De
tv is nog geen honderd jaar oud, maar toch is hij niet meer weg te denken uit de huiskamer. Uit
onderzoek blijkt dat tv onverminderd populair is gebleven. Waar tv-eigenaren naar kijken is wel veranderd: er is een sterkere neiging naar
streaming.
Vrijwel iedereen in
Nederland heeft een tv, zo blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van TP Vision (licentiehouder van Philips tv’s). Slechts 2 procent van de Nederlanders heeft geen toestel in huis en zo’n 60 procent heeft er twee of meer. Dat kan alleen maar betekenen dat er ook veel tv gekeken wordt.
Dat klopt ook, want zo’n 70 procent van de ondervraagden vindt de tv een essentieel onderdeel van de woonkamer. Ruim de helft van de Nederlanders, 55 procent, vindt het zelfs een essentieel onderdeel van hun leven. De meeste mensen verwachten ook niet binnen afzienbare tijd zonder tv te leven.
Kijkgedrag tv neigt meer naar streaming
Toch is traditionele lineaire tv is juist op zijn retour. Maar 40 procent van de respondenten geeft aan lineaire tv te kijken. Dat is nog meer dan de kleine 30 procent die vooral content streamt, maar het gat is zich aan het dichten. Ander gebruik van de tv, met name voor gaming, neemt ook toe.
Het is al een tijdje duidelijk dat streaming niet zomaar weg zal gaan. Hoewel het momenteel
qua abonnees niet zo goed gaat met Netflix, heeft de dienst onlangs nog een
grote hit gehad met Stranger Things 4. Ook
Obi-Wan Kenobi op Disney+ wordt veel gekeken.
Bovendien wordt het aanbod aan streamingdiensten steeds groter. Dit jaar alleen al hebben we
Viaplay en
HBO Max er bij gekregen, die beide
snel abonnees voor zich winnen. Later dit jaar zal ook
SkyShowtime in ons land beschibaar worden.