Het is inmiddels geen geheim dat vrijwel iedereen teleurgesteld is in
Battlefield 2042. Fans
willen hun geld terug en
EA weigert de opbrengsten van de game bekend te maken. Nu doet ook een designer van vorige delen in de franchise een duit in het zakje.
David Goldfarb werkte ooit aan
Battlefield: Bad Company 2 en
Battlefield 3 als
lead designer en schrijver. Tot voor kort had hij nog geen beelden van
Battlefield 2042 gezien. Onlangs zag hij voor het eerst iets van de game en was hij bijzonder verbaasd over de staat waarin deze verkeert.
Gebrekken van de game die Goldfarb in het bijzonder noemt, zijn onder andere het gebrek aan kleinere
infantry maps en het feit dat de 128 speler-count geen
infantry accommodeert. De designer vraagt zich zelfs af of er tijdens de
ontwikkeling überhaupt gecontroleerd is op kwaliteit.
Obstakels geen excuus voor staat Battlefield 2042
Tijdens de bespreking van het afgelopen kwartaal
deed EA een boekje open over de struikelblokken bij de ontwikkeling van Battlefield 2042. De pandemie zou het proces op veel onverwachte manieren hebben bemoeilijkt. De problemen zouden voor EA als verrassing zijn gekomen. Het bedrijf had bij het testen van het eindproduct het idee dat het geschikt was om op de markt te brengen.
Maar volgend Goldfarb liggen de problemen niet alleen hogerop. Volgens hem doet
Battlefield 2042 geen eer aan de sandbox-ervaring van de franchise. Veel ideeën hadden volgens hem nooit doorgezet mogen worden in een Battlefield-game.
Ondanks de vele problemen lijken EA en
DICE nog moeite te willen steken in het verbeteren van de game.
Seizoen 1 van de multipalyer is zelfs uitgesteld om eerst te kunnen focussen op de kern van de game.