savant kun je behalen door met elk karakter het “All-Star” circuit uit te spelen, en als je nagaat dat ik over één karakter al 2 uur deed, zul je heel wat geduld en vooral controllers moeten hebben. Dan heb je de “G.O.A.T” achievements, slechts behaald door enkele mensen over de wereld. Bij deze achievement zul je de hoogste TrueSkill rating moeten halen in online gameplay. Helaas is het halen van deze rating bijna onmogelijk, of je moet al tegen iemand spelen die een hogere rating heeft dan jij hebt. Als je een echte gamerscore jager bent, is de game wel leuk omdat het veel uitdaging biedt. Maar als je snel veel gamerscore wilt hebben, is dit niet de juiste game.

Game modes
Eenmaal Table Tennis in je DVD lade gestopt, krijg je eerst een intro, die je niet kunt doorspoelen, en dan zul je in het hoofdmenu uitkomen. Hier kun je kiezen uit verschillende game modes. Je kunt kiezen voor het Tournament, daarbinnen heb je weer de keuze tussen verschillende karakters en verschillende moeilijkheidsgraden. Zo zul je Amateur, Rookie of Pro kunnen kiezen. Eenmaal Pro uitgespeeldte hebben, krijg je ook de mogelijkheid het All-Star circuit te spelen. Dan heb je nog de Exhibition, dit houdt in dat je wedstrijdjes kunt spelen tegen de computer of tegen een vriend/vriendin. Als je met z’n tweeën speelt zal eentje aan de overkant van de tafel staan, waardoor je dus een vernieuwende gameplay krijgt. Het spelen tegen een vriend,vriendin, broer of zuster is wel erg leuk en verslavend. Ook is er de Training mode, hier kun je een aantal simpele oefeningen doen om de controls onder de knie te krijgen. Hierin heb je ook nog een bepaalde rating waarmee je de oefening beëindigt. Heb je alle oefeningen op hoogste rating uitgespeeld dan heb je een achievement unlockt. En als laatste is er nog de Xbox Live mode.

Xbox Live
Binnen de Xbox Live mode kun je voor verschillende opties kiezen. Zo kun je het Table Tennis netwerk betreden, hier kun je matches van andere bekijken. Dat is niet zo interessant. Daarnaast heb je het bekende Ranked en Friendly match. Iedereen weet ondertussen wel wat hiermee bedoeld wordt, neem ik aan. Daarbinnen kun je weer kiezen voor Exhibition of Tournament. In een Exhibition match speel je gewoon tegen één tegenstander, en in een Tournament speel je een toernooi tegen vier andere spelers. Win je deze toernooien 50 keer dan zul je de Hall of Famer Achievement unlocken.

Persoonlijk had ik niet echt veel met de Xbox Live mode, je staat tegenover spelers die al tijden online spelen en je vreselijk zullen inmaken. Natuurlijk kun je wel oefenen om net zo goed te worden maar dat kost een hoop tijd. Daarnaast zul je soms ook last van “lag” hebben als een van beide internetverbindingen niet snel genoeg is. En natuurlijk moest ook rockstar op het belachelijke idee komen om bij Ranked online play geen “friends invite” mogelijk te maken.
Rockstar is met deze game alleen nog maar groter geworden. Ondanks dat dit niet bepaald hun genre is weten ze er toch iets ongelofelijk moois van te maken. Er is weinig slechts over de game te verzinnen, behalve dan dat het karakter af en toe gewoon niet precies luistert naar wat jij hem aangeeft te doen. Als je de game speelt, heb je niet het gevoel dat je iets mist. De game is kleinschalig maar groot genoeg voor een tafeltennis game. Het geeft je een goed gevoel, en zal zorgen voor heel wat uurtjes speelplezier. Als je Table tennis nog gaat kopen, raad ik je aan het All-Star circuit uit te spelen. De game levert leuke Xbox Live en offline play modes. Ook grafisch doet dit spel niet onder voor een next-gen game. En het leukste is dat dit alles je maar € 40,- kost!
Cijfer: 8.3