De
streamingsdienst Viaplay is vanaf 1 maart 2022 beschikbaar in
Nederland. Het bedrijf achter de streamingdienst heeft hoge verwachtingen, want er worden 100.000 Nederlandse abonnees dankzij
F1 verwacht.
Streamingsdienst
Viaplay verwacht in haar eerste jaar al 100.000 Nederlandse klanten te krijgen. Het bedrijf heeft flink geïnvesteerd in de rechten van de
Formule 1, de Bundesliga en de Premier League. Viaplay zal dan ook niet meteen winstgevend zijn voor het moederbedrijf Nordic Entertainment Group. Anders Jensen, CEO van Nordic Entertainemnt Group, vertelde in gesprek met ANP dat het normaal drie jaar duurt voordat een service in een land rendement oplevert.
Viaplay zal vanaf volgende maand beschikbaar zijn in Nederland. Volgens Jensen wordt er nog gewerkt aan de laatste voorbereidingen van de streamingsdienst, maar in principe is de dienst al klaar voor gebruik.
Jensen heeft hoge verwachtingen van de expansie van zijn bedrijf en hoop in heel 2022 er ‘internationaal’ 1,6 miljoen huishoudens als klant erbij te krijgen. Volgens de Zweed zal de Nederlandse markt hier grotendeels aan bijdragen. Verder is Viaplay sinds kort uitgerold in de Verenigde Staten.
Viaplay in steeds meer landen
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de streamingsdienst in steeds meer landen beschikbaar wordt. Eind 2025 wil Jensen met Viaplay zo’n 6 miljoen huishoudens bereiken buiten de noordelijke thuismarkt.
Nordic Entertainment Group zorgde afgelopen mei voor opschudding toen het de Nederlandse F1-uitzendrechten voor meerdere jaren wist te bemachtigen. Tot afgelopen zomer werden de races uitgezonden door Ziggo en de sport werd daar veel bekeken, voor een groot gedeelte dankzij de opmars van
Max Verstappen in de sport.
Interessant is dat het Zweedse bedrijf de afgelopen tijd ook deals heeft gesloten met onder andere
Ziggo en
T-Mobile. Dit maakt het voor de klanten van deze telecombedrijven aantrekkelijk om zich aan te melden bij Viaplay. De streamingdienst zelf is ook met
een mooie aanbieding gekomen.