Sorcery Preview

Preview
maandag, 07 mei 2012 om 12:00
xgn google image
Flipendo! Sorry, die opmerking moest even gemaakt worden. Als je namelijk aan het spel Sorcery denkt, dan denk je sowieso één seconde aan Harry Potter. Toch heeft Sorcery helemaal niets wat lijkt op de beroemde brillemans. Nou ja, naast het toveren dan. Maar goed, Sony wil met Sorcery, een PlayStation Move game, weer een uniek en exclusief spel maken voor haar platform.
Over enkele weken verschijnt het spel en voordat Sorcery in productie gaat wil Sony nog even weten wat er allemaal gedaan moet worden. Daar zijn wij recensenten voor. Vooral bij leuke games is het een zware taak om de vergeten puntjes op de 'i' te vinden. En ja, bij Sorcery is dat erg belangrijk. Ook vanwege het feit dat Sony de eerste échte motion control game wil afleveren. Eentje die niet vol zit met minigames, maar een daadwerkelijk avontuur biedt.
Koningin van de nachtmerrie
Op het eerste gezicht lijkt het erop dat ontwikkelaar The Workshop ontzettend haar best heeft gedaan om een echte uitdagende game van Sorcery te maken. Het verhaal mag dan niet zo heel bijzonder zijn, maar past wel in het plaatje wat de ontwikkelaar voor ogen had. We volgen het verhaal van Finn en zijn pratende kat Erline. Finn, een leerling van de oude tovenaar Dash, is wel een hele nieuwsgierige jongen.
Mede dankzij zijn kat besluit hij eens op pad te gaan, maar dat zorgt voor wat problemen. Finn belandt in een wereld die hij niet meer kan herkennen. Het is namelijk de Nightmare Queen die voor heel wat problemen zorgt. Ze dreigt de wereld te veroveren. Met kwade bedoelingen. Finn moet door het donkere Faerie koninkrijk om zo zijn thuisbasis te redden. Wat volgt, zijn heel wat bijzondere avonturen.
Toveren met je toverstok
Deze avonturen zijn ook nog eens leuk om te beleven. De omgevingen en de dingen die je tegenkomt zijn natuurlijk magisch. Het spel is dan ook geïnspireerd door de Ierse mythologie, en gezien je dat weet wordt het spel ook veel interessanter. De grote vraag is echter; hoe speelt het? Zoals je al het vermoeden had, in Sorcery is je PlayStation Move motion controller je toverstok. Je bewegingscontroller van de Move is er voor bewegen, et cetera. Het fijne is dat het ontzettend goed werkt.
En dat kan nog wel eens een understatement zijn. In tegenstelling tot vele andere Move games is dit er eindelijk eentje die gewoon perfect werkt. Met je toverstok doe je van alles. Door bijvoorbeeld een gezondheidsdrankje te drinken, moet je daadwerkelijk een knop indrukken om ‘m uit je zak te halen, om vervolgens even te schudden en daarna moet je hem naar je mond toewerken. En ja, mocht je huisgenoot toevallig langslopen, het lijkt echt alsof je uit je controller drinkt.
Actie
Dat is niet het enige wat je met bewegingen doet in Sorcery. Nee, natuurlijk niet. Ook de actie zit goed verwerkt in de PlayStation Move. Uiteraard moet je voornamelijk gaan vechten. Dat kun je doen door met je onbeperkte arcane bolts te gaan aanvallen door simpel een aanvalsbeweging te doen, maar ook door andere spells. Zo zijn er in totaal twaalf spells die je in Sorcery kunt gebruiken. De ene geeft vuur, de ander geeft water, ga zo maar door. Deze zijn echter beperkt te gebruiken, getuige het aanwezige balkje.
Is het dus simpel aanvallen? Nee. De vijand is immers slim. Zo kan hij of zij achter een muurtje schuilen. Maar jij bent ook slim. Jij maakt dan een draaiende beweging met je toverstok en zorgt ervoor dat je afgeschoten vuurbal met een bocht om het muurtje heengaat – om vervolgens de tegenstander te raken.
Alles doe je dus met je toverstok. Kapotte bruggen repareren, verborgen schatten vinden en openen, ga zo maar door. Bij de meeste games werkte het niet zo goed om álle handelingen met de motion controller te doen, maar hier werkt het. En hier gaat het niet ten koste van de tempo van de gameplay. Dat mag gezien worden als een zeer groot compliment.
Opvallende stijl
Sorcery doet overigens een beetje denken aan Fable. Het heeft iets fabelachtigs, wat wel logisch is gezien de Ierse mythologische inspiratie. Maar inderdaad, het komt tegelijkertijd niet heel volwassen over, maar is ook weer niet kinderlijk. Leeftijdloos, zo zou je het kunnen noemen. De donkere sfeer die je doet denken aan de films van Tim Burton is een hele fijne, en typeert zo de prettige ervaring die je in Sorcery zult beleven.
Verrassend goed
Het lijkt erop dat Sorcery een hele verrassende game gaat worden. Verrassend in de zin van dat toch de meeste Move games ronduit gefaald zijn. Sorcery is eindelijk een game waar de Move voor gemaakt is. En nee, het is geen ultieme hardcore game, maar wel een game die iedere gamer leuk zal vinden. Eigenlijk hetzelfde geval als bij Fable.