Tijdens het I/O-event dinsdagavond heeft Google duidelijk gemaakt dat de toekomst voor het bedrijf ligt in AI. Maar volgens Ralph slaat Google en andere techbedrijven te ver door met kunstmatige intelligentie.
De laatste paar jaar is AI plotseling booming. Met de opkomst van ChatGPT en image generators als DALL-E en Midjourney kan ineens iedereen gebruikmaken van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Dat succes van AI is niet zomaar voorbij gegaan aan de aandacht van techbedrijven, integendeel zelfs.
Vrijwel elke techreus in Silicon Valley is momenteel namelijk bezig met de technologie. Microsoft werkt nauw samen met OpenAI - het bedrijf achter ChatGPT - en heeft zelfs een flink aandeel in het bedrijf. Meta gooit veel middelen erin en sluit zelfs andere apps om te focussen op AI. Nvidia is ondertussen schatrijk geworden met de kracht van deep learning en zelfs Apple belooft gebruikers nu dat er meerdere AI-features aan zitten te komen voor de iPhone en andere producten.
De nieuwe mogelijkheden van kunstmatige intelligentie kunnen daadwerkelijk een verschil maken voor de consument, zoals bijvoorbeeld de verschillende functies van ChatGPT en Nvidia’s DLSS laten zien. De sprongen die PC-games maken qua performance dankzij laatstgenoemde zou niet mogelijk zijn geweest met alleen nieuwe hardware.
Techbedrijven kunnen alleen ook teveel doorslaan met hun nieuwe speeltje. Ja, AI kan erg nuttig zijn, maar we moeten ons ook afvragen of letterlijk overal kunstmatige intelligentie voor nodig is. Dat het wel een tandje minder mag qua AI is goed aangetoond met Google I/O 2024.
De show dinsdagavond stond vol in het teken van kunstmatige intelligentie. En dan heb ik het niet over een groot gedeelte van het evenement, nee, alles ging over de nieuwe mogelijkheden van AI en met welke features Google allemaal bezig is. En dat is behoorlijk opvallend voor het jaarlijkse event.
Google I/O is namelijk de developer conference. De techgigant laat normaal zien waar het allemaal mee bezig is qua software en hardware, waar ontwikkelaars vervolgens op kunnen inspelen met hun applicaties. Maar alles wat Google heeft laten zien, is alleen van toepassing geweest op de eigen apps van het bedrijf. Ontwikkelaars van apps hebben er niet zoveel aan wat er nu mogelijk is in Google Lens, Gmail of Google Chrome.
Andere jaren zijn er ook wel Google-exclusive aankondigingen geweest, maar dit jaar was het één grote teleurstelling. En daarnaast is er ook geen nieuwe hardware aangekondigd. Waar vorig jaar bijvoorbeeld de nieuwe Pixel smartphones werden onthuld, was er dit jaar niets van dat. Geen smartphones, geen smart home-apparatuur, geen nieuwe tablets. Nada.
Voor iedereen die in iets anders geïnteresseerd is dan AI, was O/I dan ook een grote teleurstelling. Maar er was ook een ander opvallend stukje nieuws dat Google deelde tijdens de show. Net zoals OpenAI werkt Google nu namelijk aan een programma waarmee AI video’s kan genereren op basis van een prompt. Handig voor als je misschien een presentatie beter wil aankleden of een leuke film wil maken voor een vrijgezellenfeest.
Maar Google wil meer bereiken met Veo, zoals het AI-programma heet. Het bedrijf heeft namelijk laten weten dat het in gesprek is met productiemaatschappijen in Hollywood, omdat Google Veo wil gebruiken voor daadwerkelijke filmproducties. Het misschien een mooie manier voor die maatschappijen om geld te besparen, maar mogelijk raken daardoor wel filmmakers en andere mensen in de industrie hun baan kwijt.
En uiteindelijk hebben we die creatieve mensen hard nodig. Want hoewel AI tot veel in staat is, kunnen machines ons nog niet vervangen qua creativiteit. Kunstmatige intelligentie kan verschillende bronnen pakken en op basis daarvan iets ‘nieuws’ maken, maar een programma als Veo kan niet iets vanuit het niets verzinnen. Er moet altijd ergens een basis voor zijn. En als ze in de toekomst nog willen genieten van creatieve producties - of het films, series, games of muziek is - dan is het belangrijk dat er ergens een grens getrokken gaat worden voor AI.