Bordspel: Connections Review

zondag, 06 mei 2012 om 17:30
Ravensburger bracht in het verleden al eens een zeer verslavend bordspel op de markt, getiteld Het Betoverde Doolhof. Het is een spel dat bestaat uit allemaal vierkante vakjes waarvan geen een vaste plaats kent. In Connections, dat wij deze keer onder loep hebben genomen, draait het ook om het leggen van vierkante vakjes. Toch is de rest van de formule geheel anders, maar misschien betreft het wel een gouden formule.
Bij Connections denk je wellicht aan het hebben van connecties, het kennen van genoeg mensen. Gooi die gedachte maar overboord, want in dit geval betekent Connections het leggen van verbindingen.
Type: bordspel
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 20 minuten
Uitgever: Ravensburger
Huidige adviesprijs: € 17,99
Het spelidee
Elke speler (één, twee, drie of vier personen) krijgt een eigen spelbord en verder 28 aflegfiches. Spelers spelen om de beurt zo'n fiche - wat gewoon een vierkant blokje is. De kunst is om de minste minpunten te hebben nadat elke speler 24 stukjes heeft neergelegd.
Fiches aanleggen
Op het spelbord is niet zoveel bijzonders te zien, enkel ligt er in het midden al een weg klaar met twee verbindingen. Aan de rand van het spelbord staan getallen variërend van één, twee en drie. Zodra een speler aan de beurt is moet hij een fishje aanleggen op het bord. De kunst is om daarmee verbindingen te maken naar de getallen op het bord. Dit kan gezien worden zoals dit gebeurde in het bordspel Indigo. Ook daar moest je wegen maken naar het einde van het spelbord. Maar daar is de vergelijking ook mee gemaakt.
Er zijn twee soorten verbindingen die gemaakt kunnen worden. Op de fiches staan namelijk brede of smalle verbindingen en de bedoeling is dat alles op het spelbord aansluit. Zo mag je dus niet zomaar willekeurig op een leeg vakje een fiche neerleggen en een brede verbinding aanleggen aan een smalle. Nee, alles moet passen. Vergelijk het met een bordspel als Triominos waarin alle getallen kloppend moeten zijn. Het is dus goed opletten geblazen, niet alleen aan jou, maar ook aan je medespelers. Want een klein foutje sluipt er zo in.
Symbool bepaalt de volgende zet
Of je een beetje aansluiting kunt vinden, hangt puur af van geluk. De oudste speler heeft alle 28 stukken op de kop voor zich liggen en begint elke ronde door willekeurig een fiche om te draaien. Op dit vierkantje staat een teken, bijvoorbeeld een klein zonnetje of een sterretje. Het is een symbool en de rest van de spelers moeten daarna een fiche leggen op zijn of haar eigen bord dat ook voorzien is van dit symbool. Dit houdt in dat andere spelers altijd in het voordeel zijn ten op zichte van de oudste speler. De oudste speler mag namelijk nooit een fiche kiezen terwijl de rest van de spelers de fiches open voor zich op tafel hebben liggen.
Nu is het wel zo dat van de meeste symbolen er maar één aanwezig is, maar van sommigen zijn er een paar. Dan kun je dus kiezen welke je het beste kunt gebruiken. De oudste heeft nooit dit voordeel. Het is dan ook een beetje een rare regel. Nu zul je je afvragen wat je moet doen als je niet kunt aanleggen. Dat kan voorkomen. In zo'n geval kun je een fiche willekeurig op een vakje leggen, maar dan op de kop. Dit betekent automatisch één minpunt. De praktijk wijst uit dat je meestal wel ergens je fiche kwijt kunt. Gelukkig maar. Al is het wel verstandig om een beetje strategisch te spelen en meteen te proberen om verbindingen te maken met de getallen 3 op het spelbord. Want nogmaals: degene die wint is degene met de minste minpunten. Ga dus niet zomaar wat aanleggen, want een feit is wel dat je nooit het hele spelbord vol krijgt met fiches. Vroeg of laat kun je iets niet aanleggen en krijg je sowieso minpunten.
Prima tussendoortje
Een potje duurt ongeveer twintig minuten en daarmee is Connections geschikt om snel op te pakken en te spelen. Heel diep gaat het allemaal niet, dus het is niet een bordspel dat je uren achter elkaar speelt. Het prijskaartje is niet al te hoog en daarmee is Connections een leuk tussendoortje. Mits je vergeeft dat er een vreemde regel bij de spelregels zit. Het voordeel is dan wel weer als je geen vrienden of familie in de buurt hebt, ook in je eentje aan de slag kan met Connections.