Sinds een tijdje is Nederlands maar liefst twee nieuwe streamingdiensten rijker.
HBO Max en
Viaplay zijn in maart gelanceerd en volgens een marktonderzoek gaat de introductie voor beide goed. De diensten hebben al een half miljoen abonnees.
Uitbreiden naar een nieuwe markt kan een risico zijn. Maar tot dusver hoeven Viaplay en HBO Max zich daar geen zorgen om te maken. Het blijkt uit een onderzoek van
Telecompaper dat beide diensten al een aardig marktaandeel hebben.
Zeven procent van de Nederlandse huishoudens had aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 een abonnement op Viaplay. HBO Max doet het iets beter met zo’n 8 procent. Die percentages zijn na maar twee maanden op de markt niet te versmaden.
Beide streamingdiensten boden een introductiekorting aan voor wie zich snel abonneerde. Deze kortingen zullen de diensten geholpen hebben bij het vergaren van abonnees. Met name die van HBO Max was spectaculair, want wie zich daar voor 1 april abonneerde
kreeg 50 procent korting zolang het abonnement ononderbroken blijft lopen.
Streamingdiensten niet overal enthousiast onthaald
Hoewel beide diensten dus van initieel succes mogen spreken is er met name voor Viaplay ook de nodige kritiek. Gebruikers zijn
niet tevreden over de beeldkwaliteit en zijn ook
niet altijd te spreken over het commentaar bij de F1-races. HBO Max heeft minder klachten te verduren.
Binnen Nederland lijken HBO Max en Viaplay het vuur nog niet aan de schenen van Netflix te leggen. Zo’n 43 procent van de huishoudens zijn geabonneerd op deze dienst. Wereldwijd lijkt Netflix wel last te krijgen van de toenemende concurrentie, want de dienst is onlangs
voor het eerst in tien jaar veel abonnees kwijtgeraakt.