De zakelijke strategie van
Xbox is de laatste weken een groot gespreksonderwerp geweest, nadat duidelijk werd dat
een aantal exclusives naar andere platforms komt. Daarvoor waren er ook al veel berichten dat fysieke Xbox-games aan het verdwijnen zijn. Maar volgens Xbox-baas
Phil Spencer is dat geen strategische keuze.
Sinds een grote ontslagronde in januari zou Xbox
geen afdeling meer hebben voor het uitbrengen van fysieke games. Niet al te lang daarna waren er ook veel berichten dat
fysieke Xbox-games uit de winkel aan het verdwijnen waren. Samen met gelekte informatie over een
Xbox Series X zonder disc drive leek het aannemelijk dat Xbox van
fysieke games af wil.
Maar Phil Spencer vertelt
Game File dat een verschuiving naar alleen digitale games geen onderdeel is van de strategie van Xbox. Het merk staat zelfs achter fysieke media. Maar Microsoft en Xbox zijn ook op de hoogte van wat klanten daadwerkelijk doen.
Een meerderheid van Xbox-klanten koopt games digitaal, volgens Spencer. Het is wat hem betreft dan ook niet nodig dat Xbox fysieke media meer steunt dan nodig. De vraag is momenteel klein, dus hoeft het aanbod niet groot te zijn.
Disc drives zijn een “echt probleem” voor Xbox
Ondanks dat Spencer niet per se wil stoppen met fysieke media, brengt ondersteuning daarvoor wel een probleem met zich mee. Behalve gaming consoles is er bijna geen elektronica meer op de markt waar een disc drive in zit. Als gevolg zijn er ook weinig fabrikanten van disc drives, wat het duur maakt om er één in een apparaat te verwerken.