Lange tijd was
Netflix de onbetwiste koning van het streaminglandschap. Maar nu heeft de streamingdienst een tegenvaller te verwerken. Het is in het afgelopen kwartaal namelijk een behoorlijk aantal
abonnees kwijtgeraakt.
Over het eerste kwartaal van 2022 heeft Netflix zo’n 200.000 abonnees verloren ten opzichte van het laatste kwartaal van 2021. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die zijn
gepresenteerd aan aandeelhouders. Daar houdt de tegenvaller niet op, want Netflix verwacht in het tweede kwartaal tot 2 miljoen abonnees te kunnen verliezen.
Een mogelijke reden die Netflix aanhaalt voor het verlies is de prijsverhoging die het in januari doorvoerde. Zo’n 600.000 abonnees in de VS en Canada zegden hun abonnement op vanwege de nieuwe prijzen. Het zou ook moeilijk zijn om te groeien omdat veel gebruikers hun wachtwoorden delen, iets waar Netflix ook
stappen tegen zet.
Uiteraard heeft Netflix ook te maken met een toenemende concurrentie. Streamingdiensten als
HBO Max en
Disney+ trekken kijkers weg bij Netflix. Bovendien bieden deze niewere diensten vaak een goedkoop abonnement, soms
ondersteund door advertenties. Dat overweegt Netflix nu ook voor het eerst.
Hoe wil Netflix weer groeien?
Hoewel de afname van abonnees een tegenvaller is, laat Netflix het er niet bij zitten. De dienst is van plan om weer te groeien door nog meer in te zetten op de kwaliteit van hun originele aanbod. Ook moet de gesuggereerde content nog beter aansluiten op wat de kijker wil zien, iets waarvoor onlangs de
dubbele duim omhoog is geïntroduceerd.