De nieuwe game Palworld is in heel korte tijd enorm populair geworden. Dat zal de ontwikkelaars aardig wat opleveren, maar de enorme populariteit heeft ook nadelen. Zo blijken de serverkosten vrij hoog.
Palworld is nu een kleine drie weken in Early Access beschikbaar. In die tijd heeft de game een enorm aantal spelers opgebouwd. Alleen al via Steam zijn er 12 miljoen exemplaren verkocht. Samen met spelers op Xbox en de verschillende vormen van Game Pass zijn er 19 miljoen spelers.
Daarmee is het waarschijnlijk nu al één van de grootste games van het jaar. Maar omdat de game online is, gaat dat ook gepaard met flinke serverkosten. Op
Twitter vraagt Takuro Mizobe, de CEO van ontwikkelaar Pocketpair, zich zelfs af of deze
kosten hem naar het faillissement brengen.
Wat kosten de Palworld servers?
De kosten zitten nu namelijk al op een ruime 70 miljoen Yen, meer dan 440.000 euro. Toch is het risico op faillissement waarschijnlijk een grapje. De
network engineer van de game
laat namelijk weten dat het momenteel het doel is om de
servers in de lucht te houden, zonder naar de kosten te kijken.
De populariteit van Palworld zorgt ook voor een flinke controverse. Zo zijn er mensen die de game beshuldigen van plagiaat. Designs en
mogelijk ook 3D-modellen in de game zouden teveel lijken op Pokémon. The Pokémon Company doet momenteel
onderzoek om erachter te komen of Palworld iets verkeerd doet.