Met
The Last of Us Part 2 heeft
Naughty Dog een ijzersterke sequel afgeleverd. Maar de game zag er initieel heel anders uit, zo laat de studio weten in de Grounded 2 documentaire.
Toen
The Last of Us uitkwam in 2013 was het meteen een groot succes. Voor
The Last of Us Part 2 werd dan ook grotendeels dezelfde formule gevolgd als het origineel, maar deze keer met meer open gebieden en twee verschillende personages om mee te spelen.
Dat bleek de gouden sleutel te zijn voor Naughty Dog, want de sequel was een nog groter succes, die extreem goed werd ontvangen. In
onze review werd de game dan ook beloond met een prachtige 9,8.
Maar in de
Grounded 2 documentaire van de studio, over de
making of van de game, vertelt co-game director Anthony Newman dat het niet zo vanzelfsprekend was dat The Last of Us Part 2 er zo uitzag. Initieel was het namelijk een heel ander soort game.
“De eerste vier of vijf maanden was het spel een soort open wereld, geïnspireerd op Bloodborne. En het was puur gericht op melee, alsof het allemaal hand-to-hand gevechten waren.”
Meer inspiratie van Bloodborne
De gevechten uit
Bloodborne waren niet de enige inspiratie voor The Last of Us Part 2. Zo werd er ook gekeken naar de structuur van FromSoftware’s game. Zo heeft
Bloodborne een ‘open wereld die steeds groter en groter wordt naarmate je de wereld verkent’.
Volgens lead game designer Emilia Schatz begint de wereld zelf als een personage aan te voelen en was Naughty Dog op zoek naar hetzelfde gevoel.