Ontwikkelaar
Striking Distance Studios laat spelers weten dat ze waarschijnlijk heel vaak zullen sterven in
The Callisto Protocol. Sterker nog, er is een achievement om op elke mogelijke manier dood te gaan.
The Callisto Protocol werd voor het eerst
echt getoond tijdens de Summer Game Fest. De
horror-game is van Glen Schofield, die eerder heeft gewerkt aan
Dead Space. Net zoals in die game kan je dus gruwelijke monsters en nog ergere sterfgevallen verwachten.
Dat schuift ontwikkel Striking Distance Studios ook niet onder stoelen of banken. In gesprek met
IGN Japan laat ontwikkelaar Mark James namelijk weten dat er een achievement is om op alle mogelijke manieren te sterven in The Callisto Protocol.
"We werken momenteel aan onze achievements en trophies en we hebben er één waarbij je alle deaths moet behalen. Je gaat sterven in de game. Zelfs achteruit lopen in een ventilator, dat is een fout en het zal resulteren in een sterfgeval."
Sterven als leerproces in The Callisto Protocol
Hoe vaak spelers precies zullen sterven, dat hangt volgens James puur af van de spelers en hun speelstijl. Word je bijvoorbeeld vaak aangevallen of ben je iemand die eerder zelf in de aanval gaat, dan kan een grote invloed hebben op hoe vaak je sterft in The Callisto Protocol.
De studio wil niet dat spelers sterven zien als straf, maar 'als een moment om te leren wat je verkeerd hebt gedaan'. En daar komt dan ook nog een beetje entertainment bij om te zien hoe jouw personage gruwelijk ten einde komt.
Zoals gezegd moet je niet alleen oppassen voor monsters, maar ook voor de omgeving. Maar James legt uit dat dat allebei de kanten op werkt. Zo kunnen de monsters bijvoorbeeld ook in stukjes gehakt worden door een enorme ventilator.